اربه دوشاب، یک‌ خوراکی مقوی گیلانی!

 در سلامتی

یکی از این سنت‌های قدیمی مردم گیلان «اربه دوشاب» یا «اربا دوشاب» است که همچنان در بعضی از روستاهای استان گیلان همچنان طبق سنت دیرین انجام میشود.

میوه اربه چیست؟!

میوه ارباه یا اربه یک میوه پاییزی مثل خرمالو به رنگ نارنجی یا تقریبا قرمز است که به آن «خرمالوی جنگلی»هم گفته میشود، ولی با این تفاوت که از خرمالو کوچکتر است و طعم شیرین و گس دارد.

اربه دوشاب گیری:

میوه درخت «اربه» را از درخت می‌چینند و بعد از جدا کردن دمبرگ‌ها، در ظرفی چوبی به شکل «ناو» می‌ریزند که به این ظرف «اربه ناو یا اربه ناف» می‌گویند.
حدود یک متر از کل ناو را با تخته‌ای جدا می‌کنند و سوراخی در آن تعبیه می‌کنند و مقداری «کولوش – ساقه برنج» را در جلوی سوراخ قرار می‌دهند که نقش آبکش را دارد.

اربه را در قسمت بزرگتر ناو ریخته و آن را با چوبی سرپهن به شکل «کوبه» له می‌کنند و بعد کمی خاکستر هیزم یا پوست برنج روی آن می‌ریزند. زمانی که شیره‌ها کاملا چکیده شدند آن را در دیگی می‌ریزند و روی اجاق می‌گذارند تا بجوشد.

این میوه در فرهنگ قدیم روستا جزء غذاهای روزمره مردم بوده که به مرور زمان و با ورود دیگر آداب و رسوم به فراموشی سپرده شده است.

 

خواص غذایی اربه دوشاب:

این شیره مقوی به جای قند، شکر، سکنجبین، شربت آلبالو و همچنین برای برنج بو داده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روستاییان گیلان «اربه دوشاب» را با برف هم مخلوط می‌کنند و می‌خورند که در اصطلاح گیلکی «ورف دوشاب» می‌گویند. برنج برشته شده با دوشاب مخلوط را نیز به عنوان تنقلات استفاده می‌کنند . 

خواص دارویی اربه دوشاب:

-اربه دوشاب  حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود.

-تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی است.

-دارای مقدار فراوانی ویتامین C بوده و ۲۱ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
-در نتیجه مصرف خرمالوی جنگلی هم در پیشگیری از سرماخوردگی و نیز در درمان آن موثر است.

-برای غشاهای موکوسی، راه‌های تنفسی و جلوگیری از سرطان دهان و ریه مفید است.

-اگر در فصل پاییز که فصل این میوه است، هر روز حدود ۱۰۰ گرم از این میوه را مصرف کنید، سیستم قلب و عروق‌تان مقاوم و سالم می‌شود و خطر بسته شدن رگ‌های خونی بسیار کاهش می یاید.

-افزایش اشتها

-خاصیت جوان سازی و شادابی پوست و مراقبت از پوست در برابر اشعه های آفتاب

 خوردن «شیر برنج با شیره»، «شیر با شیره» و «ارده با شیره» در زمستان از عادات غذایی مرسوم مردمان بسیاری از شهرها است.

 

گردآوری:مرسده رنجبر

اگر به بخش سلامتی علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

از خوردن زیتون غافل نشوید!

maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • سعیده امیدوار

    سلام ممنونم عالی بود🙏❤️🌼

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt