جشن مردگان ایرانی

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

یکی از مراسم های قدیمی و تاریخی در مازندران جشن مردگان( آیین سنتی ۲۶ عید ماه طبری) است. 

معرفی جشن مردگان 

در این مراسم اهالی مازندران گرد یکدیگر جمع می شوند و به دیدار مزار درگذشتگان شان می روند. در این مراسم برخلاف مراسم های عزاداری، اهالی برای مردگانشان گریه نمی کنند. این مراسم به زبان مازندرانی جشن ۲۶ نرزما گفته می شود. این مراسم، در اصل جشن زندگان در کنار قبر مردگان است. این مراسم از لحاظ آرایه ادبی در زبان فارسی دارای پارادوکس زیبایی است. زیرا جشن شادی و سرور همراه با خنده در کنار قبر مردگان اجرا می شود.

مراسم در کجا برگزار می شود؟

در کشور ایران و استان مازندران صورت می گیرد. این مراسم نشان دهنده شادی خواهی مردم در کنار عزیزانی است که از دست رفته اند. این مراسم در کشور های دیگر مانند: اسپانیا، آمریکا، مکزیک و  غیره نیز برگزار می شود.

تاریخچه:

یکی از مراسم های کهن و افسانه ای در استان مازندران برپایی مراسم جشن مردگان( آیین سنتی ۲۶ عید ماه طبری) می باشد‌. پیشینه این مراسم به زمان فریدون و ضحاک باز می گردد. این مراسم بعد از پیروزی فریدون بر ضحاک پایه گذاری شد. در زمان حکومت ضحاک، اهالی استان مازندران حق عزاداری برای درگذشتگان شان را نداشتند. اما پس از شکست ضحاک توسط فریدون، مردم حق برپایی مراسم عزاداری را دریافت کردند. اما اهالی مازندران به جای برپایی مراسم عزاداری، مراسم شادی و سرور را برگزار کردند. فریدون جوانی ۱۶ ساله بود که به مقابله با ظلم و ستم ضحاک پرداخت. وی برای رهایی از ظلم و ستم ضحاک به سمت مرز پادشاهی وی حرکت کرد. قلمرو حکومت ضحاک در کوهی مقابل امامزاده هاشم در جاده هراز قرار داشته است.

جشن مردگان ایرانیدر ادامه

بعد از شکست ضحاک از فریدون توسط اهالی مازندران برای امواتشان برگزار شد. قصه شکست ضحاک از فریدون، اینگونه می باشد: پدر فریدون ( آبتین) توسط جلادان ضحاک کشته می شود. مادر فریدون، نوزاد خود ( فریدون) را به مراتعی در کوه امیدوار می برد.

وی کودک خود را به چوپانی می سپارد. این کوه به علت داشتن دژ های محکم، مکانی مطمئن برای پنهان کردن فریدون بوده است. فریدون به مدت سه سال در این کوه مخفی می ماند. مدتی بعد مخفیگاه فریدون برای ضحاک آشکار می گردد. بنابراین مادر فریدون، او را نزد مردی پاکدامن و مورد اعتماد می سپارد.

پس از آنکه فریدون به سن ۱۶ سالگی رسید، به دنبال دانستن حقیقت رفت. پس از آگاه شدن از حقیقت مرگ پدرش، سپاهی بزرگ از اهالی مازندران تشکیل داد. با سپاهی متشکل از مردم دلیر مازندران به جنگ با ضحاک رفت. در پی این جنگ بسیاری از سپاهیان او کشته و عده زیادی نیز زخمی شدند. اما در پایان ضحاک را شکست دادند. به این ترتیب، این مراسم هر سال در تاریخ ۲۸ تیر ماه خورشیدی برگزار می شود.

آداب و رسوم اجرای مراسم 

آن ها در ۲۸ تیر ماه هر سال، با شیرینی و پرداخت خیرات برای اموات شان جشن برگزار می کنند. اهالی مازندران در این روز برای زیارت به امامزاده ها می روند و یاد و خاطر درگذشتگان شان را زنده می کنند‌. زنان در انجام این امور به مردان کمک می کنند. همچنین جوانان و نوجوانان در محله های خود برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره پهلوانان و جوانمردان دوران گذشته، به کشتی و ورزش های اساطیری می پردازند. مردم نیز برای برپایی این جشن و برگزاری سنت های آن با یکدیگر مشارکت و همکاری می کنند.

———————————————-

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

مراسم برف چال

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt