آشنایی با خواص شگفت انگیز بلوبری

 در تغذیه سالم, سلامتی

بلوبری یکی از میوه‌های خوشمزه‌ای است که بیشتر افراد تمایل دارند از آن استفاده کنند. شما می‌توانید این میوه خوشمزه را به تنهایی میل کنید یا از آن در تهیه اسموتی‌های مختلف استفاده کنید.

این میوه که از میوه‌های بومی آمریکای شمالی است سال‌ها است که به عنوان دارویی برای درمان بیماری‌ها و شرایط مختلف بدن استفاده می‌شود.

همچنین از آن به عنوان طعم دهنده در ژله، مربا، مواد غذایی طعم‌دار، تاپی کیک‌ها، پودینگ‌ها، ماست و غیره استفاده می‌شود. ترکیب آبی زیبا از شیرین و ترشِ بلوبری یک درمان سالم است که با طعم خوبی همراه است.

طبع بلوبری چیست؟

میوه‌ای با طبع خشک و سرد است و برای افرادی که طبع سرد دارند، باید با کمی احتیاط مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص بلوبری برای سلامتی بدن

مفید برای قلب:

مصرف منظم این میوه ( بطور متوسط ۱ تا ۲ فنجان روزانه) در دوره زمانی یک تا سه ماه میزان چربی خون را تنظیم می‌کند، کلسترول بد را کاهش می‌دهد، تری گلیسیریدها را کاهش داده و کلسترول خوب یا HDL را بهبود می‌بخشد.

بلوبری نه تنها این فواید را دارد، بلکه فهمیده شده است که مصرف منظم این میوه خوشمزه همچنین باعث تنظیم و حفظ فشار خون در وضعیت نرمال می‌شود. بنابراین، این میوه برای افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی یا فشار خون بالا رنج می برند بسیار سودمند می‌باشد.

کاهش وزن:

از آنجایی که بلوبری کالری اندک و شاخص گلیسمی پایینی دارد و سرشار از فیبر است، می‌تواند در کاهش وزن به افراد کمک کند. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند معمولا به آرامی جذب می‌شوند. این مواد مدت زمان بیشتری را در سیستم گوارشی می‌مانند. به همین خاطر چنین غذاهایی را کربوهیدرات‌های آهسته می‌نامند.

این مواد می‌توانند اشتهای افراد را کنترل کنند و نشانه‌های گرسنگی را به تاخیر بی‌اندازند. در چنین شرایطی استفاده از موادی همچون بلوبری به مدیریت وزن کمک می‌کند.

ضد سرطان:

محققان دریافته اند که این میوه حاوی ترکیبات فنولی می باشد که بر علیه تشکیل سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. زنانی که مقادیر زیادی بلوبری مصرف می‌کنند، ۳۴ درصد کمتر از کسانی که در رژیم غذایی شان بلوبری کمتری وجود دارد یا اصلا بلوبری ممصرف نمی‌کنند، احتمال ابتلا و پیشرفت سرطان تخمدان در آنها وجود دارد.

بهبود گوارش:

بلوبری به دلیل داشتن فیبر زیاد معروف است که به پیشگیری از مشکلات گوارشی کمک می کند. فیبر در کنترل حرکت روده و حفظ دستگاه گوارش سالم کمک می کند. همچنین روند گوارش را افزایش داده و به بهبود مشکلات گوارشی کمک می کند.

توصیه می شود برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، از این میوه به عنوان یک مکمل فیبر به صورت هفتگی استفاده کنند تا سیستم گوارش خود را تمیز نگه دارند.

مفید برای بارداری:

از جمله خواص بلوبری این است که این میوه می‌تواند از افزایش وزن در دوران بارداری جلوگیری کند. بلوبری سرشار از ویتامین C است و از این رو می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری و شیردهی شود. همچنین وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها در بلوبری می‌تواند به درمان استرس، اضطراب و افسردگی در دوران بارداری کند. بلوبری سرشار از فیبر است و این فیبر موجب بهبود حرکات روده و در نتیجه درمان یبوست در زنان باردار می‌شود.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خواص تا طریقه مصرف گوجی بری

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt