معرفی فیلم رگ خواب

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم سینمایی رگ خواب در سال ۱۳۹۴ به کارگردانی حمید نعمت الله ساخته و در ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ اکران شد.

این فیلم از جمله فیلم‌هایی بود که در زمان خودش نظر منتقدان و کارشناسان زیادی را به خود جلب کرد و در کنار بهترین فیلم‌های آن سال قرار گرفت و توانست از بیشترین امتیازات برخوردار شود.

خلاصه داستان:

مینا(با بازی لیلا حاتمی) که به تازگی از پیله ازدواج ناموفق خود بیرون آمده است اصرار دارد تا پدر سالخورده خود خود را از نشیب های زندگی جدید دور نگه دارد و به همین دلیل به دنبال شغلی است تا بتواند استقلال گذشته خود را بازیابد. مینای به دلیل لگد مال شدن اعتماد به نفس خود در زندگی قبلی توانایی حضور بلند مدت در شغل خود را ندارد و هر بار پس از مدت کوتاهی حضور از کار اخراج می شود . این مسئله ادامه می یابد تا این که مسیر زندگی اش با کامران (با بازی کوروش تهامی) تلاقی می کند و دوباره چرخه فراز و نشیب های زندگی اش شکل می گیرد.

خوب است بدانید:

شاید بتوان رگ خواب را زنانه‌ترین فیلم حمید نعمت الله دانست نه از آن دست فیلم‌های که قهرمان ما یک زن است یا زنان نقش پر رنگی در فیلم دارند بلکه آنچه که در این فیلم برجسته می‌شود زنانیت و تجربه حسی- عاطفی زن و بازنمایی دنیای درونی اوست. از شکنندگی تا شکست‌ناپذیری. از ضعیف بودن به قوی شدن و در نهایت در رگ خواب می‌توان روانشناسی زن و دنیای زنانه را روی پرده تماشا کرد.

با این حال موقعیت مینا صرفا یک تجربه ناب زنانه نیست و می‌توان آن را در بازخوانی روان‌شناختی از یک موقعیت انسانی، صورت‌بندی و درک کرد. حتما نباید زن بود تا زن قصه را فهمید! کافی است زن و دنیای او را شناخت. کافی است تجربه اضمحلال و فروپاشی روانی- عاطفی را در یک موقعیت شکننده احساسی درک کرد تا به همدلی با مینا رسید.

جوایز فیلم:

رگ خواب اولین بار در بهمن ۱۳۹۵ در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم در آن مراسم نامزد دریافت چهار جایزه شد و توانست جایزهٔ بهترین بازیگر زن برای حاتمی و جایزهٔ بهترین جلوه‌های ویژه بصری و جایزهٔ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را کسب کند. رگ خواب در ویژه‌نامه اسفند ماه ۱۳۹۵ ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان فیلم برگزیده منتقدان این نشریه انتخاب شد.

فیلم رگ خواب علاوه بر انتخاب شدن به عنوان بهترین فیلم، افتخارات دیگری نیز کسب کرد. این فیلم در چهار رشته‌ی دیگر در جایگاه اول قرار گرفت؛ حمید نعمت‌الله برای بهترین کارگردانی، معصومه بیات برای بهترین فیلمنامه، سهراب پورناظری برای بهترین موسیقی متن و لیلا حاتمی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن از نگاه منتقدهای ماهنامه فیلم به عنوان بهترین‌های سال ۹۶ انتخاب شدند.انتخاب شدن به عنوان بهترین فیلم و بردن جایزه در چهار رشته‌ی دیگر، فیلم رگ خواب را از فیلم‌های دیگر در فاصله‌ای قابل توجه قرار داده است.دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز در یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی به کوروش تهامی تعلق گرفت.

تعدادی از بازیگران فیلم: 

لیلا حاتمی، کوروش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، حمیدرضا آذرنگ، خسرو بامداد، بامداد نعمت الله، سارا والیانی، زهره ساداتی

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt