زغال اخته میوه بومی

 در تغذیه سالم, سلامتی

زغال‌اخته، میوه‌ی بومی مناطقی از جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا است که خواص درمانی ارزشمندی دارد و طرفداران بسیاری را در حوزه‌ی سلامت به خود جذب کرده است. همچنین این میوه‌ی ترش‌مزه یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌هایی است که هنگام ورود به بازار، به صورت‌های مختلف از جمله تازه یا خشک شده مورد مصرف علاقه‌مندان به انواع دسر قرار می‌گیرد.

زغال اخته خواص فراوانی برای سلامتی دارد. از خواص زغال اخته می‌توان به بهبود سلامت قلب، درمان عفونت ادراری، کمک به کاهش وزن، کنترل قند خون، درمان کبد چرب و پیشگیری از پیری زودرس و … اشاره کرد.

زغال اخته در حالت طبیعی خوش طعم و کم کالری است. ۱۰۰ گرم از این میوه به صورت تازه به زحمت ۴۶ کالری دارد. می‌توانید این میوه را به کیک ها، مافین‌ها و بیسکویت‌ها اضافه کرده و علاوه بر افزایش طعم آن ارزش غذایی شان را نیز بالا ببرید.

خواص زغال اخته :

پاکسازی خون

زغال اخته اثرات قدرتمندی نیز بر پاکسازی خون دارد، به همین جهت عملکرد ضد مالاریایی دارد، و دارای خواص نیروبخش و مقوی فوق‌العاده‌ای است.

منبع فیبرهای غذایی

زُغال اخته همچنین منبع خوب فیبرها است. ۱۰۰ گرم از این میوه تازه می‌تواند بیش از ۴.۶ گرم فیبر یعنی معادل ۱۸ درصد نیاز روزانه را به بدن برساند. فیبرها علاوه بر کمک به هضم غذا به کاهش خطر سرطان روده نیز کمک می‌کنند. این فیبرها ترکیبی به نام بوتیرات تولید می‌کنند که مانع از رشد تومور در کولون و رکتوم می‌شود.

زُغال اخته به علت دارا بودن مقادیر زیاد فیبر در درمان یبوست بارداری مفید است.
در منابعی آمده که زُغال اخته از زردی نوزادی جلوگیری کرده. و برای کبد مادر و جنین هر دو فوائد زیادی دارد.
توجه کنید که با تمام این تفاسیر در مصرف آن زیاده روی نکنید.

از بین بردن عفونت ادراری

این میوه خوشمزه پرخاصیت در جلوگیری و از بین بردن عفونت ادراری موثر است. و این به خاطر فلائونید که از ورود و چسبیدن باکتری به لوله های ادرار جلوگیری به عمل آورده و در نتیجه باکتری رشد نمی کند و خارج می شود.

بیماری های قلبی

یک لیوان آب زُغال اخته به طور روزانه می‌تواند برای سلامتی قلبتان مفید باشد. نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که مصرف آب زغال اخته به صورت روزانه در افزایش میزان کلسترول خوب خود موثر است. به عقیده متخصصان مصرف فلاوونوئیدها که در این میوه قرمز وجود دارد. باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

کنترل قند خون

خوردن زُغال اخته تازه باعث کنترل قند خون می‌شود و به کاهش قند خون کمک می‌کند. جوشانده برگ زُغال‌اخته و خوردن زُغال اخته تازه می‌تواند باعث درمان دیابت شود و از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt