ورزش های کاردیو

 در سلامتی, ورزش

ورزش هوازی یا کاردیو چیست؟

کاردیو  به تمریناتی گفته می‌شود که ضربان قلب شما را تا ۵۰ الی ۷۵ درصد ماکزیمم افزایش دهد و باعث بهبود عملکرد قلبی، شش‌ها و سیستم گردش خون شود.

تمرینات کاٰردیو در یک بازه‌ی زمانی طولانی انجام می‌شود که باعث افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون بیشتر در رگ‌ها، و نهایتاً حمل مواد مغذی و اکسیژن به تمام سلول‌ها خواهد شد.

به عبارت دیگر هر گونه فعالیت ورزشی که قلب، ریه‌ها و عضلات شما را درگیر فعالیت زیادی کند و شما مدت زمان بیشتری به ورزش ادامه دهید، هوازی (کاردیو) محسوب می‌شود.

چه ورزش هایی هوازی هستن؟!

از نمونه‌های ورزش‌‌های هوازی می‌توان به ورزش با دستگاه های ورزشی هوازی، رکاب زدن، دویدن، شنا کردن. طناب ‌زدن، پیاده‌روی، کلاس‌های آیروبیک، تمرین با پله، تردمیل. دوچرخه‌ ثابت، حرکات موزون، اسکی‌ صحرایی و کیک‌بوکسینگ اشاره کرد.

به نوعی می‌توان گفت: هر فعالیت بدنی که ضربان قلب شما را تا ۵۰ الی ۷۵٪ ماکسیمم ضربان قلب‌تان افزایش دهد، می‌تواند به عنوان ورزش کاردیو شناخته شود.

چرا تمرین کاردیو مهم است؟

تمرین کٰاردیو فقط برای چربی سوزی و کاهش وزن مناسب نیست و این یک اشتباه رایج است که بسیاری برای این منظور از کٰاردیو استفاده می‌کنند. تمرینات کاٰردیو به سلامت کلی بدن کمک می‌کند:

  • کاردیوْ به شما کمک می‌کند وزنتان را کاهش دهید.
  • به گردش خون بهتر کمک می‌کند.
  • کاردیوْ به سلامت قلب کمک می‌کند.
  • تمرین کاردیو عضلات قلب را تقویت می‌کند.
  • به جوان ماندن مغز کمک می‌کند.
  • کاٰردیو باعث خواهد شد بهتر فکر کنید.
  • کاردیو شادی آورد است و به درمان افسردگی کمک می‌کند.
  • کٰاردیو به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند.
  • کاردیْو تراکم استخوان را افزایش می‌دهد.
  • کاردیو کمک می‌کند تا بهتر بخوابید.

چند نکته درباره تمرینات کاردیو

با اینکه فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی و دوچرخه سواری با سرعت کم مزایای خاص خود را دارند و روی سیستم قلبی و عروقی هم اثر می‌گذارند.

اما حرکت کاٰردیو به حساب نمی‌آیند؛ چرا که قلب و شش‌ها را به‌‌اندازه‌ای تحت فشار قرار نمی‌دهند که عملکرد خود را بهبود دهند.

برای انجام تمرین کاٰردیو موثر نیاز نیست ضربان قلب خود را دنبال کنید! اگر نمی‌توانید در حین تمرین راحت صحبت کنید، حتی گفتن جملات کوتاه هم برایتان دشوار است، به احتمال زیاد به این معنی است که تمرین شما در دسته‌ی کاردیو قرار دارد.

تمرینات و ورزش هوازی یکی از انواع تمرینات کاٰردیو به حساب می‌آیند، اما تنها نوع آن نیستند.
فعالیت‌های خانگی مثل جمع کردن برگ درختان، جابه‌جایی مبلمان یا حمل خواروبار در راه پله هم اگر با شدت مناسب انجام شوند، جزو کٰاردیو به‌حساب می‌آیند.

تمریناتی همچون دویدن، دوچرخه سواری و بالا رفتن از پله‌ها می‌توانند جزو تمرینات کاردیو به حساب آیند.

همچنین ورزش‌ها و فعالیت‌هایی مثل کیک بوکسینگ، تیراندازی و برف پارو کردن هم کاٰردیو هستند.

گزینه‌های شما برای انجام کاٰردیو، تقریبا بدون محدودیت است. فقط باید شدت تمرین را به‌اندازه‌ای بالا نگه دارید که به شش‌ها و قلب فشار وارد شود.

______

گردآوری: مرسده رنجبر

______

حرکات شکم برای چربی سوزی

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt