راهنمای سفر به روستای بلیران در آمل

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

روستای بلیران یکی از مناطق و جاهای دیدنی آمل است که در دشت سر آمل واقع شده و از طبیعت منحصر به فرد و بکری برخوردار است. این روستا بافت قدیمی و نوستالژیک خود را حفظ کرده و معماری سنتی دارد که بسیار ارزشمند می‌ باشد. روستای بلیران از قسمت شمالی به روستای کمدره، از قسمت شرقی به رودخانه ای پر آب و جنگل هایی سرسبز، از قسمت غربی به کوه و جنگل هایی زیبا و از قسمت جنوبی نیز به کوه چلاو و جنگل های پهناور آن منتهی می شود.

همان طور که گفته شد، این روستا توسط مناطق جنگلی انبوه و سرسبزی احاطه شده و همین ویژگی این روستا را در میان گردشگران علاقه مند به طبیعت محبوب کرده است.

مطابق سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت روستای بلیران ۱۴۰ نفر با ۵۰ خانواده می‌ باشد که اغلب اهالی آن به کارهایی مانند دامپروری، کشاورزی و تولید صنایع دستی مشغول هستند. در ادامه نوشته همراه ما باشید تا با این روستای زیبا بیشتر آشنا شوید.

مسیر دسترسی به روستای بلیران

فاصله روستای بلیران از استان تهران ۱۹۸ کیلومتر و از شهرستان آمل نیز تقریبا ۲۰ کیلومتر می باشد. برای رفتن به روستای بلیران، در وهله اول می بایست از سمت جاده هراز به سمت آمل حرکت کرده و وارد جاده قدیم آمل به بابل شوید. در طول این مسیر، در سمت راست جاده، تابلوی دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی آیت‌الله آملی را خواهید دید که نشان دهنده مسیر درست به روستای بلیران می باشد. جاده منتهی به این روستا بسیار زیبا و تماشایی است که در طی آن، از مناطقی مانند روستای فیروزکلا، روستای پاشاکلا و روستای کیمره عبور عبور کرده و در نهایت به روستای زیبای بلیران می رسید.

جاذبه های گردشگری بلیران

این روستا جاذبه‌های متنوعی برای گردشگران دارد که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

جنگل بلیران

روستای بلیران درست در دل جنگلی بسیار زیبا و چشم‌نواز قرار دارد. شما می‌توانید در جنگل بلیران که به بهشت پنهان مازندران هم معروف است، گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی را نظاره کنید. این جنگل هر فصل از سال زیبایی خاص خودش را دارد؛ بنابراین اگر از علاقه‌مندان به طبیعت باشید، هر فصلی که به این منطقه سفر کنید، از دیدن جنگل بلیران لذت خواهید برد.

رودخانه گرمارود

رودخانه گرمارود در گویش محلی با نام گرمِرو مشهور است. این رودخانه ۵۰ کیلومتر طول دارد و از ارتفاعات شمالی رشته کوه البزر که به چشمه بلیران معروف است، سرچشمه می‌گیرد؛ اما شاید این سؤال ایجاد شود که آبگرم بلیران کجاست؟ در پاسخ باید بگوییم که در اطراف این رودخانه، دو چشمه آب معدنی به نام‌های «گرو» و «چشمه لاله زار بلیران» و ده‌ها چشمه آب معدنی دیگر هم وجود دارد که به‌دلیل داشتن انواع املاح معدنی، دارای خاصیت درمانی برای امراض پوستی و دردهای مفصلی هستند. همین رودخانه سبب رونق کشاورزی، باغداری و زنبورداری در روستای بلیران شده است. همچنین گردشگران زیادی برای استفاده از خواص چشمه بلیران به این منطقه سفر می‌کنند.

شنا و آب‌تنی

بستر رودخانه گرمارود از بالا به پایین از تخته سنگ، قلوه سنگ و شن تشکیل شده است. به همین دلیل جریان آب این رودخانه به شکلی است که در جاهای مختلف آن، حوضچه‌های مناسب برای شنا ایجاد شده است. این حوضچه‌ها در تابستان به محلی برای شنا و آب‌تنی گردشگران تبدیل می‌شود.

آثار باستانی در روستای بلیران

سکونت در این روستا سابقه‌ای چندهزارساله دارد. اگر دوست دارید نشانه‌هایی از سکونت بشر در گذشته‌های دور را در بلیران ببینید، می‌توانید از قلعه هلیا، تپه قلعه تسکا سرا، قلعه اردشیرون، قلعه خشت سی چشمه و مرتع ییلاقی کال چنگوم و امام زاده ولی بازدید کنید.

صنایع دستی و غذاهای محلی بلیران

روستای بلیران آمل هم مانند اکثر روستاهای ایران دارای صنایع دستی مخصوص به خود است. ساخت ظروف چوبی در این روستا رواج دارد و گردشگران آن را به‌عنوان سوغات خریداری می‌کنند. به‌غیر از صنایع دستی، انواع خوراکی‌های محلی مثل ترشی‌جات و شیرینی‌های سنتی نیز به‌عنوان سوغات بلیران به‌فروش می‌رسد.

تجربه‌های لذت‌بخش از سفر به جنگل بلیران

  • شما می‌توانید در یک جنگل بکر به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینید و می‌توانید در آنجا کمپ کنید.
  • صدای پرندگان و موجودات زنده دیگر در جنگل شما را به آرامش بسیار زیادی دعوت می‌کند.
  • شما می‌توانید در جنگل بلیران از میوه‌های بومی لذت ببرید و طعم و مزه جدیدی را تجربه کنید.
  • در این جنگل، خانه‌های روستایی وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
  • حتی امکان دارد شما با حیواناتی ناشناخته نیز روبه‌رو شوید که سفر شمارا هیجان‌انگیزتر می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt