باغ کوکنهوف، باغ لاله ها!

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

باغ گل کوکنهوف:

یکی از معروف ترین باغ های دنیا است همچنین از زیباترین باغ های گل جهان به شمار می آید. در این باغ تمامی گل های باغ با دست و بدون کمک ماشین آلات کاشته می شوند. کوکنهوف ( Keukenhof که با نام باغ اروپا هم شناخته می شود یکی از محبوب ترین باغ های گل کشور هلند می باشد. این باغ اغلب در بهار و به مدت دو ماه بازگشایی می شود تا بازدیدکنندگان بتوانند از زیبایی هایش استفاده کنند، این دو ماه که با نام جشنواره ی لاله هم شناخته می شود بزرگ ترین جشنواره ی گل لاله در جهان است.هزاران هزار، گل های لاله ی رنگی که مختص فصل بهار اند در کوکنهوف کاشته می شوند و مناظری فوق العاده را به وجود می آورند، بازی با رنگ ها اینجا بی داد می کند… لاله که سمبل کشور هلند است به وفور در این باغ وسیع یافت می شود.

معرفی باغ:

باغ گل کوکنهوف ۳۲ هکتار مساحت دارد و هر سال در زمستان حدود ۷۰۰ هزار پیاز لاله را در آن می کارند تا بهاری رنگارنگ را برای گردشگران به ارمغان آورند. در کل ۸۰۰۰ گونه ی مختلف لاله در این مکان کاشته می شوند.
تمامی گل ها هنرمندانه و با برنامه ریزی بسیار دقیق کاشته و مورد بهره برداری قرار می گیرند. کوکنهوف در سال ۲۰۱۷ میلادی از ۲۳ ماه مارس تا ۲۱ ماه مه ( معادل با ۴ فروردین تا ۱ خرداد ) باز می شود، البته برخی مواقع به دلیل شرایط نامساعد جوی این جشنواره ی گل از اواسط اردیبهشت ماه آغاز به کار می کند و علاقمندان می توانند از زیبایی هایش لذت ببرند و تنها ۸ هفته در فصل بهار فرصت هست تا از این بهشت زیبا لذت ببرید.

 

قسمت های مختلف باغ کوکنهوف:

۱ ) باغ های لاله

قضای بیرونی باغ پر است از گل های زیبا، لاله، ارکیده، میخک، زنبق، سوسن، رز، نرگس و نیلوفر از گل های شاخصی هستند که در باغچه های رنگارنگ کوکنهوف کاشته شده اند، البته این باغ به لاله هایش معروف است و در نگاه گذار هم تنها لاله های رنگین دیده می شوند و دیگر گل ها در فضاهای سقف دار نگهداری می شوند.

۲ ) آلاچیق

در این باغ زیبا ۵ آلاچیق یا چیزی شبیه به خانه های تابستانی موقت ساخته شده اند که گیاهانی مانند رز و نرگش در آن ها در معرض دید قرار می گیرند و حتی در برخی مواقع و در روزهای پایانی باغ کوکنهوف این گل ها به فروش می رسند.
در این اتاقک ها اغلب گل ها شاخه ای هستند و تنوع زیادی دارند و از این مکان برای زمان هایی که بارش باران زیاد است بیشتر استفاده می کنند.

۳ ) آبنما و رود

چشمه و آبنماهایی برای زیبا سازی بیشتر کوکنهوف ساخته شده اند تا فضای دل انگیز تری برای بازدیدکنندگان به وجود آید، در این حوضچه ها و آبنما ها برخی گل ها مانند نیلوفران آبی پرورش داده می شوند که بسیار زیبا هستند.

۴ ) درختان بلند 

انواع درختان سر به فلک کشیده و سرسبز…
درختان میوه … درختان تزئینی…
در جای جای این باغ وسیع و رنگارنگ بوته ها و درختان هم قابل مشاهده هستند که مناظر کوکنهوف را دیدنی تر کرده اند، حدود ۸۷ گونه ی مختلف درخت در این باغ وجود دارند و تعداد درختانش به ۲۵۰۰ اصله می رسند.

۵) رستوران و کافی شاپ

در باغ کوکنهوف چهار غرفه وجود دارد که گردشگران می توانند در آن خوراکی و غذا نوش جان کنند.
•  جولیااین غرفه از قدیمی ترین و در عین حال محبوب ترین غرفه های باغ است، این غرفه شبیه تراس بزرگی در فضای باز است که گردشگران می توانند در آن از خوردن تنقلات و قهوه لذت ببرند.
•  ویلهلمینا : یکی از زیباترین نقاط باغ کوکنهوف این غرفه است، توریستان در این قسمت می توانند یک وعده ی لذیذ از غذاهای هلندی را نوش جان کنند.
•  پنکیک : در غرفه ی پنکیک همانطور که از نامش مشخص ایت می توانید پنکیک های کوچک، شیرین و لذیذ را نوش جان کنید.
•  چای : در غرفه ی چای طیف وسیعی از چای های گوناگون وجود دارند که می توانید با تماشای مناظر زیبای گل های باغ از نوشیدنشان لذتت ببرید.

تفریحات باغ کوکنهوف:

۱)قلعه کوکنهوف:

قلعه کوکنهوف که باغ گل کوکنهوف تنها قسمتی از آن و تامین کننده ی گیاهان مورد استفاده ی خانواده ی ساکن در قصر کوکنهوف هم بوده است ( در این در بخش تاریخچه توضیح داده می شود. ) هنوز پا بر جاست، و بر خلاف باغ گل که تنها در بهار امکان بازدیدش هست در تمام طول سال میزبان علاقمندان می باشد. این قلعه که دقیقا در رو به روی باغ گل کوکنهوف قرار دارد متعلق به سال ۱۶۴۲ میلادی است و به خودی خود یکی از اماکن دیدنی آمستردام می باشد.
کوکنهوف نام منطقه ای به وسعت دویست هکتار در آمستردام است، در این ناحیه ۱۸ بنای تاریخی و کهن وجود دارد که مهم ترین آن ها قلعه ی کوکنهوف است. این قلعه برای کسانی که علاقمند به برگذاری جشن عروسی خود در مکانی ناب و متفاوت هستند نیز جایی بسیار عالی است و امکان برگزاری جشن های شما هم در قلعه ی کوکنهوف وجود دارد.

۲ ) بازدید از نمایشگاه

غرفه ی جولیانا که در قسمت های بالا به آن پرداختیم یکی از بخش های محبوب باغ گل کوکنهوف می باشد، در این قسمت همه ساله نمایشگاه های گوناگونی برپا می شود که بازدیدکنندگان می توانند از آن بهره مند شوند.

 ۳) دوچرخه سواری

دوچرخه سواری در میان زمین های بی کران گل لاله رویایی باور نکردنی است که باغ گل کوکنهوف به آن جامه ی عمل پوشانده است. دوچرخه سواری در میان باغ های گل لاله البته در مناطق مخصوص به این کار از بهترین فعالیت های کوکنهوف به حساب می آید.

۴ ) خرید گل لاله

اگر عکاسی از گل های شگفت انگیز و زیبای این مکان برای شما کافی نیست و دوست دارید گل ها را با خود ببرید باید بدانید که امکان خرید گل لاله هم در این باغ وجود دارد. البته به عنوان یک توریست خارجی باید پیش از خرید در رابطه با قوانین خروج از کشور هلند و ورود به کشور خودتان آشنا باشید تا در مراحل حمل گل ها مشکلی برایتان پیش نیاید.

۵ ) قایق سواری

امکان قایق سواری در کانال و آب راه های باغ گل کوکنهوف وجود دارد. البته بسیاری از بازدیدکنندگان این باغ گفته اند که با شنیدن امکان قایق سواری در این باغ خود را در میان دشتی پر از لاله با قایق ها ی پارویی تصور می کردند اما زمانی که سوار قایق شدند متوجه شدند که امکان عکاسی آن طور که تصور داشتند وجود ندارد و قایق با باغ اصلی تجمع گل ها فاصله ی زیادی دارد.
اما با بررسی های ما و با توجه به برپایی جشنواره ی گل در چند سال گذشته قایق سواری در این باغ بسیار محبوب است و دارای قایق های موتوری مجهز و خوبی مناسب برای گشت و گذار گردشگران می باشد.

۷ ) رژه گل

همه ساله با شروع این جشنواره ی گل روزی خاص را انتخاب می کنند و در آن رژه ای از گل برپا می کنند. در آن هزاران گل را به صورت های مختلف می آرایند و در معرض دید عموم قرار می دهند، این رژه یا کارناوال های گل نزد گردشگران بسیار محبوب است.

۷ ) بازدید از آسیاب بادی

در قرن نوزده میلادی در این باغ گل، آسیابی بادی ساخته شد که امروزه قسمت های بتنی و چوبی آن پا بر جاست. در قدیم دانه ی گیاهانی را که در این باغ کشت می کردند با استفاده از این آسیاب بادی آسیاب می کردند و مورد استفاده قرار می دادند. بازدید از این آسیاب بادی قدیمی از برترین دیدنی های باغ می باشد.

۸) پیاده روی

در باغ گل کوکنهوف ۱۵ کیلومتر مسیر پیاده روی ایجاد شده است تا گردشگرانی که به بازدید این باغ می آیند، بتوانند در مسیرهایی زیبا که با گل های رنگارنگ، رویایی شده اند قدم بزنند.
این مسیرهای پیاده روی از ویژگی های مهم این باغ گل به حساب می آیند.

 

از افتخارات باغ گل کوکنهوف هلند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•دارا بودن ۲۵۰۰ اصله درخت در ۸۷ گونه ی مختلف
•برنده ی جاذبه ی پر جاذبه ترین نقطه ی اروپا
•بازدید ۴۴ میلیون نفر طی ۶۰ سال گذشته از این باغ گل
•بزرگترین باغ گل لاله ی دنیا
•طراحی ۱۵ کیلومتر راه برای پیاده روی
•بزرگترین باغ مجسمه در هلند

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش گردشگری علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

ساحل آمالفی

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt