علائم کمبود زینک در بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

زینک یکی از عناصر مهم برای عملکرد صحیح بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی و سلامتی بدن است. از آنجایی‌که بدن قادر به ساخت زینک نیست، آن را از مواد خوراکی دریافت و ذخیره می‌کند.

ازاین‌رو، شناخت علائم کمبود زینک به شما کمک می‌کند که پیش‌ از وقوع هر اتفاقی ناشی از کمبود زینک، سلامت بدن خود را حفظ کنید.

علائم تشخیص کمبود زینک در بدن چیست؟

ضعف ایمنی:

روی ساختاری مهم برای تعداد زیادی از گیرنده‌ها و پروتئین‌هاست که به سلامت، حالت تعادل و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند. زینک برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی حیاتی است. به خصوص در موقعیت‌های زیر:

  • کشتن باکتری‌های خطرناک، ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی؛
  • رونویسی ژن، اولین مرحله از بیان ژن؛
  • وظایف حمایتی غشاء سلولی.

رشد کم و شکننده شدن ناخن‌ها:

ناخن‌ها از نوعی سلول ساخته شده‌اند که به سرعت رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند. برای انجام فرآیند تکثیر و رشد سالم ناخن‌ها وجود مقدار کافی زینک در بدن ضروری است. کمبود زینک باعث تخریب سطح ناخن و ایجاد لکه‌های سفید روی آن‌ها می‌شود.

همچنین، کمبود زینک ممکن است علاوه‌بر خشکی ناخن، علت خشکی پوست و مو هم باشد؛ زیرا در رشد و تکثیر سلول‌های ناخن، پوست و مو اختلال ایجاد می‌کند. ازاین‌رو، برای سرعت بخشیدن به رشد سلول‌های این نواحی بدن باید میزان زینک بدن را کنترل کنید.

آلرژی محیطی و غذایی:

استرس مزمن باعث خستگی آدرنالی می‌شود و می‌تواند به کمبود کلسیم، منیزیم و زینک منجر شود. همچنین، باعث سطح هیستامین را بالا می‌برد. زینک یک فاکتور کلیدی در نحوه ذخیره هیستامین است؛ بنابراین، برای ذخیره هیستامین، به آن نیاز است. کمبود زینک اجازه می‌دهد که هیستامین، در محیط اطراف مایع‌ها آزاد شود.

هیستامین آزاد شده در بدن بسیاری از علائم رایج مرتبط با آلرژی، مانند آبریزش بینی و عطسه کردن را تولید می‌کند. سطوح زیاد هیستامین حساسیت فرد را نسبت به همه واکنش‌های آلرژی افزایش می‌دهد.

عملکرد ضعیف عصبی:

به طور قطع، برای رشد و عملکرد عصب روانشناسی، سطح پایین زینک با اختلال‌های حرکتی در نوزادان ارتباط دارد. این اختلال‌های حرکتی به وضوح، در بزرگسالی‌شان نیز وجود خواهد داشت. مطالعه‌ای کشف کرد که مکمل زینک، تنها ۵۰ % مقدار مجاز روزانه توصیه شده را تامین می‌کند.

آکنه و جوش‌ها:

برخی از مردم خارش پوست و حتی آکنه را در غیاب زینک کافی تجربه خواهند کرد.

نازک شدن مو:

افرادی که با خستگی آدرنالینی مبارزه می‌کنند، همیشه از کمبود زینک همراه با کم‌کاری تیرویید شاکی‌اند. کمبود زینک علت اصلی موهای کم پشت و آلوپسی است. طبق گفته پژوهشگران، هورمون‌های تیروئید برای جذب زینک ضروری‌اند. همینطور کم‌کاری تیرویید.

علل کمبود زینک در بدن چیست؟

افرادی که مشکلات زیر را دارند احتمال بروز کمبود زینک در آنها بیشتر خواهد بود:

  • افرادی که بیماری‌های گوارشی دارند.
  • افرادی که در رژیم غذایی‌شان مواد دارای زینک نیست مانند گیاهخواران
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل
  • افراد دارای بیماری کلیوی
  • افرادی که به الکل اعتیاد دارند.

تأمین زینک برای بدن چگونه انجام می‌شود؟

خوردن غذاهای حیوانی و گیاهی حاوی زینک می‌تواند علائم کمبود زینک را کاهش دهد و یا از بین ببرد. این مواد غذایی شامل: صدف و خرچنگ دریایی، گوشت گاو و بره، بوقلمون و مرغ، ماهی ساردین و آزاد، نخود و لوبیا و عدس، کدو تنبل و بادام هندی، شیر و ماست، تخم مرغ، جو وسر و برنج قهوه‌ای، قارچ و نخود فرنگی و برگ چغندر هستند.

راه دیگر برای رفع علائم کمبود زینک در بدن مصرف داروهای مکمل از شرکت‌های دارویی معتبر است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt