بهبود هنرمندانه استرس با ماندالا

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

گردآوری: آسیه وصولی پور(نقاش)

شاید تا به حال ماندالاها را دیده باشید. طرح‌‌ها و نقوش هندسی، شامل دایره‌ها و مربع های مختلف که در کنار یکدیگر نقوش مختلف هندسی را به وجود می‌آورند. فلسفه‌ای در پس این نقوش هست. و به خاطر همین فلسفه، در هنر درمانی از نقوش ماندالا برای کاهش استرس و در برخی موارد حتی کاهش فشارهای عصبی و افسردگی هم استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با مفاهیم ابتدایی در خصوص ماندالا و فلسفه آن آشنا سازیم. اگر شما هم علاقه دارید تا در این زمینه بیشتر بدانید با ما تا پایان همراه شوید.

 

دایره در ماندالا

این شکل هندسی نماد روح، ضمیرناخوآگاه و مرکز هستی است. طرح‌هایی مانند خورشید هم که در آیین‌ها و مراسم زیادی دیده می‌شود به همین نکته دلالت دارد. دایره موجب می‌شود تا فرد بر خودش متمرکز شود و به اعماق درونش برود و خویشتن واقعی‌اش را نظاره کند.

 

شکل‌های هندسی چهارگوش در ماندالا

این اشکال دلالت بر مادیات و ضمیر خودآگاه آدمی دارند. همچنین واقعیت و جسم را نیز می‌توان به اشکال چهارضلعی مربوط دانست.

این دوایر و اشکال چهارضلعی در کنار یکدیگر و در تعامل و تعادل با یکدیگر کشیده می‌شوند. و هر چینشی از آنها پیامی با خود دارد. این پیام‌ها برای هر کسی، جداگانه تعریف می‌شود. به این معنی که اگر شما بلافاصله بعد از بیداری در صبح، اقدام به ترسیم آنها کنید، این پیام‌ها و کدها برای شخص شما آشکار می‌شود.

ماندالا یک لغت به زبان سانسکریت است، و اگر بخواهیم معنای آن را در فارسی جستجو کنیم،

به مفهوم ظرف جوهر و ذات می‌رسیم.

در واقع دایره‌ها در این نمادها برای تمرکز بر درون کشیده می‌شوند.

رازهای ماندالا و انسان امروزی

روانشناسان با کمک گرفتن از تاثیر ماندالاها و هنردرمانی، می‌توانند تا حدود زیادی به افرادی که با افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کنند. بهترین حالت استفاده از این طرح‌ها این است که خود فرد اقدام به کشیدن ماندالا نموده و طرح‌هایش را برای خودش محفوظ بدارد. اما در صورتی که فردی کشیدن آنها را بلد نباشد، با رنگ آمیزی این طرح‌ها هم تا حدود زیادی می‌تواند به آرامش دست پیدا کند.

هر کسی در قدم اول آن طرحی را انتخاب می‌کند که به لحاظ روحی و درونی، با آن احساس نزدیکی بیشتری دارد. و مرحله بعدی انتخاب رنگ و در نهایت طریقه به کارگیری این رنگ‌های انتخاب شده در کنار یکدیگر است. حتی در مواردی،‌ وسعت هر کدام از رنگ‌های انتخابی هم می‌تواند بر حال افراد تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال اگر شخصی از رنگ آبی در طرح ماندالا با وسعت زیاد استفاده کند، پس از رنگ‌آمیزی احساس آرامش به او دست می‌دهد.

 

سخن پایانی

این جهان پر از رازها و کدهایی است که بشر با علم محدودی که دارد، هنوز نتوانسته است که از تمامی آنها رمزگشایی کند.

ماندالاها هم یکی از همین رازهای کائنات محسوب می‌شوند. در این مقاله به معرفی این نقوش هندسی اعجاب‌انگیز پرداختیم و در خصوص مفاهیم آن، نکات جالبی را خاطر نشان ساختیم. شما هم می‌توانید از این طرح‌ها برای کاهش استرس و رسیدن به آرامش بیشتر استفاده نمایید. اگر خودتان نمی‌توانید این طرح‌ها را بکشید، می‌توانید از طرح‌های آماده استفاده نمایید. در این حالت، شما با رنگ‌آمیزی می‌توانید به آرامش دست پیدا کنید.

همواره به خاطر داشته باشید که یکی از مهمترین تاثیراتی که هنر در زندگی مردمان ایفا می‌کند،

آشتی افراد با درونشان و در واقع ارتباط ایشان با ضمیر ناخودآگاهشان می‌باشد.

ماندالا کلیدی است که با آن می‌توانید به اعماق درون خود سفر نموده و با خود حقیقی‌تان آشتی کنید. امیدواریم نکاتی که در اینجا برای شما نقل گردید، جالب و مفید بوده باشند. متشکریم که تا پایان ما را همراهی فرمودید. بسیار جای خوشحالی خواهد بود که با نظرات ارزشمندتان ما را در راه رسیدن به اهداف خود، که یکی از آنها گسترش آگاهی است، یاری فرمایید.

برای مطالعه مقاله های قبلی نقاشی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

👇👇👇

هنر درمانی چیست؟

 

نویسنده: آسیه وصولی پور

راههای ارتباطی:‌

 اینستاگرام:‌Instagram.com/ArtistsLand.ir

ایمیل: a.vosoulipour@gmail.com

کانال تلگرام: Telegram.me/ArtistsLand

 تصویر سازی: صبا طاهری

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt