معرفی انیمه صدای خاموش

 در -, انیمه, انیمیشن, سینما و تئاتر

انیمه صدای خاموش (۲۰۱۶) به کارگردانی نائوکو یامادا در استودیو کیوتو انیمیشن تهیه شده است.

موسیقی این اثر توسط کنسوکه ایشیو آهنگسازی شده و داستان آن بر اساس مانگایی با همین نام اثر یوشیتوکی اویما به رشته تحریر درآمده است. مدت زمان انیمه یک صدای خاموش ۱۳۰ دقیقه است و در ژانر درام قرار می‌گیرد.

«صدای خاموش» به‌مانند اسمش در داستان‌گویی تصویری فوق‌العاده است، پیام‌های زیبایش را هر مخاطبی درک می‌کند و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، قصه‌گویی معرکه‌ای دارد.

خلاصه داستان انیمه یک صدای خاموش

نیشیما شوکو، دختری ناشنواست که برای ادامه سال تحصیلی وارد مدرسه جدیدی می‌شود. نیشیما دختری آرام با موهای صورتی است که برای برقرار کردن ارتباط با دیگران جمله‌هایش را دفترش می‌نویسد تا آن‌ها بخوانند و برایش جواب بنویسند. او در مدرسه جدیدی که واردش شده چالشی بزرگ دارد. ایشیدا شویا پسر شرور و شیطانی که هم‌کلاسی نیشیماست، مدام او را آزار می‌دهد. ایشیدا سمعک‌های نیشیما را گم و گور می‌کند و همیشه او را مورد تمسخر قرار می‌دهد.

ایشیدا بابت رفتارش مواخذه شده و ملزم به پرداخت خسارت سمعک‌ هایی می‌شود که از بین برده است. خسارت روحی نیشیما اما به این سادگی‌‌ها جبران نمی‌شود. ایشیدا همچنان که بزرگتر می‌شود عذاب وجدان آزرده کردن دخترک را به دوش می‌کشد. او به جایی می‌رسد که از شدت احساس گناه دلش می‌خواهد زندگی‌اش را نابود کند اما مادرش مانع او می‌شود. پسرک برای جبران آزارهایش سعی می‌کند زبان اشاره را بیاموزد و برای دلجویی سراغ نیشیما برود و چنین می‌کند.

در همین حین است که داستان اوج می‌گیرد و اتفاق‌های غیرمنتظره پیش می‌آید. ماجرا به هیچ‌وجه قرار نیست آنطور که مخاطب انتظارش را دارد جلو برود اما در نهایت قصه طوری تمام می‌شود که انیمه یک صدای خاموش برای مدت‌ها در خانه اول حافظه مخاطب باقی بماند.

نقد انیمه صدای خاموش

حجم قابل توجهی از انیمه‌های گوناگون ممکن است روندی یک‌نواخت داشته باشند، بر موضوعات ساده‌تر و سبک‌تری تمرکز کنند و همان داستان‌های همیشگی را روایت کنند اما انیمه A Silent Voice این‌طور نیست.

انیمه‌ صدای خاموش بر موضوعاتی تمرکز دارد که شاید همه تا حدی تجربه‌شان کرده باشیم: تحقیر شدن، آزار و اذیت، حس بی‌مصرف و بی‌ارزش بودن، احساس گناه به دلیل اعمال گذشته‌مان، سلامت روحی و روانی و حتی تصور خودکشی. تمامی این موضوعات، از تم‌ های داستانی‌ای هستند که انیمه A Silent Voice به آن‌ها می‌پردازد.

داستان انیمه آن‌قدر احساسی‌ست که تقریبا امکان ندارد حداقل یک بار در طول این فیلم دو ساعته، احساساتتان بر شما غلبه نکنند.

انیمه silent voice زمان خودش را با پرداختن به رومنس و روابط عاشقانه تلف نمی‌کند. البته که المان‌های عاشقانه‌ای در انیمه A Silent Voice وجود دارند، اما داستان به دنبال اهداف دیگری است.

انسان‌ها موجودات بی‌نقصی نیستند و انیمه صدای خاموش دقیقا در مورد همین موضوع پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و به آن‌ها پاسخ‌هایی می‌دهد. این انیمه کاری می‌کند که مخاطبان همراه شخصیت‌ها داستان را دنبال کنند و به این موضوع فکر کنند که چه چیزی باعث می‌شود کارهای خشونت‌آمیز، خود‌خواهانه و گاهاً احمقانه انجام دهند. کاری می‌کند تا درنهایت شخصیت‌هایش را بشناسیم، دوستشان داشته باشیم و یا حداقل درک‌شان کنیم.

انیمه صدای خاموش ظرفیت انسان‌ها برای اعمال خوب را نشان می‌دهد و درعین‌حال روی تاریک‌تر و بدتر انسان‌ها را نیز به نمایش می‌گذارد. این انیمه هیچ‌گاه انگشت اشاره را به سمت کسی نمی‌گیرد و نمی‌گوید «شما شخصیت بدی هستید» و یا «شما شخصیت خوبی هستید»؛ صرفاً مخاطب را با خودش همراه می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا خودش تصمیم بگیرد، خودش پاسخ را پیدا کند که چرا فلان شخصیت چنین رفتاری دارد، چه نوع ویژگی‌های شخصیتی‌ای دارد، چگونه رشد می‌کند و در نهایت داستانش به چه شکل پایان می‌یابد.

موسیقی متن

مساله دیگری که از لحاظ فنی این انیمه را حتی بهتر هم می‌کند، موسیقی متن و طراحی صدای آن است. موسیقی متن انیمه در عین سادگی‌اش، نقش بسیار مهمی در اتمسفرسازی بازی می‌کند؛ احساساتی که مخاطب باید آن‌ها را در هرکدام از سکانس‌ها حس کند را به خوبی القا می‌کند.

با همه‌ی این‌ها از نظر من، کیوتو انیمیشن و کارگردان انیمه، نائوکو یامادا بهترین رویکرد ممکن را برای روایت داستان انتخاب کرده‌اند و به هیچ‌وجه به هسته و قلب تپنده‌ی داستان ضربه‌ای وارد نشده است. خواندن مانگای کوئه نو کاتاچی را نیز پیشنهاد می‌کنیم، زیرا در نهایت به نحو خودش می‌تواند تجربه‌ی کامل‌تری را  ارائه دهد.

———————————————

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

انیمه اتک ان تایتان

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt