چگونه به کودکان نقاشی بیاموزیم؟

 در فرهنگ و هنر, نقاشی

نویسنده: آسیه وصولی پور

آموزش نقاشی به کودکان سه تا دوازده سال

کودکان از زمانی که می توانند مداد در دست بگیرند توانایی کشیدن نقاشی را دارند. در واقع نقاشی ابزاری برای تخلیه هیجانی در کودکان بشمار می رود.

کودک نوپا با هیجانی وصف ناپذیر در تجربیات اولیه خود شروع به کشیدن خط می کند. این خطوط به تدریج و با رشد سیستم عصبی کودک تبدیل به اشکال منحنی بیضی دایره مثلث و مربع خواهد شد.

نکته بسیار مهم در آموزش نقاشی به کودکان این است که هرگز تلاش نکنیم تا موضوعی را که کودک نقاشی کرده است تصحیح نماییم. به عنوان مثال یکی از هنرآموزان پنج ساله ام کلاغی را با سه پا نقاشی کرده بود این گونه موارد اول حاصل از میزان شناخت کودک از محیط خود و در مرحله بعدی تحت تاثیر قوه خلاقیت کودک است. بنابراین اصرار ورزیدن به اصلاح نقاشی کودک در واقع  تلاشی در جهت تضعیف قوه خلاقیت او به شمار می رود.

آموزش رنگها به کودکان را می توان با آموزش رنگین کمان و یا همراه با آموزش اشکال ساده هندسی و یا میوه ها انجام داد. استفاده از رنگهای انگشتی برای کودکان به شدت مفید و خلاقانه است.

کودکان در تجربه ای که در بازی با رنگها  بدست می آورند به راحتی می توانند ترکیب رنگها را بیاموزند.

بسیار مهم است تا کودکان در انتخاب رنگ آزاد باشند. رنگهای تیره را از جعبه رنگ کودک حذف نکنید به یاد داشته باشید یک شب زیبای مهتابی یک آسمان تیره رنگ نیاز دارد. ممکن است یک روز آسمان نقاشی کودکتان صورتی باشد با درختانی آبی رنگ! این یعنی آزادی در ابراز وجود و بروز خلاقیت! چیزی که در بزرگسالی بارها و بارها به او کمک خواهد کرد.

یک برنامه درست هنری برای کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قصه گویی و نقاشی برای افزایش خلاقیت
  • کاردستی و نقاشی  برای افزایش مهارت های  فیزیکی
  • پروزه های مشترک نقاشی برای آموزش کار گروهی

به کودکان باید اجازه داد تا آزادانه نقاشی کنند تا به این وسیله بتوانند احساسات و تفکرات خود را بروز دهند.

کارشناسان بر این باورند که تا قبل از سن دوازده سالگی کودکان نباید آموزش های آکادمیک نَقاشی را دنبال کنند زیرا این کار باعث می شود به شدت خلاقیتشان از دست برود و چون سیستم عصبی شان و دیدشان از اطراف کامل نشده است این آموزشها موجبات دلسردی و ناامیدی آنان را فراهم می کند.

در خصوص نَقاشی کودکان هرگز نَقاشی خوب و بد معنا ندارد آنچه که مهم است این است که آیا کودک توانسته هدف از آموزش و استفاده از وسیله مورد استفاده اش را به خوبی انجام دهد یا خیر. اگر پاسخ منفی بود باید با روش های ساده تر به دنبال افزایش مهارت در کودک باشیم.

یک نکته مهم در حین آموزش نَقاشی به کودک این است که هرگز برای کودک نقاشی نکشید تا او مجبور به مقایسه نَقاشی شما و خودش شود زیرا نتیجه آن ناامیدی کودک از خودش و پایین آمدن اعتماد به نفسش خواهد بود.

اگر کودک از شما بخواهد کشیدن مثلا یک درخت را به او آموزش دهید می توانید کمی او را هدایت کنید و در همکاری با یکدیگر درخت را نَقاشی کنید.

در اینجا تلاش کردم تا چکیده ای از تجربیاتم در آموزش نَقاشی به کودکان را با شما خوانندگان گرامی درمیان بگذارم. اگر دوره آموزشی و یا کلاسی را برای کودکان عزیزتان انتخاب می کنید به این نکات توجه ویژه داشته باشید. زیرا بسیار مهم است که رشد و خلاقیت کودکتان همواره در جهت درست هدایت گردد.

نویسندهآسیه وصولی پور

اینستاگرامArtistsLand.ir

ایمیلa.vosoulipour@gmail.com

کانال تلگرامArtistsLand@


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt