خطرات خوب نجویدن غذا

 در تغذیه سالم, سلامتی

جویدن غذا اولین مرحله از آماده سازی غذا برای استفاده سلول های بدن به شمار می­رود. جویدن غذا به ظاهر کار بسیار ساده ای است. اما همین کار ساده در صورت عدم رعایت آداب مخصوص منجر به بروز مشکلات و عوارض بسیاری می شود.

با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله به بررسی عوارض خوب نجویدن غذا اختصاص داده شده است. ما را تا پایان همراهی کنید.

١. هضم نامناسب غذا

نخستین دلیل مشکلات معده، خوب نجویدن غذا است. مواد غذایی در حین جویده شدن به ملکول های ساده تر تجزیه شده و هضم آنها در معده آسان تر می شود. بزاق مقدار قابل توجهی آنزیم لیپاز و آمیلاز را در خود جای داده است. وجود این ترکیبات در بزاق به تجزیه چربی و نشاسته مواد غذایی موجود در دهان کمک فراوانی می کند. هضم نامناسب غذا با علائم مختلفی از قبیل ریفلاکس اسید معده ، یبوست ، سوزش معده ، مشکل در بلع ، درد شکم ، تهوع و استفراغ و … بروز پیدا می کند.

همچنین معده در صورت نجویدن غذا به میزان کافی ، به اسید بیشتری برای هضم نیاز دارد. تحریک معده برای تولید اسید بیشتر، آسیب به مخاط داخلی معده افزایش می دهد.

٢. افزایش وزن ناخواسته

جویدن کامل غذا می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند. خوب جویدن غذا موجب آهسته غذا خوردن می شود و در نهایت حجم غذای مصرفی کاهش میابد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که آهسته خوردن غذا، موجب کمتر خوردن می شود. همچنین باعث می شود در دراز مدت احساس سیری کنید.

مطالعه دیگری که روی ۳۰ زن سالم انجام شد، نشان داد که آهسته خوردن غذا باعث کاهش سطح گرسنگی و احساس لذت بیشتر می شود و در عین حال باعث کاهش تعداد کالری مصرفی می گردد. این احتمالا بدین خاطر است که آهسته غذا خوردن، به مغز زمان کافی می دهد که سیگنال سیری را دریافت کند و به بدن کمک می کند به این سیگنال ها حساسیت بیشتری نشان دهد.

٣. افزایش خطر ابتلا به دیابت

تاکنون مطالعات مختلفی در رابطه با عوامل موثر بر افزایش خطر ابتلا به دیابت انجام شده است. در یکی از این مطالعات از دیابت به عنوان یکی از عوارض خوب نجویدن غذا معرفی شده است. دیابت نوع دو در شرایطی رخ می دهد که سلول های بدن توانایی واکنش صحیح به هورمون انسولین را از دست می دهند. خوب نجویدن غذا موجب تشدید این وضعیت می شود.

۴. احساس خستگی

یکی از عوارض دیگر خوب نجویدن غذا کاهش جذب مواد مغذی است. به همین دلیل بخش زیادی از انرژی مورد نیاز سلول ها کاهش می یابد. دلیل خستگی ، کسالت و احساس ناراحتی این افراد نیز به همین موضوع بازمی گردد.

۵. نفخ معده

یکی از راه های موثر برای کاهش نفخ معده خوب جویدن غذا است. خون نجویدن غذا موجب اختلال در فرآیند هضم و تخمیر غذا در دستگاه گوارش می شود. نتیجه این فرآیند تولید گازهای نامطبوع و بروز نفخ است. این مشکل بیشتر مختص افرادی است که معده ضعیف یا روده نازک دارند. همچنین سریع غذا خوردن موجب بلع هوا ( Aerophagia ) می شود. این موضوع تولید گاز در معده را تشدید می کند.

۶. مسمومیت غذایی

یکی از عوارض های نجویدن غذا مسمومیت است. عامل مسمومیت میکروب ها یا عوامل بیماری زای موجود در مواد غذایی ( پاتوژن ها ) هستند. البته جویدن کافی غذا موجب از بین رفتن این عوامل و عدم راهیابی به سایر بخش های مجرای گوارشی می شود. این کار بر عهده آنزیم لیزوزیم موجود در بزاق قرار دارد. سولفور دوپتاسیم موجود در بزاق نیز ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات موجود در دهان را انجام می­دهد.

شیوه صحیح جویدن غذا

به طور کل تعداد دفعات جویدن همواره ثابت نیست و به نوع و حجم مواد غذایی بستگی دارد. به گفته کارشناسان حداقل جویدن غذا ۲۰ مرتبه برای هر لقمه است. اما برای در امان بودن از عوارض نجویدن غذا ، بهتر است این کار ۴۰ مرتبه تکرار شود. شیوه صحیح جویدن غذا موارد زیر را در برمی گیرد:

  • استفاده از همه دندان ها ( دندان های قدامی یا خرد کننده و دندان های خلفی یا آسیاب کننده ) برای جویدن
  • اختصاص زمان کافی برای صرف غذا ( کمتر از ۲۰ دقیقه نباشد )
  • چرخاندن لقمه در دهان برای تعدیل دمایی لقمه
  • قرار دادن حجم کمی غذا در دهان
  • آرام قورت دادن غذا
  • آهسته جویدن

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt