خاصیت جوانه گندم برای مو

 در پوست و زیبایی, سلامتی

جوانه گندم جزء آن دسته از مواد غذایی است که متاسفانه خانواده‌های ایرانی به میزان کافی از آن استفاده نمی‌کنند. جوانه گندم سرشار از ویتامین‌های A،B1،B6،B12،E است که همگی دارای فواید بسیاری برای جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن آن است.

زمانی که گندم جوانه می‌زند، تغییر شکل داده و واکنش‌های شیمیایی انجام شده در حین جوانه زدن موجب افزایش املاح و ویتامین‌های درون آن می‌شود. به عقیده بسیاری از متخصصین زیبایی، جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر و انواع جوش صورت و ناراحتی‌های پوستی موثر است.

خاصیت جوانه گندم برای مو

گندم به دلیل داشتن ویتامین‌های مفید و اسیدهای چرب مورد نیاز، به عنوان یک ماده کارآمد در تولید محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، جوانه و روغن گندم نیز حاوی اسیدهای چربی مانند اسید لینولئیک، پالمتیک، اولتیک و فولیک با ویتامین‌هایی مانند E، B6، B1، B12 و  A می‌باشد.

افزایش رشد سالم موها

استفاده از روغن جوانه گندم روی ریشه موها یک درمان طبیعی برای مقابله با ریزش موها و برطرف کردن مشکل رشد آنهاست. این روغن حاوی میزان زیادی ویتامین های ب است که برای تحریک رشد سلولی و ساخت بافت ها لازم هستند.

پروتئین های موجود در این روغن به تقویت فیبرهای مو و پیاز مو کمک می کند. به این ترتیب امکان شکستن، خشکی و دیگر مشکلاتی که منجر به ریزش مو می شود کاهش پیدا می کند. علاوه بر این اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E موجود در این روغن باعث تنظیم تولید روغن روی پوست سر می شود و به حفظ حجم موها و شفافیت و سلامت آنها کمک می کند.

مقابله با خشکی موها

چربی های سالم موجود در روغن جوانه گندم مانند اسید لینولئیک و اسید پالمیک، به راحتی جذب پوست سر شده و به مرطوب نگه داشتن موهای خشک کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در این روغن با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مقابله کرده و اختلال pH را که به خشکی موها منجر می شود کاهش می دهد. ویتامین های A،D و E باعث تقویت فیبر موها شده و درخشندگی و رطوبت آنها را حفظ می کند.

یک نرم کننده طبیعی برای موها

بافت نرم و مواد مغذی ضروری موجود در این روغن، از آن نوعی نرم کننده طبیعی ساخته است که می توان بعد از شامپو کردن موها استفاده کرد.

استفاده از این روغن به جای نرم کننده ها نه تنها به صرفه است، بلکه باعث تقویت موها نیز می شود، چون چربی های سالم موجود در آن به حفظ درخشندگی موها کمک کرده و همچنین باعث باز شدن گره موها می شود. در نتیجه از شکستن موها در حین شانه زدن جلوگیری می کند.

شاید شما هم تا قبل خواندن این خواص، تصور نمی‌کردید که جوانه کوچک گندم، چنین مزیت‌های فوق‌العاده‌ای برای مو داشته باشد. ترجیح می‌دهید چگونه از جوانه گندم در زندگی روزمره خود بهره بگیرید؟ به جز رژیم غذایی، می‌توانید از محصولات مناسب مانند ماسک جوانه گندم برای مو نیز استفاده کنید. در ادامه به نحوه تهیه این ماسک اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه جوانه گندم

طرز تهیه جوانه گندم به این صورت است:

  • مقدار ۲۰۰ گرم گندم را بعد از تمیز کردن، به مدت ۲ روز خیس کرده و هر روز آب آن را عوض کنید
  • سپس داخل یک ظرف مانند آبکش ریخته و یک پارچه نمدار نخی روی آن قرار دهید.
  • گندم ها را در گوشه ای از آشپزخانه قرار داده و تا زمانی که تمام آنها جوانه بزنند، هر روز پارچه را چک کنید، اگر لازم بود آن را آب پاشی کنید تا نمدار بماند.
  • بعد از اینکه حدود ۵ میلیمتر جوانه زدند، آنها را داخل یخچال نگهداری کنید.

نحوه استفاده از جوانه گندم برای مو

در این قسمت ماسک های مناسب مو را با استفاده از جوانه گندم و روغن آن، به شما آموزش داده ایم:

۱. ماساژ مو با ماسک جوانه گندم

نحوه مصرف ماسک جوانه گندم به این صورت است که هر روز ۲ قاشق غذاخوری گندم جوانه زده تازه را خوب له کرده و روی موهای خود مانند ماسک بگذارید و همچنین به صورت روزانه همراه با غذاها و نوشیدنی‌ها میل کنید.

٢. استفاده از ماسک روغن جوانه گندم

یکی از مهم‌ترین خواص جوانه گندم تاثیرگذاری مستقیم آن بر سلامت پوست، مو و ناخن‌های شما است. روغن جوانه گندم همچنین حاوی زینک است که مسئولیت تامین انرژی و سلامت بیشتر قسمت‌های بدن را بر عهده دارد. برای درست کردن ماسک موی جوانه گندم، به مقداری روغن جوانه گندم نیاز دارید که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های بهداشتی مواد غذایی بخرید و پس از شستشوی موها، مقداری از آن را روی سر خود ماساژ دهید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو چیست؟

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt