از خواص تا طریقه ی مصرف گوجی بری

 در تغذیه سالم, سلامتی

گوجی بری چیست؟

گوجی بری که به نام میوه ولف بری هم شناخته می شود، یکی از بهترین و پرخاصیت ترین انواع توت هاست که بومی آسیا بوده، به کوچک و به رنگ قرمز یا نارنجی دیده می شود، مزه ای ترش و شیرین مانند کرنبری دارد و هنگامی که خشک شود مانند کشمش می شود.

در ادامه همراه ماه خاتون باشید تا با فواید میوه گوجی بری برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید.

شیوه مصرف گوجی بری چیست؟

گوجی بِری را می توان خشک شده و مانند کشمش و با ماست، چای، آجیل یا به صورت نوشیدنی مصرف نمود. از گوجی بری تازه نیز می توان در غذاهایی مانند مرغ یا بوقلمون شکم پر استفاده کرد. بیشتر سوپر مارکت ها انواع توت خشک گوجی را به صورت بسته بندی شده و در بخش فله به فروش می رسانند.

گوجی بِری را می توانید مثل کشمش یا انواع توت های تازه مصرف کنید. آنها را درون غلات یا ماست صبحانه مخلوط کنید، یا آنها را به صورت آب یا چای بنوشید.

همچنین می توانید این میوه را با گوشت گوسفند یا بوقلمویی بدون چربی سرو کنید تا یک شیرینی خوش طعم به غذاهای دلچسب اضافه کنید.

فواید میوه گوجی بِری برای سلامتی بدن:

کمک به کنترل قند خون

گوجی بری از قابلیت کنترل آزادسازی قند در جریان خون برخوردار است طوری‌ که از جهش یا سقوط قند خون جلوگیری می‌کند. این قابلیت گوجی بری به‌ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است چرا که این افراد در ایجاد تعادل در سطح قند خون خود دچار مشکل هستند.

شواهد نشان می‌دهند که مصرف گوجی بری با افزایش واکنش‌پذیری بدن به قند، اثر کاهش قند و حساسیت به انسولین به همراه دارند.

سم زدایی کبد

توانایی این میوه در سم زدایی و کاهش آسیب های کبدی است. در طول سال ها، گوجی بری در طب سنتی چینی برای درمان بیماری های کبدی استفاده شده است. گوجی با آنتی اکسیدان ها و ویتامین های خود از رشد سلول های تومور و بیماری های کبد چرب جلوگیری می کند. علاوه بر اینها، خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی گوجی بری به کاهش مشکلات مربوط به مشکلات کبدی کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در این میوه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و عفونت مفید است.

آزمایش های اولیه در آزمایشگاه ها نشان می دهد که گوجی بری به افزایش اثربخشی واکسن آنفولانزا در موش های سالم کمک می کند.

کاهش وزن

به لطف مقدار کمتر کالری این میوه، این کالری برای حفظ کاهش وزن استفاده می شود. کالری کم و همچنین قند کم این توت ها، آنها را به عنوان جایگزین مناسبی برای سایر مواد غذایی با کالری بالا تبدیل می کند. همچنین، سرشار از فیبر هستند که به بدن کمک می کند تا مدت طولانی تری سیر بماند و در نتیجه خطر پرخوری را کاهش دهد.

بهبود قدرت بینایی

گوجی بری حاوی بتاکاروتن، ویتامین A و آنتی اکسیدان ها است و از این طریق به بهبود بینایی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که ممکن است به قدرت بینایی آسیب برسانند و یا موجب بروز آب مروارید و سایر اختلالات بینایی شوند محافظت می‌کنند.

پیشگیری از سرطان

گوجی بری دارای خواص ضد سرطانی است و اثرات کنترلی قابل‌توجهی بر رشد سلول‌های سرطانی دارد. رادیکال‌های آزاد با تخریب DNA از جمله عواملی است که منجر به بروز سرطان می‌شود و گوجی بری به کمک خواص آنتی اکسیدانی خود موچب خنثی سازی رادیکال‌‌های آزاد و پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌شود.

بر اساس تخقیقات انجام شده با مصرف این میوه و مشتقات آن سلول‌های سرطانی دچار آپوپتوسیس یا مرگ ناگهانی سلولی می‌شوند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

با خواص شگفت انگیز جوپرک آشنا شوید

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt