مهم‌ ترین خواص سبزی خوردن با غذا

 در تغذیه سالم, سلامتی

سبزیجات در فرهنگ غذایی ایران ارزش بالایی دارند و خواص سبزی خوردن در کاهش بروز بیماری و تاثیر آن در سلامت جسم، توسط پزشکان تایید شده است. جالب است بدانید مصرف سبزی خوردن در کنار غذا و خواص آن از ایران باستان شروع شده است.

سبزی خوردن شامل ریحان، تره، جعفری، شاهی، شوید، نعنا، تربچه، پیازچه، ترخون، گشنیز و مرزه است. هر کدام از انواع سبزی‌خوردن‌ها عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارند.

اگر که شما از آن دسته افرادی هستید که انواع سبزی و فواید سبزی خوردن را نمی‌شناسند، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص سبزی خوردن آشنا شوید و جای آن را در سفره خود باز کنید.

مهم‌ ترین خواص سبزی خوردن با غذا

مصرف سبزیجات به طور کلی خواص بسیار زیادی برای بدن به همراه دارد. مهم‌ترین این خواص به صورت زیر هستند.

کاهش التهاب:

یکی از خواص سبزی خوردن کمک به جلوگیری از التهاب است. سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها هستند و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.

پایین آوردن فشارخون:

سبزیجات تازه دارای میزان سدیم بسیار پایینی هستند، سدیم در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود جذب بیش از حد سدیم توسط بدن، باعث بروز فشار خون بالا می‌شود، سبزیجات تازه نسبت به سبزی‌های بسته بندی فریزری و یا کنسروی، حاوی مقدار کمتری از سدیم هستند. همچنین سبزیجاتی مانند کرفس و ریواس به علت دارا بودن پتاسیم فراوان موجب کاهش فشار خون می‌شوند.

مصرف سبزیجات و لاغری:

سبزیجات دارای کالری پایین هستند، حجیم و سیرکننده می‌باشند و مصرف زیاد آنان در مقاسیه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می‌شود. امروزه حدود یک سوم ازمردم جهان با چاقی و مشکلات آن روبرو هستند از این رو مصرف مداوم و روزانه سبزیجات و میوه‌ها برای پیشگیری از چاقی ضروری و اثربخش است.

داشتن پوست زیبا:

یکی دیگر از خاصیت‌های سبزیجات سرحال و شاداب نگه داشتن پوست است، سبزیجات بافت پوست بدن و صورت شما را سالم و زنده نگه می‌دارد و تا حدی در کاهش چین و چروک تأثیر دارد، در نتیجه سعی کنید از سنین کم آنها را مصرف کنید تا در سنین بالا از پوستی صاف و یک دست بهره ببرید.

افزایش حافظه:

شاید حافظه تنها در قشر دانش آموزان و دانش‌جویان اهمیت دارد، اما شما نباید فراموش کنید که حافظه با گذشت زمان می‌تواند از بین رفته و موجب آلزایمر شود، برای پیشگیری از کم شدن حافظه سعی کنید از سنین نوجوانی و جوانی سبزیجات مصرف کنید.

سبزیجات تازه خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و باعث عملکرد بهتر و بیشتر حافظه می‌شوند، می‌توانید برای امتحان کردن این خاصیت سبزی شاهی را در کنار انواع غذاهای خود مصرف کنید.

نکات مهم در مصرف سبزی ها

چگونه باید از گروه سبزی ها استفاده کرد؟

  • حتی الامکان باید سبزی ها رو بصورت خام مصرف کرد، چون پختن سبزی بویژه اگه به مدت طولانی باشه موجب از بین رفتن ویتامین های اون می شه.
  •  سبزی خوردن، گوجه فرنگی، پیاز، گل کلم، شلغم، ترب، انواع فلفل سبز مثال هایی از سبزی های خام هستن و در صورت در دسترس بودن مصرف اونا رو همراه با غذا توصیه می کنیم.
  • دانش آموزان می تونن انواع ساندویچ ها رو با سبزی های مختلف به عنوان میان وعده مصرف کنن، مثلاً نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر وگوجه فرنگی، نان و پنیر و خیار، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی.
  • اگر برای وعده ناهار یا شام سالاد در نظر گرفته می شه نباید از ساعات قبل سالاد رو تهیه کرد، چون ویتامین های موجود در اجزا سالاد مثل گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ایی و … در معرض هوا تخریب شده و از بین می ره.
  • کودکان سنین مدرسه و دانش آموزان رو تشویق کنین که از جوانه گندم و جوانه ماش همراه با سالاد استفاده کنن. اگر مادران در منزل جوانه تهیه کنن حتی بعنوان تنقلات می تونن برای افراد خانواده بویژه کودکان و دانش آموزان از اون استفاده کنن.
  • استفاده از انواع سبزیجات پخته همراه با غذا توصیه می شه، مثلاً اسفناج پخته که همراه با ماست و یا کشک می شه ازش استفاده کرد. هویج پخته، لوبیا سبز، نخود فرنگی پخته، سیب زمینی، کدو حلوایی و لبو، گل کلم، کرفس، ریواس، کنگر، بادمجان و کدوی خورشتی پخته از سبزیجاتی هستن که در کنار غذاهای مختلف می توان اونا رو مصرف کرد.
  • در هر وعده غذایی حتما کنار غذا از سبزی ها استفاده کنین. بیشتر سعی کنین سالاد رو با آبلیمو، آبغوره و یا سس های کم چرب میل کنین، با صرف سبزيجات همراه وعده‌هاي غذايي و ميان وعده‌ها يك الگوي خوب براي کودکان باشيد، ذائقه غذایی کودکان از دوران کودکی شکل می گیره.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt