دمنوش گیاهی گل بنفشه

 در سلامتی, گیاهان دارویی

دمنوش گیاهی گل بنفشه ، دمنوشی خوش رنگ و خوشبو می باشد و در طب سنتی از دمنوش گل بنفشه به دلیل داشتن خواص درمانی ، بسیار استفاده می شود. برای تهیه دمنوش گیاهی گل بنفشه از تمام اجزا این گیاه می توان استفاده نمود و از همه مهمتر اینکه تمام اجزا این گیاه دارای خواص درمانی می باشند.

دمنوش های گیاهی بهترین گزینه برای جایگزین کردن نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه می باشند ، زیرا دمنوش های گیاهی بدون کافئین هستند و برای سلامتی نیز بسیار مفید می باشند.

در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا شما را با خواص بی نظیر این دمنوش آشنا کنیم.

طبع گل بنفشه چیست؟

گل بنفشه دارای طبیعت سرد و تر است و مصلح آن انسیون است.

  • درمان سردرد

استفاده از دمنوش گل بنفشه برای بهبود و درمان سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است. یکی از مشکلات شایع که امروزه گریبان‌گیر بیشتر افراد جامعه شده است، سردرد است که بخش عمده‌ای از این سردردها، به دلیل گرمی زیاد مغز یا خشک شدن نسبی مغز به خاطر سبک زندگی امروزی (استرس‌های زیاد فردی، دیر خوابیدن، کم بودن خواب شب، مصرف زیاد گرمی‌ها و مواد غذایی تند و طعم دهنده) می‌باشد و مصرف شربت بنفشه به درمان آن کمک شایانی می‌کند.

  • بهبود خواب

افرادی که دچار کم خوابی هستند و از این مشکل رنج می برند ، می توانند از دمنوش گل بنفشه استفاده کنند. این دمنوش گیاهی به دلیل مواد و ترکیبات عالی که دارد باعث می شود رطوبت کافی به مغز برسد و فرد راحت تر بخوابد و به خوابی عمیق فرو برود.

  • تسکین سرفه

جوشانده برگهای بنفش یا چای داغ آن می تواند یک دفع کننده قوی باشد. زیرا حاوی میزان مفیدی از موکیلاژ و ساپونین است که برای مشکلات ریوی مفید میباشند. این گیاه معمولا برای درمان برونشیت نیز توصیه می شود.

  • درمان آفت

آب دم‌کرده گیاه بنفشه برای درمان برفک دهان مفید بوده، به این منظور، مقداری از آن را در دهان نگه دارید و یا با آب تازه آن دهان‌شویه کنید، برفک دهان را برطرف می‌سازد، ورم لثه را می‌نشاند و اگر در گلو قرقره کنید آنژین را درمان می‌کند.

  • برطرف شدن مشکلات پوستی

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل بنفشه ، باعث از بین رفتن تاثیرات رادیکال های آزاد بر روی پوست شده و از پیری پوست نیز جلوگیری می کند. برای شفافیت پوست می توانید دستمالی را به دمنوش گل بنفشه آغشته کنید و بر روی پوست بمالید و این کار را یک هفته مداوم انجام دهید و شاهد تغییراتی بر روی پوست خود باشید.

این عمل باعث می شود خشکی، اگزما، آکنه و برخی دیگر از مشکلاتی پوستی درمان و حتی از بین برود.

  • تقویت سیستم گوارشی

موسیلاژ و فلور موجود در این دمنوش گیاهی بر روی عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می گذارد. موسیلاژ نوعی فیبر است که باعث کاهش کلسترول بد و باعث حرکت بهتر روده ها می شود و مشکلاتی از جمله نفخ و یبوست را درمان می کند.

همچنین می توان گفت وظیفه ترکیبات فلور در بدن این است که باعث تحریک روده می شود تا هضم غذا بهتر در بدن صورت گیرد.

طرز تهیه دمنوش:

برای انجام این کار، باید روند خشک کردن برگ ها را انجام دهید. مطمئن شوید که به خوبی خشک شده اند، به طوری که با هر میکرو ب ناخواسته ای به راحتی آلوده نشود.

برای تهیه یک فنجان از دمنوش بنفشه مقداری برگ های خشک شده را درون یک فنجان آب جوش بریزید. اجازه دهید حدود ۵ دقیقه بماند و سپس بنوشید.

یا همچنین میتوانید عصاره برگ های گل بنفشه را بگیرید و به عنوان شربت مصرف کنید.همین طور می توانید آن را به سالاد یا سبزیجات مورد علاقه خود اضافه کنید.

این برگ ها نه تنها سالم هستند بلکه خوشمزه و کاملا خوراکی هم می باشند.می توانید از آن در سوپ ها یا ساندویچ های تان نیز استفاده کنید. به این ترتیب می توانید مزایای سلامتی آن را دریافت کنید.

عوارض مصرف دمنوش گل بنفشه

  • بهتر است که در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این گیاه اجتناب نمایید.
  • زیاده روی در مصرف گل بنفشه موجب ضعف و سنگینی معده و آشفتگی حال می شود. همچنین زیاده روی در مصرف موجب تهوع و استفراغ می شود.

 

اگر به بخش سلامتی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

دمنوش گل پنیرک

 

گردآوری :صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt