از مشکلات زندگی نترس

 در از هر دری سخنی, فرهنگ و هنر

حتماً تو هم مانند دیگران زندگی آرامی داشتی و از قضا این آرامش دوام نداشت و ناگهان زندگی سیلی سختی به تو زد و اتفاقات غیر منتظره برایت آمد که به راحتی نتوانستی آن را هضم کنی.

اما حقیقت امر این است که مشکلات زندگی نه تنها تمام شدنی نیستند، بلکه در هر زمان شکل و فرم آن‌ها تغییر می‌کند. گاهی بیمار می‌شوی، دفعه‌ی بعد مشکلات مالی برایت پیش می‌آید. در مرحله ی بعدی هم در زندگی خانوادگی دچار مشکل خواهی شد. البته تمام این موارد تلخی و شیرینی زندگی تو است. به هر حال مجبور نیستی همیشه در زندگی رنج ببری و زانوی غم در بغل بگیری، آن هم به این دلیل که زندگیت بر وفق مراد نیست.

در پشت صحنه مشکلات چه می‌گذرد؟

در زندگی چیزی به نام مشکلات وجود ندارد، مگر اینکه تو برچسب مشکل به آن بزنی. حتماً خودت هم متوجه شده‌ای که آدم‌ها نظرات گوناگونی در مورد مشکلات دارند و از بُعدی دیگر به قضیه نگاه می‌کنند. می‌دانی مفهوم این جمله چیست؟ یعنی اصلاً چیزی به نام مشکل وجود ندارد و این امر صرفاً ساخته و پرداخته ذهن خودت است!! خودت خالق مشکلاتت هستی، آن‌ها را توصیف و بزرگ و غیر قابل حل می‌پنداری و ناگهان هم از وجود آن‌ها دچار ترس و وحشت می‌شوی.

مهم ترین رازی که آن را نادیده گرفته‌ای.

راز مواجهه با مشکلات زندگی این است که خودت کاملاً متوجه شوی که آن‌ها صرفاً زاییده تخیل خودت است. هر چند که از نظر تو تمامی این مشکلات حقیقی به نظر می‌رسند.

به عنوان مثال، با خیال راحت در یک بزرگراه مشغول رانندگی هستی که ناگهان اتومبیلی جلوی تو می‌پیچد؛ تو دو گزینه پیش رو داری که براساس انتخاب هر کدام می‌توانی مشکل آفرین شوی یا دردسر را از خود دور کنی.

گزینه اول این است که ناگهان هول می‌کنی و عصبانی می‌شوی و راننده را تعقیب نموده تا این که او را گیر بیاوری و چند سیلی نثارش کنی. در همین هنگام پلیس سر می‌رسد و به خاطر این عمل زشت تو را جریمه و دادگاهی می‌کند! گزینه دوم این است که طرف مقابل را دیوانه قلمداد می‌کنی و بدون این که به روی خودت بیاوری به راهت ادامه می‌دهی. تمام این موارد به درک و بینش خودت بستگی دارد. این مثال جالبی است از این که چه طور عده ای ناخودآگاه برای خودشان دردسر درست می‌کنند و پس از آن مشکلات ایجاد شده گله و شکایت می‌کنند و به زمین و زمان ناسزا می‌گویند و از بدشانسی خود ناله می‌کنند. از طرفی عده‌ای دیگر هم اصلاً به روی خود نمی‌آورند و حاضر نیستند که به هیچ عنوان اعصاب خود را خرد کنند.

زندگی همیشه با مشکلات توأم است. لزومی ندارد که بخواهی آن را تجزیه و تحلیل کنی و یا بخواهی هر طور شده از آن سر در بیاوری! با کمی صبر و حوصله، اجازه بده که مشکلات راه خود را پیدا کند. چون هر اندازه که تلاش کنی، مشکلات بیشتر شعله ور می‌شوند و مستأصل تر می‌شوی. البته منظور این نیست که دست روی دست بگذاری و از حل مشکل منصرف شوی! منظور این است که در مواجهه با مشکلات پیشاپیش فکر ناجور که بعدش چه خواهد شد نکن و از بابت آن ترسی به خود راه نده.

چگونه در برابر مشکلات خونسردی خود را حفظ کنی؟

برای این که در برابر هر مشکلی دچار ترس و واهمه نشوی، بهترین کار این است که حواس خود را صرفاً روی زمان حال متمرکز کنی. اگر بخواهی دائم فکر کنی که بعدش چه خواهد شد، در واقع انرژی منفی ذهنی که از خودت ساطع می کنی؛ روند مشکل را کندتر می‌کند. یادت باشد که در گیرودار مشکلات است که بزرگترین تغییر و تحول در زندگیت ایجاد می‌شود.

چرا این قدر زندگی سخت و مشکل است؟

باید سختی های زندگی را به جان و دل بخری، چون در اثنای همین مشکلات زندگی است که مانند فولاد آبدیده می‌شوی و تجاربی کسب می‌کنی که موفقیت آینده‌ات را تضمین می‌کند و به رشد معنوی می‌رسی. زندگی تو مانند رولر کوستری است که فراز و نشیب دارد و باید تمام این‌ها را طی کنی تا به سر منزل مقصود برسی. هر قدر بیش‌تر با مشکلات کنار بیایی، بیش‌تر از زندگی لذت خواهی برد.

نتیجه گیری:

زندگی همین است که می‌بینی، این تو هستی که با خیال واهی خودت عامل عمده مشکلات در زندگی می‌شوی! گاهی اوقات بخل و حسادت و بلندپروازی‌ها کار دست تو می‌دهد و وقتی به بن بست رسیدی آه و ناله سر می‌دهی و از بداقبالی خودت گله می‌کنی. پس باید با بینش و صبر و حوصله‌ی بدون ترس از آینده که چه خواهد شد با مشکلات مواجه شوی و با توجه به امکانات موجود و فقط با استفاده از زمان حال در رفع آن تلاش کنی. هر نوع مشکلی موجب تغییر و تحول در زندگیت می‌شود. باید با خردمندی و آگاهی، دگرگونی را شروع کنی. پس نسبت به خودت مهربان باش. از فرازو نشیب زندگیت لذت بیر و آن‌ها را سکوی پرتاب موفقیت در آینده محسوب کن.

 

کتاب: خوشبختی ات باش
نویسنده: نفیسه معتکف

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt