زالزالک، دارویی بسیار قدیمی

 در تغذیه سالم, سلامتی

زالزالک جزو میوه‌هایی است که از زمان‌های قدیم تا به امروز به عنوان یکی از داروها در طب سنتی از آن استفاده شده است. این میوه دارای خواص بی شماری است، که می‌توانید از آن برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده کنید.

زالزالک به خانواده توت ها تعلق دارد. این میوه بومی اروپا و مناطق مدیترانه ای است و بیشتر در نیمکره شمالی کره زمین مخصوصا نواحی معتدل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت می شود.طعم زالزالک ترش و رنگ آن معمولا قرمز متمایل به صورتی است، اگرچه به رنگ های زرد و سیاه نیز یافت می شود.

نه تنها از زالزالک به عنوان ماده‌ای برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند، بلکه از برگ و شکوفه‌های آن نیز برای درمان برخی امراض استفاده می‌کنند. ترکیباتی در شکوفه‌ها و برگ زالزالک وجود دارد، که می‌تواند درد قفسه سینه را تا حدودی کاهش دهد، زیرا دشمن کلسترول بالای خون می‌باشد و برای بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند بسیار مفید است.

طبع زالزالک چیست؟

مزاج‌های مختلف وجود دارد که گاهی برای برخی از افراد لازم است تا به طبع مواد غذایی مصرفی برای در تعادل نگه داشتن آن دقت کنند. میوه زالزالک دارای طبع سرد و خشک است که باید افراد سرد مزاج در مصرف آن برای پیشگیری از مشکلات بدنی، تعادل را رعایت کنند.

زالزالک را می توان به چند روش استفاده کرد:

۱) به صورت چای

۲) به صورت مربا و دسر

۳) به صورت خام

۴) سرکه و ترشی

چگونگی درست کردن چای زالزالک

برای اینکه بتوانید به طور بهینه از خواص زالزالک استفاده کنید، باید برای تهیه چای آن از آب جوش استفاده کنید. زمانی که آب به نقطه جوش رسید، می‌توانید ۳ تا ۴ عدد زالزالک به آن اضافه کنید و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید همانند چای دم بکشد، که  بعد از سپری شدن این زمان می‌توانید زالزالک‌ها را از  قوری خارج کنید، سپس چای را درون فنجان بریزید و با لذت آن را میل کنید.به دلیل طعم خاص و احتمالاً کمی هم تلخی می‌توانید چای زالزالک را همراه با مقداری عسل میل کنید.

چای زالزالک موثر در درمان فشار خون بالا

یکی از دمنوش‌های مقوی که به راحتی می‌توانید با مصرف آن فشار خون بالا را درمان کنید، چای زالزالک است. برای تاثیر گذاری بیشتر دمنوش زالزالک، بهتر است در یک دوره درمانی مشخص آن را مصرف کنید. همچنین اگر اختلال خواب دارید، مصرف این دمنوش در داشتن خوابی آسوده می‌تواند به شما کمک کند.

پیشگیری از ابتلا به آنژین

آنژین دلایل مختلفی دارد؛ یکی از دلایل ایجاد آنژین در بدن جریان کم خون به قلب است که زالزالک به کمک این مشکل می‌آید. زالزالک باعث می‌شود رگ‌های خونی منبسط شده و جریان خون افزایش پیدا کند. ماهیچه‌های قلب را می‌توان به کمک زالزالک بهبود بخشید و این خوراکی باعث خلاص شدن بدن از سدیم می‌شود.

جلوگیری از بیماری های کبدی

کبد عضو بسیار مهم بدن می باشد و بسیاری از سموم بدن در آن تجمع دارند. به همین دلیل مستعد بیماری است. زالزالک از بروز بیماری های کبدی جلوگیری کرده و باعث تقویت این اندام بدن می شود.

خواص آنتی اکسیدان های زالزالک

زالزالک دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی است که با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد موجود در بدن اگر به صورت کنترل شده در نیایند باعث می‌شود که بیماری‌های مختلف فرد را درگیر کند. رادیکال‌های آزاد باعث می‌شود که پیری زودرس رخ داده و بیماری‌های قلبی افزایش پیدا کند.

نکته:

۱. زالزالَک مانند پرتقال حاوی اسید های مختلفی مانند اسید میوه و اسید سیتریک است پس مصرف آن با شکم خالی باعث افزایش ترشح اسید معده می شود. این افزایش ترشح اسید معده با شکم خالی می تواند تحریک مخاط گوارشی را به دنبال داشته باشد و باعث تهوع، استفراغ و ناراحتی های گوارشی شود. به همین دلیل هم توصیه می شود آب پرتقال، پرتقال یا زالزالک و آب آن را ناشتا مصرف نکنید و پیش از خوردن آنها، حتما لقمه ای نان به دهان بگذارید.

۲. زالزالَک رسیده برخلاف جثه ریزش از مقدار قند بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که در ۱۰۰ گرم آن ۷۰ کالری انرژی نهفته است. لذا افراد دچار اضافه وزن و بیماران قندی باید در مصرف آن محتاط باشند.

۳. زالزالَک خواص بسیار برای بدن دارد، البته باید توجه داشته باشید که مصرف این میوه به صورت همزمان با داروهای مرتبط با فشار خون، دستگاه گوارش و قلب باید حتما با مشورت پزشک متخصص انجام شود، زیرا ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

۴. نحوه مصرف زالزالَک در دوران بارداری بسیار مهم است و بهتر است به صورت کمپوت، دمنوش و چای استفاده شود و از مصرف زالزالَک خام، مربا یا تنتور زالزالَک در دوران بارداری اجتناب شود.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt