فلسفه‌ای برای زندگی

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

کتاب فلسفه‌ای برای زندگی با عنوان فرعی رواقی زیستن در دنیای امروز، سیزدهمین کتاب از مجموعه تجربه و هنر زندگی از انتشارات گمان است.

مجموعه تجربه و هنر زندگی به مسائلی فلسفی می‌پردازد که راه زندگی هرکس را مشخص می‌کند و این کتاب، شاید یکی از بهترین کتاب‌هایی باشد که می‌توانید در این زمینه مطالعه کنید.

شاید متن پشت جلد کتاب برای اینکه شما علاقه مند شوید این کتاب را بخوانید کافی باشد:

خیلی از ما اصلا نمی‌دانیم هدف اصلی زندگی‌مان چیست.

شاید بدانیم در هر دقیقه از زندگی یا هر دهه از عمرمان چه می‌خواهیم، اما هرگز درنگی نکرده‌ایم تا به هدف اصلی زندگی‌مان بیندیشیم.

بدون «فلسفه‌ای برای زندگی» ممکن است بد زندگی کنیم.

یعنی با وجود تمام سرگرمی‌های لذت‌بخشی که داریم ممکن است در آخر کار، زندگی را با تلخکامی به پایان ببریم و وقتی در بستر مرگ افتاده‌ایم ببینیم تنها فرصتمان برای زندگی را از دست داده‌ایم.

درباره کتاب فلسفه‌ای برای زندگی

با خواندن اسم کتاب ممکن است دچار تردید شوید و با خود فکر کنید که: آیا این کتاب ارزش خواندن دارد؟ و یا شاید فکر کنید که با یک کتاب فلسفی سخت روبه‌رو هستید. اما اجازه بدهید در همین ابتدا اشاره کنیم که این کتاب بسیار خوب است که ما تصمیم گرفتیم آن را به شما پیشنهاد کنیم، این کتاب که با زبان بسیار ساده نوشته شده است و ترجمه روان و خوبی هم دارد ارزش آن را دارد که بارها و بارها خوانده شود.

از همان ابتدای کتاب، با خواندن اولین جملات مقدمه، به‌سرعت متوجه می‌شوید که با یک کتاب خوب روبه‌رو هستید.

کتابی که به هیچ‌وجه خسته کننده خواهد بود.

جملات ابتدایی کتاب این‌چنین است:

از زندگی چه می‌خواهید؟

ممکن است بگویید همسری مهربان، کاری خوب و خانه‌ای زیبا، اما اینها صرفا چیزهایی است که شما «در» زندگی می‌خواهید. وقتی می‌پرسم از زندگی چه می‌خواهید، منظورم کلی‌ترین معنای ممکن این پرسش است. سوالم مربوط به هدف‌هایی نیست که هر روز در آغاز فعالیت‌های روزانه در سر دارید. پرسشم مربوط به هدف اصلی شما در زندگی است. به عبارت دیگر، سوالم این است: در میان چیزهایی که در جستجویشان هستید، کدام یک برای شما از همه ارزشمندتر است؟

معمولا وقتی از فلسفه و کتاب‌های فلسفی صحبت می‌کنیم موضوعات پیچیده و بسیار زیادی به ذهن می‌آید اما این کتاب به معنای واقعی کلمه یک فلسفه زندگی پیش روی خواننده قرار می‌دهد. فلسفه‌ای که هدف اصلی آن کمک به انسان‌های معمولی است. فلسفه‌ای که در دوباره لذت بردن از زندگی را به شما یاد می‌دهد و راهکارهای آن نیز بسیار ساده است. نویسنده هم به شکل هوشمندانه‌ای هر سوالی که ممکن است در ذهن خواننده ایجاد شده باشد را جواب می‌دهد.

در اینجا شاید برای خواننده این سوال پیش بیاید که اگر این کتاب را بخوانم و یا از فلسفه رواقی پیروی کنم، چه چیزی به دست خواهم آورد.

اجازه بدهید پاسخ این سوال را سنکا بدهد:

سنکا معتقد است:

آنکه بر اساس اصول رواقی زندگی می‌کند چه بخواهد و چه نخواهد از لذت و شادی همیشگی برخاسته از اعماق وجودش بهره‌مند می‌شود، چرا که او شادمانی را در منابع درونی خودش می‌یابد و در جستجوی هیچ لذتی بالاتر از لذت‌های درونی‌اش نیست.

این کتاب می‌تواند زندگی هر خواننده‌ای را به شکل جدی تحت تاثیر قرار دهد و یک انسجام فکری خاص به همراه داشته باشد.

تقریبا ذهن همه ما از کودکی با چیزهایی که در زندگی می‌خواهیم پر شده است. در همان دوران مدرسه بارها و بارها به ما یاد داده‌اند که درس بخوانیم تا شغل مناسبی پیدا کنیم، تا در ادامه خانه، ماشین، همسر و… به دست آوریم. کمتر کسی پیدا می‌شود که با توجه به آموزه‌های قبلی بداند از زندگی چه می‌خواهد. و این کتاب می‌تواند به هر کسی کمک کند تا بفهمند از زندگی چه می‌خواهد.

من شخصاً فلسفه رواقی را به این جهت دوست دارم که انسان را از درون قوی می‌کند. این فلسفه به شما یاد می‌دهد روی چیزهایی که در اختیار شماست تمرکز کنید و توجهی به سایر موارد نداشته باشید. و چون ما روی بسیاری از چیزها که در بیرون ما هستند کنترل نداریم باید برای هر سرنوشتی آماده باشیم. همین موضوع – آماده شدن برای هر سرنوشتی – یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فلسفه رواقی است.

نکته جالب توجه این است که شما شاید با همه قسمت‌های مختلف کتاب موافق نباشید، بنابراین می‌توانید از میان توصیه‌های مفید و زیادی که در این کتاب آمده است بهترین‌ها را انتخاب کنید و از آن پیروی کنید.

در نهایت اینکه خود نویسنده از این فلسفه پیروی می‌کند و شاید همین هم دلیل خوبی برای تاثیرگذار بودن این کتاب باشد. در فصل‌های آخر نویسنده از تجربیات رواقی‌ زیستن خود برای مخاطب می‌گوید و به نحوی راهنمای خواننده است. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که نویسنده به شکل چشم‌بسته این فلسفه را قبول نکرده است. او تحقیقات زیادی انجام داده که با خواندن کتاب به همه آن‌ها پی خواهید برد. آموزه‌های این کتاب ساده، روان و  تاثیرگذار را از دست ندهید.

برشی از متن کتاب

می‌توانیم تمام عمر آرزو کنیم که ای کاش شرایطمان جور دیگری می‌بود، اما اگر اجازه چنین کاری را به خودمان بدهیم، همه عمرمان به نارضایتی خواهد گذشت.

دلیل اصلی جستجوی ثروت، میل ما به شهرت است. به تعبیر دقیق‌تر، ما به دنبال ثروت می‌رویم چون فکر می‌کنیم چیزهایی که می‌توانیم با ثروتمان بخریم، تحسین دیگران و به تبع آن میزان قابل‌توجهی از شهرت را برای ما به ارمغان می‌آورد.

یکی از بزرگترین خطاهایی که خیلی از انسان‌ها مرتکب می‌شوند این است که اصلا هیچ فلسفه‌ای برای زندگی‌شان ندارند.

این آدم‌ها عنان زندگی‌شان را به ساختار تکاملی‌شان می‌سپارند و تحت کنترل و هدایت آن با جد و جهد تمام به دنبال چیزهایی می‌روند که حس خوبی به آنها می‌دهد و از چیزهایی که حس بدی در آنها ایجاد می‌کند، دوری می‌کنند.

معمولا وقتی به ما توهین می‌شود، عصبانی می‌شویم. رواقیون معتقد بودند چون عصبانیت احساس منفی است که می‌تواند آرامشمان را به هم بزند، باید راهکارهایی پیدا کنیم تا نگذاریم توهین و تحقیر باعث عصبانیتمان بشود؛ راهکارهایی که زهر توهین را بگیرد و تسکینمان دهد. یکی از راهکارهای تسکین‌ دهنده رواقیون این است که دمی درنگ کنیم و ببینیم حرفی که شخص توهین‌ کننده می‌زند راست است یا نه. اگر حرف درستی زده باشد که جای ناراحت شدن ندارد.

مثلا فرض کنید کچل باشید و کسی به خاطر کچل بودن شما را مسخره کند.

سنکا می‌پرسد: چرا شنیدن چیزی که عیان است، توهین به حساب بیاید؟

رواقیون به خوبی فهمیده بودند که خشم، با لذت جور درنمی‌آید و اگر کاری برای از بین بردنش نکنیم، زندگی‌مان را تباه می‌کند.

 

منبع: کافه بوک

گردآوری: پریسا مشکین پوش

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt