آموزش تکنیک خراش در نقاشی کودکان

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

نویسنده: آسیه وصولی پور( نقاش)

 

دنیای بچه‌ها، دنیایی سراسر رنگ و عشق است. اگر می‌خواهید وارد این دنیا شوید، لطفا با عشق و لبخند وارد شوید. کار کردن با کودکان نیاز به علم و توجه بسیاری دارد. به هر حال شما معمارانی هستید که خشت اول را می‌گذارید! در این مقاله می‌خواهم یکی از تکنیک‌های جالب در نقاشی را به شما آموزش دهم. از این تکنیک هم بزرگسالان و هم برای کودکان می‌توان استفاده کرد.

این روش به کودک کمک می‌کند، تا خلاقیت خود را به کار بگیرد.

و ترس از ناشناخته‌ها را پشت سر بگذارد.

شهامت و اعتماد به نفس او به صورت عملی، در این روش تقویت خواهد شد. تنها نکته‌ای که همیشه در زمان کار با کودک باید آن را مد نظر قرار بدهید، این است که هرگز او را مجبور به انجام کاری در صفحه نقاشی‌اش نکنید. صفحه‌ای که کودک بر روی آن نقاشی می‌کشد، متعلق به شخص اوست. او باید استقلال خود را حفظ کند. دخالت بزرگسالان موجب می‌شود تا او اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

اگر متوجه شدید که کودک از نقاشی کردن می‌ترسد،

ابتدا کمی با او صحبت کنید. و از او بپرسید، ‌نگران چیست؟

پاسخی که می‌دهد،‌ می‌تواند تا حدود زیادی از مشکل را نمایان سازد. در این صورت با او بسیار صحبت کنید. و به او اطمینان بدهید که نقاشی او هر شکلی که باشد، باز هم عالی و دوست داشتنی است. او را آزاد بگذارید تا بتواند درون خود را بروز بدهد. و در هر قسمتی که دیدید توانایی انجام کار را ندارد، مثلا دستش خسته شده است، می‌توانید کمی با او ورزش کنید، و یا اینکه کمی در انجام آن قسمت از کار، به او کمک کنید. همیشه تلاش کنید تا لذت نقاشی چاشنی کشیدن نقاشی‌های کودکتان باشد.

 

حال بعد از این مقدمه، برویم سراغ آموزش تکنیک خراش!

ابتدا یک کاغذ به اندازه A4 آماده کنید. از کودک بخواهید تا ۵ رنگ از رنگ‌های مداد شمعی‌اش را که بیشتر دوست دارد، انتخاب کند. حالا صفحه سفید کاغذ را به بخش‌های مختلفی تقسیم بندی کنید. و هر قسمتی را با یک رنگ، به صورت کامل رنگ کند. وقتی تمام صفحه به صورت کامل با رنگ‌های مختلف، رنگ شد،‌ مداد شمعی سیاه را بردارید، حالا وقت آن رسیده تا کودک شهامت خود را نشان بدهد! از او بخواهید با رنگ سیاه تمام صفحه کاغذ را که قبلا رنگ زده بود، به صورت یکدست و کامل به رنگ سیاه درآورد. بعد از این مرحله شما یک صفحه سیاه کامل خواهید داشت.

حالا می‌رسیم به بخش جادویی نقاشی!

یک وسیله با نوک برجسته به او بدهید.

(البته بسیار مراقب او باشید که به خودش آسیبی نرساند) یکی از بهترین انتخاب‌ها، کلید است. به کودک بگویید که با کلیدی که در دست دارد، سطح سیاه نقاشی را به آرامی خراش بدهد. در این صورت رنگ سیاه با خراشیدن، کنده شده و قسمت‌های رنگی از زیر آن بیرون خواهد آمد. کودک می‌تواد با کلیدی که در دست دارد، اشکال مختلفی را نقاشی کند. می‌تواند درختی بکشد، و یا یک خانه و یا یک رودخانه. هر طرحی که با کلیدش بکشد، مجموعه‌ای از رنگ‌ها از زیر کار پدیدار خواهد شد. و این برای او بسیار مهیج و جالب است.

اجازه بدهید هر شکلی را که دوست دارد، نقاشی کند. در هر بار تمرین کردن، به او اجازه بدهید تا با تخیل خود پیش برود. از آنجا که در این روش، صفحه کاغذ دو بار رنگ‌آمیزی می‌شود، ممکن است دستان کوچک کودکتان توان انجام آن را به طور کامل نداشته باشد. در ضمن آنکه توجه می‌کنید که او خودش رنگ‌آمیزی را انجام بدهد، می‌توانید کمی هم به او کمک کنید. توجه داشته باشید که اگر دوست دارید کودک به نقاشی علاقمند بشود،‌ نباید از کاری که انجام می‌دهد خسته بشود.

امیدوارم با این روش،‌ اوقات زیبایی را در کنار کودکتان تجربه کنید. متشکرم که تا پایان این مقاله همراهمان بودید.

مقاله های دیگر …

 چگونه به کودکان نقاشی بیاموزیم؟

 

نویسنده: آسیه وصولی پور

راههای ارتباطی:‌

 اینستاگرام:‌Instagram.com/ArtistsLand.ir

ایمیل: a.vosoulipour@gmail.com

کانال تلگرام: Telegram.me/ArtistsLand

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt