هنر درمانی چیست؟

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

نویسنده: آسیه وصولی پور

آیا هنر درمانی واقعا کاربردی دارد؟ در چه مواردی از هنر درمانی استفاده می شود؟ هنر درمانگر کیست؟ این سوالاتی است که احتمالا شما هم مانند بسیاری دیگر از افراد علاقمند به مباحث هنری ممکن است با آنها مواجه شده باشید. در این مقاله قصد دارم شما را با فرآیند هنر درمانی آشنا سازم و در ادامه مطلب یکی از روشهایی را که خودم در کلاسهایم برای هنرجوهایم اجرا میکنم کاملا توضیح خواهم داد. پس با من در این مقاله همراه باشید.

به طور کلی هنر درمانی فرآیندی است که طی انجام آن شخص هیجانات و عواطف درونی خود را بروز می دهد. این ابراز وجود به صورت آزادانه و بدون در نظر گرفتن یک قالب خاص صورت می پذیرد. این فعالیت هنری هر گونه کار هنری را شامل می شود که شخص در حین انجام آن احساس آرامش می کند. به عنوان مثال:

  • آشپزی
  • آرایشگری
  • خیاطی
  • نواختن موسیقی
  • آواز خواندن
  • سفالگری
  • نقاشی

بله درست است هر گونه فعالیت هنری که موجب آرامش روحی فرد گردد به عنوان هنردرمانی شناخته می شود.

هر کسی به تنهایی هم می تواند هنر درمانی را اجرا نماید و به این ترتیب باطری روحی خود را شارژ کند. برای انجام خود درمانی هنری کافیست فرد هر روز در ساعت معینی در جایی آرام به فعالیت هنری خود بپردازد. به عنوان مثال مادر پرمشغله ای مانند خود من هر روز صبح ساعت هفت قبل از بیدار شدن بقیه به مدت سی دقیقه برای تمرین طراحی و نقاشی زمان اختصاص می دهم و به این ترتیب برای تمام روز انرژی روحی خود را تامین میکنم!

تعاریفی که تا اینجا برایتان عنوان نمودم معنای عمومی هنر درمانی بود اما هنر درمانی کاربرد تخصصی تری هم دارد و  از هنر درمانی به صورت تخصصی و جهت درمان برخی از اختلالات روحی می توان بهره گرفت. در این حالت روان درمانگر و یا روانشناس با یک هنرمند با هم همکاری دارند. روش درمانی توسط متخصص ارائه شده و طراحی هنری بخش درمانی بر عهده هنرمند است. در این میان روانشناس می بایست از روشهای هنری مورد استفاده تا حدودی اطلاع داشته باشد و در مقابل هنرمند نیز از کاربرد روشهای هنری در مباحث روانشناسی آگاه باشد.

هنر درمانی در مورد کودکان بسیار مفید بوده و کمک بسیاری به کودکان می نماید. به عنوان مثال برای کودکی که به اختلال حرکتی مبتلاست استفاده از برنامه هنردرمانی بسیار کمک کننده است و یا در مورد کودکی که با مشکل وسواس روبروست با بکار بردن روشهای بسیار ساده ای می توان  مشکلش را برطرف نمود.

حتما کتابهای رنگ آمیزی بزرگسالان را دیده اید. این کتابها یک نمونه از موارد کاربرد هنردرمانی به شمار می آیند. در حقیقت رنگ آمیزی موجب کاهش استرس و بیشتر شدن آرامش فرد می شود.

البته در اجرای هر کدام از تکنیک های هنر درمانی میبایست علاقمندی فرد مورد توجه قرار گیرد و فعالیت هنری توام با آرامش و لذت انجام پذیرد.

حالا می خواهم شما را با روش بسیار جالبی برای کاهش استرس آشنا سازم! من  این روش را در کلاسهای خلاقیت قبل از شروع کلاس  با هنرجوهایم با هم اجرا میکنیم تا استرس های روزانه خود را به کناری گذاشته و با ذهن آرام آماده فعالیت هنری مان شویم.

یک موسیقی آرام و بدون کلام انتخاب کنید. لطفا این موسیقی به گونه ای باشد که با آن هیچگونه خاطره ای نداشته باشید! حال یک صفحه کاغذ سفید و بزرگ (هر چه بزرگتر بهتر!) در مقابل خود بگذارید و یک خودکار سبز یا آبی انتخاب کنید. موسیقی را پخش کنید! تصور کنید خودکار شما سوار بر نت های موسیقی است و با بالا و پایین شدن ملودی خودکار شما نیز بالا و پایین می رود و بر روی کاغذ خط می کشد! این کار را تا پایان یافتن موسیقی ادامه دهید! معجزه را خواهید دید!

نویسندهآسیه وصولی پور

اینستاگرامArtistsLand.ir

ایمیلa.vosoulipour@gmail.com

کانال تلگرامArtistsLand@

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt