درباره گیاهان دارویی

 در سلامتی, گیاهان دارویی

سلام سلامی با آرزوی سلامتی و بهترینها برای مردم عزیز سرزمینم

تا حالا به این فکرکردید این همه گیاه به خصوص انواع دارویی چرا آفریده شده اند، شناخت و استفاده از آنها از چه زمانی شروع شده و اینکه چقدر انها رامی شناسید و به چه میزان ازآنها بهره مند هستید؟

اولین کسی که در زمینه گیاهان دارویی صاحب علم و اثر بود لقمان حکیم بود.

گفته شده که او حدود۴۰۰ گیاه زمان خود و خواص درمانی آنها را می دانست و به صورت مینیاتوری به تصویر کشیده بود به طوریکه در آثار و کتب انتشار یافته بعد از او مشهود است.

افراد نامدار دیگری که بعد از ایشان در این عرصه وارد شدند و درخشیدند، جاماسب شاگرد لقمان، بقراط، سقراط، افلاطون، ارسطو و سایر دانشمندان اروپایی و آسیایی بودند.کاربرد این قبیل گیاهان به ویژه در مصارف درمانی و بهداشتی و به خصوص در کشورهای آسیایی بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

تجارت فرآورده های گیاهان دارویی در کشورهای مختلف به ویژه ایالات متحده و ایران سالانه با شتاب زیادی رو به افزایش است.

کشور ایران هم به دلیل شرایط اقلیمی خاص خود تنوع و گسترش فراوانی از نظر گیاهان دارویی داشته و از این جهت در دنیا جایگاه ممتازی دارد.

آلمان بیشترین سابقه را در بررسی کارایی و ایمنی داروهای گیاهی دارد علاوه بر این در این کشور بیش از هفتاد درصد پزشکان عمومی در نسخه های خود داروی گیاهی تجویز می کنند.

در واقع گیاهان دارویی و داروهای فرآوری شده از آنها به دلیل اثر بخشی بالا، عوارض جانبی و هزینه های کمتر نسبت به داروهای شیمیایی جایگاه در خور توجهی در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است. این گیاهان علاوه بر نقش درمانی که به اذن پروردگار متعال ایفا می کنند وظیفه پیشگیری را نیز به عهده دارند.

بعلاوه خداوند حکیم در فصول، ماهها و روزهای گوناگون و نیز مکانهای جغرافیایی مختلف برای هر گیاه خاصیت و قوت و مزاجی قرار داده تا برای اشرف مخلوقاتش سودآور باشد. در حدیثی از امیر المومنین علی علیه السلام آمده است: “داووامرضاکم بعقاقیردیارکم ” بیماران خود را با گیاهان سرزمین خویش درمان کنید.

و این اشاره به تاثیر مزاج مناطق مختلف بر موجودات هر منطقه داشته و اهمیت موضوع را نشان می دهد.

هرچند خواص بی شماری برای این گنجینه های سبز الهی وجود دارد لیکن مهم است که مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی زیر نظر متخصصان و صاحبان علم و تجربه و با مشورت و تاًیید آنها صورت گیرد تا بهره مندی از اثرات درمانی این منابع سرشار الهیهرچه بیشتر بوده و از پیامدهای نامطلوب و یا تداخل دارویی با سایر داروهای گیاهی یا شیمیایی مورد استفاده اجتناب شود.

از طرفی لازم است هر فرد نسبت به مزاج خود آگاهی و شناخت داشته باشد تا با توجه به چگونگی مزاج خود از این منابع ارزشمند الهی نهایت استفاده را ببرد.

 

طیبه فرهانیدکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

farhani_tayyebeh 

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt