گلفشانی به رنگ بنفش!

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

گلفشان :

سفر کردن به برخی مکان‌ها و دیدن بعضی از جاذبه‌ها، چیزی مثل خواب و رویا می‌ماند. گلفشان نفتلیجه نیز یکی از همین مکان‌ها است. جایی که تا وقتی به نزدیکی آن نرسید، نمی‌توانید حدس بزنید و تصور کنید که چه چیزی در انتظارتان است. گلفشانی شگفت‌انگیز و تماشایی که گاهی به رنگ بنفش در می‌آید و نفتلیجه را به حوضچه‌ای به رنگ بنفش و رویایی تبدیل می‌کند.

گلفشان چیست؟

گلفشان‌ها از پدیده‌های طبیعی و جالب زمین‌شناسی هستند که از یک یا چند دهانه‌ی آتش‌فشانی تشکیل شده‌اند و از دهانه‌ی آن‌ها گل و لجن خارج می‌شود. علت اصلي خروج گل، وجود فشار بخار آب در زير گل فشان است. اغلب به شكل مخروطی از جنس گل رس بوده و از ارتفاع دو متر تا حداكثر ۴۰۰- ۵۰۰ متر از اطراف خود و با قاعده‎ای به قطر ۲۰ متر تا حداكثر ۳۵۰۰ متر در طبیعت دیده می‌شوند. اين گل فشان‌ها تپه‌ای یا دايره‌ای شكل دارای يک دهانه‌ی اصلی و چند دهانه‌ی كوچک‌تر جانبی هستند و هم در خشكی‌ها و هم در اقيانوس‌ها وجود دارند.

گلفشان نفتلیجه:

گفشان نفتلیجه  در ارتفاع ۲۶ متری از سطح دریا قرار دارد و شکل مخروطی دارد. این گلفشان حدود هشت متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه‌ی آن آب شور به‌همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود. این گلفشان، روان روی زیادی دارد و غلظت مواد خروجی آن در مقایسه با نمونه‌های مشابه در مناطق جنوبی کشور کمتر است. از این مکان بوی نفت خام به مشام می‌رسد که البته این چیزی از زیبایی آن کم نمی‌کند. از زیبای‌های دیگر این گل فشان، دهانه‌های فرعی گاز است که به‌شکل چاله‌های کوچک آتش‌فشانی دیده می‌شود.

علت رنگ گلفشان نفتلیجه:

بدون شک اگر زمانی که به نفتلیجه بروید و حوضچه‌ی آن را به رنگ بنفش یا صورتی ببنید، متعجب می‌شوید و این سوال برایتان پیش می‌آید که علت این تغییر رنگ چیست؟ تغییر رنگ نفتلیجه که به‌تازگی اتفاق افتاده است، نشان از وجود ماده‌ی معدنی و ارزشمند ید در محیط اطراف آن است؛ چنانچه در دشت‌های شمال و شمال غربی گلستان این ماده به‌وفور یافت می‌شود. بد نیست بدانید ید در آب دریا و شورابه‌های خارج شده از اعماق زمین با تركیبات سدیم و پتاسیم وجود دارد و در آب‌های شور خروجی از چاه‌های نفت و نمک نیز مشاهده می‌شود.

خواص درمانی  گلفشان نفتلیجه:

نفتلیجه دارای خواص درمانی است و گِل‌های آن برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان‌ها به‌دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در تركیبات آن‌ها برای بدن سودمند است.

خواص ویژه گِل گل فشان:

تحقیقات انجام شده بر روی گل خارج شده از گل فشان نشان می‌دهد که این گل امتیازات بیشتری نسبت گل رس دارد. این تحقیقات نشان می‌دهد که این گل چسبندگی و صیقل‌پذیری خوبی دارد. در نتیجه این گل برای کوزه‌گری بسیار مناسب است و به فرایند طولانی آماده‌سازی نیاز ندارد. انعطاف‌پذیری بالا، عدم ترک خوردگی و عدم کاهش حجم ار دیگر امتیازات این گل است. علاوه بر اینها این گل در دمای بالای کوره نیز بسیار مقاوم است و استحکام بسیار زیادی دارد. در نتیجه این گل برای ایجاد نقش برجسته در سفال سازی، سرامیک سازی و مجسمه سازی بسیار مناسب است.

کاربرد این پدیده از لحاظ گردشگری:

این پدیده طبیعی منحصر به فرد زمینه مناسبی برای توسعه اکوتوریسم در این مناطق است. جذابیت بصری این پدیده بسیار منحصر به فرد بوده و برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود. خاصیت درمانی گل فشان نیز بهانه خوبی برای توسعه توریسم درمانی است.

بهترین زمان بازدید از گلفشان نفتلیجه:

فعالیت طبیعی پدیده گل فشان در اوقات مختلف سال متفاوت است. اما منظره و نکات دیدنی آن در همه فصول تقریباً یکسان است. در هر زمان که به بازدید از گل فشان نفتلیجه بروید هرازگاهی با فوران آب همراه با گاز از نقاط مختلف حوضچه شگفت‌زده می‌شوید.

 گلفشان نفتلیجه کجاست؟

گل فشان نفتلیجه در کرانه شرقی دریای خزر در شهر گمیشان استان گلستان قرار دارد. فاصله گرگان تا گمیشان حدود ۶۰ کیلومتر است. این پدیده طبیعی در مجاورت روستای صفا ایشان در ۱۵ کیلومتری شهر مرزی گمیش تپه واقع شده است.

_________

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش گردشگری علاقه مند هستید. از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینگ زیر کلیک کنید:👇🏻

دریاچه مهارلو!

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt