پله نوردی!

 در سلامتی, ورزش

ورزش یا تمرین با پله چگونه است؟

ورزش با پِله به ظاهر شاید ساده باشد؛ فقط به چند پله و بالا پایین کردن آن‌ها نیاز دارید، اما به این راحتی‌ها هم نیست! تمرین با پله یک روش بسیار موثر برای تقویت قلب، سیستم عروقی و عضلات پایین تنه است.

ابتدا می‌توانید با چند دقیقه بالا پایین رفتن از پِله شروع کنید و به تدریج زمان و میزان تکرار را افزایش دهید. در این تمرین، شما می‌توانید از حالت راه رفتن عادی خارج شده و برای تقویت عضلات پایین بدن، یک سری تمرینات مختلف و خلاقانه را ایجاد کنید و خیلی حرفه‌ای عضلات مختلف بدن خود را تمرین دهید.

این پله‌ها هم پِله‌های خاصی نیستند، می‌تواند راه پله‌های ساختمان، یا حتی دستگاه پله‌نوردی در باشگاه باشد (دستگاهی که بالا رفتن از پله‌ها را شبیه‌سازی می‌کند). ورزش بالا رفتن از پله می‌تواند سخت باشد. هنگامی که از پله‌ها بالا می‌روید، ضربان قلب و تنفس شما افزایش می‌یابد.

پله نوردی چیست؟

پله نوردی یا تمرین با پله یک نوع ورزش {تقریبا} جدید و جذاب است که شامل بالا و پایین رفتن از پله، و یا انجام یک‌سری تمرینات روی پله است. این کار نوعی ورزش است که می‌تواند فواید بسیاری هم برای سلامتی شما داشته باشد؛ از بهبود وضعیت قلبی عروقی گرفته تا افزایش قدرت و استقامت عضلات و کاهش وزن.

گاهی اوقات حتی مسابقاتی هم مربوط به تمرین با پله برگزار می‌شود و رکوردهایی هم برای پله نوردی وجود دارد؛ اما همیشه پله نوردی یک ورزش خیلی سخت نیست؛ می‌تواند یک تمرین کم شدت باشد، مثل فقط جایگزین کردن پله با آسانسور.

فواید پله نوردی

بالا رفتن از پله می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی و تندرستی ما داشته باشد، چه وقتی که منظور ورزش حرفه‌ای تمرین با پله باشد، یا چه وقتی که منظور فقط حذف آسانسور و بالا پایین کردن پله در زندگی روزمره باشد.

با تمرین با پله چند کالری می‌سوزانیم؟

جواب این سوال بستگی به چند عامل دارد: دقیقا چه تمرینی با پله انجام می‌دهید؟ چند دقیقه ورزش می‌کنید؟ وزن شما چقدر است؟

  • به طور کلی وقتی از یک پله بالا می‌روید، حدود دو تا پنج کالری می‌سوزانید.
  • به طور متوسط، اگر هفت پله را طی کنید، تعداد کالری که می‌سوزانید ۸۳ است.
  • اگر ۳۰ دقیقه از پله‌ها بالا بروید، چیزی حدود ۲۳۵ کالری می‌سوزانید.

غیر از عواملی که در بالا نام بردیم، چند مورد دیگر هم هست، مثلا وقتی سریع‌تر صعود می‌کنید، تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید افزایش می‌یابد.

اما اگر تمرینات بدنسازی (مثل شنا سوئدی، اسکات، لانگ و غیره) را روی پله انجام دهید، عدد کالری سوزی‌تان بسیار بیشتر می‌شود و بالاتر می‌رود، حتی به ۴۰۰ کالری در ساعت هم می‌رسد.

کدام عضلات بیشتر در پله نوردی درگیر می‌شود؟

به طور کلی در تمرین با پله تمرکز بر عضلات میان تنه و پایین تنه است. عضلات مختلف شکم، فیله کمر، باسن، همسترینگ، چهارسر ران و ساق پا در این تمرینات به طور مستقیم یا غیر مستقیم درگیر می‌شوند. اگر تمرینات بدنسازی را هم روی پله اجرا کنید، می‌توانید عضلات بالاتنه را هم فعال کنید.

روش صحیح بالا و پایین رفتن از پله به چه صورت است؟

هنگام بالا رفتن، پایی که قوی‌تر است را اول بگذارید. هنگام پایین آمدن، با پای ضعیف‌تر شروع کنید. همیشه رو به جلو باشید. به هیچ وجه به جلو خم نشوید (کمر صاف باشد). اگر احساس نیاز می‌کنید، دست‌تان را به نرده‌ بگیرید.

وضعیت طبیعی شامل این است که بدن را به حالت قائم نگه دارید، بازوها را به راحتی از دو طرف آویزان کنید و تنفس آرام و منظمی داشته باشید.

____

گردآوری: مرسده رنجبر

_____

وزنه برداری

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt