شب یلدا، آغاز فصل زمستان و تدابیر این فصل

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی پژوهشگر طب سنتی

شب یلدا شبى است كه در تمام سال درازترين شبها باشد و آن شب اول زمستان است كه اول جدى باشد. نهایت طول شب و کوتاهی روز و سردى هوا و شروع فصل زمستان است. فصلی با طبیعت سرد و تر که جهت حفظ سلامت و مصون بودن از بیماریها، رعایت تدابیری در این فصل لازم است. در صورت عدم رعایت و پرهیزات لازم، بیماریهای این فصل از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماریهای عفونی، سینوزیت،سردرد، ضعف هضم، درد و التهاب مفاصل، تاخیر در قاعدگی وبروز خواهد کرد.

از جمله توصیه های مفید در این فصل:

انجام ورزش و فعالیت جسمانی، و پوشیدن لیاس گرم و مناسب فصل.

پرهیز از مصرف زیاد و بدون مصلح خوراکیهای سرد و تر مانند لبنیات، ترشیجات، شور، سبزیجات و میوه های سرد مانند کاهو، اسفناج، گشنیز، هندوانه، خیار کدو، میوه های ترش و مرکبات، برنج سفید، عدس، جو.

پرهیز از خواب زیاد به ویژه خواب روز و نزدیک غروب که باعث سنگینی سر و کندی اعمال مغزی می شود.

ماساژ شکم و استخوانها در وضعیت استراحت با روغن شب بو، روغن زیتون و یا روغن گل سرخ.

مصرف خوراکیهای گرم از جمله آبگوشت، گوشت شتر و مرغ محلی، میوه های شیرین مثل سیب، ادویه هایی مانند دارچین، زنجبیل، آویشن، زعفران، فلفل، مصرف سیر هفته ای یک بار، چغندر، شلغم، هویج، کلم، ترب سیاه و سفید، سبزیهایی مانند نعنا، ریحان، جعفری، مرزه و ترخون، تره، شاهی،کرفس، مصرف گندم به صورت حلیم یا سویق، نخود، لوبیا و لپه، مصرف خرما، شیره خرما یا انگور، نوشیدن آب گرم صبحگاهی به خصوص در اوایل فصل، مصرف دمنوشهای گل گاوزبان، دمنوش اسطوخودوس، دمنوش دارچین و زنجبیل، و دمنوش پونه و آویشن که مناسب این فصل هستند.

تهیه دمنوش آویشن شیرازی و پونه کوهی

آویشن ۱ قاشق، پونه ۱ قاشق، عسل ۲ قاشق مرباخوری در هر لیوان، آب جوش ۳ لیوان.

آویشن و پونه را بعد از شستن، همراه با آب جوش در قوری چینی بریزید به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید. سپس عسل را به آن بیفزایید و میل کنید.

این نوشیدنی گرم برای فصول پاییز و زمستان بسیار مناسب است. از نظر خواص گرم کننده قوی میباشد و لرزش زمستانی را از بین میبرد. همچنین باز کننده گرفتگی رودهها، درمان کننده بیماریهای سیستم تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا و پاک کننده سینه و ریه ها است.

تهیه دمنوش اسطوخودوس

یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس را با دو لیوان آب جوش و مقداری نبات به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دم کرده و میل کنید.

این دمنوش آرامبخش و تقویت کننده مغز، مسکن، ضد میگرن، زکام و برونشیت، شستشو دهنده کلیه، ضد اگزما و درمان کننده روماتیسم است.

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt