میدان سرخ مسکو!

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

میدان سرخ:

میدان سرخ مهمترین جاذبه ی توریستی در مسکو است، بسیاری از خارجی ها به اشتباه فکر می کنند که میدان سرخ تنها در زمان رژیم کمونیستی به شهرت رسیده است.
بسیاری از مردم نمی دانند که نام میدان سُرخ هیچ ربطی به کمونیسم یا روسیه شوروی ندارد. علت نامگذاری میدان سرخ مسکو این است که روس ها به هر چیز زیبا و مهم سرخ یا قرمز می گویند، میدان سُرخ در روسی به معنای “میدان زیبا” است.
در واقع این تاریخی ترین میدان مسکو است، که قدمت آن به قرن یازدهم باز می گردد. میدان سُرخ در طول تاریخ هزار ساله خود در مرکز زندگی سیاسی، اجتماعی و مذهبی در روسیه بوده است.
بسیاری از ساختمان های اولیه اطراف این میدان در قرون وسطی ساخته شده اند و تا به امروز باقی مانده اند. امروزه میدان سرخ مسکو هنوز میزبان برخی از مهم ترین رویدادهای کشور مانند جشن های مشهور جهانی سال نو و رژه سرآمد در روز پیروزی است.
در سال ۱۹۹۰ کرملین و میدان سُرخ با هم به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شدند، این میدان ارگ سابق تزارها بوده است. میدان سُرخ از لحاظ تاریخی محل اصلی بسیاری از رویدادهای حیاتی برای زندگی کشور برای قرن ها بوده است.

تاریخچه میدان سرخ

میدان سُرخ همیشه میدان اصلی شهر بوده است و تاریخچه آن به دهه ۱۴۹۰ باز می گردد، بازرگانان از سراسر جهان برای تجارت به اینجا می آمدند.
این میدان تبدیل به یک بازار بزرگ شد، فریادهای عمومی احکام تزارها را اعلام کردند و مردم برای شنیدن این خبر به میدان سرخ آمدند.
همچنین در روزهای جشن های بزرگ سال نو میلادی، راهپیمایی های مذهبی در این میدان برگزار می شد و میدان را به کلیسایی در فضای باز تبدیل می کرد.
پس از اینکه پتر کبیر، سنت پترزبورگ را پایتخت امپراتوری اعلام کرد، میدان سُرخ جایگاه خود را به عنوان مرکز ایالت روسیه از دست داد.
میدان سرخ تنها ۳۰۰ سال بعد زمانی که کمونیست ها مقر قدرت را به مسکو منتقل کردند، به بخشی برجسته از جامعه روسیه تبدیل شد.
پس از انقلاب، میدان سرخ اهمیت خود را حفظ کرد. مقبره لنین در نزدیکی دیوار کرملین ساخته شد و میدان را به مرکز ایدئولوژیک مسکو سرخ تبدیل کرد.
این میدان همواره به عنوان صحنه ای برای رژه نظامی مشهور بود. یک اتفاق باورنکردنی در سال ۱۹۸۷ در میدان سرخ رخ داد. یک هوانورد آماتور آلمانی به نام ماتیاس روست به طور غیرقانونی در نزدیکی میدان سرخ فرود آمد.
اینکه چگونه یک پسر ۱۹ ساله موفق شد از سیستم دفاعی شوروی عبور کند، هنوز یک راز باقی مانده است. پرواز موفقیت آمیز ماتیس روست نشانه آن بود که سیستم قدیم شوروی آنقدر قدرتمند نبود. به دنبال آن اصلاحات میخائیل گورباچف انجام شد و به پایان دادن به جنگ سرد کمک کرد.
میدان سُرخ در ۱۰۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. بازدیدکنندگان تور روسیه هم اکنون نیز به میدان سرخ می آیند تا از معماری زیبای آن لذت ببرند.

در میدان سُرخ مسکو جشن ها و فستیوال های متعددی در طول تاریخ این کشور برپا شده است، که مردم بسیاری در آن شرکت داشته اند.
امروزه نیز این جشن ها برگزار می شود و گردشگران بسیاری از سراسر جهان با تهیه تور مسکو برای دیدن این جشن ها به مسکو سفر می کنند و از نزدیک به تماشای آن ها می پردازند.

رژه پیروزی

نهم ماه مه روز پایان یافتن جنگ بزرگ میهنی، مهمترین تعطیلات اتحاد جماهیر شوروی بوده است. اما امروزه سال نو جایگاه خود را به عنوان محبوب ترین تعطیلات روسیه بازیافته است.
دیدنی ترین رژه ها از سال ۱۹۴۵ در میدان سرخ برگزار شده است و هر سال که می گذرد، رژه ها بزرگتر و بهتر می شوند. همراه با نمایش قدرت نظامی، هزاران نفر از شهروندان جمع می شوند تا صفوف جاویدان را تشکیل دهند. حمل عکس بستگان مرده بر روی چوب به عنوان یادآوری تلخ از تلفات جنگ نیز دیده می شود.

جشنواره موسیقی نظامی 

اگرچه این جشن ممکن است برای خارجی ها چندان شناخته شده نباشد، اما یک رویداد بین المللی است. از آغاز در سال ۲۰۰۷، گروه موسیقی ارتش روسیه از دوازده گروه دیگر کشور دعوت کرده است تا هر سال در ماه اوت در میدان سرخ آن را اجرا کنند. عاشقان موسیقی و ارتش به طور یکسان از سراسر روسیه و فراتر از آن به ویژه برای تماشای این اجرای عظیم می آیند.

شب سال نو

جشن‌ های سال نوی روسیه افسانه ‌ای هستند و جشن سالانه میدان سُرخ بزرگ ‌ترین آن ها است. در آستانه سی و یکم، کل میدان سُرخ به یک سرزمین عجایب زمستانی با یک زمین یخ غول پیکر، سرسره های یخی و یک بازار کریسمس به اندازه یک روستا تبدیل می شود.
در شب، هزاران نفر برای نوشیدن، رقصیدن و آواز خواندن در میدان جمع می شوند. محبوب ‌ترین نوازندگان و خوانندگان روسی صحنه‌ های بزرگ میدان سُرخ را زیبا می ‌کنند و پس از سخنرانی سال نو رئیس جمهور روسیه آقای پوتین نیز سخنرانی می کنند، و در آخر نیز آتش‌ بازی‌ های شگفت‌ انگیزی انجام می شود.

____

گردآوری: مرسده رنجبر

______

پل آسمان مالزی

maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt