آیا میدانستید عاقرقرحا یک گیاه دارویی است؟

 در سلامتی, گیاهان دارویی

عاقرقرحا گیاه چند ساله ظاهری مانند بابونه دارد. دارای ساقه هایی است که قسمتی از طول خود را قبل از بلند شدن روی زمین قرار می دهد. هر کدام یک گل بزرگ دارند که صفحه آن زرد و پرتوهای آن سفید و زیر آن به رنگ بنفش است.

برگ‌ها صاف، متناوب و پینه‌دار، با بخش‌های عمیق بریده‌شده هستند. ریشه تقریبا استوانه ای شکل، بسیار کمی پیچ خورده و باریک است. دمنوش عاقرقرحا خواص درمانی فوق العاده ای دارد.در این بخش از‌ ماه خاتون شما را با دمنوش عاقرقرحا آشنا میکنیم.

گیاه عاقرقرحا

گیاه عاقرقرحا یا بابونه اسپانیایی گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده گل بابونه Asteraceae است. بومی اروپای مدیترانه و بخش‌هایی از شمال آفریقا است. اما در سایر بخش‌های اروپا، هند و پاکستان نیز وجود دارد. این گیاه چند ساله علفی از نظر زیستگاه و ظاهر شبیه گونه های بابونه است. گیاهانی که به‌عنوان گزنه‌های دیواره و پهن‌کننده شناخته می‌شوند، متعلق به خانواده‌ای متفاوت گزنه‌ها هستند.

ترکیب شیمیایی گیاه عاقرقرحا

ترکیب بیوشیمیایی دقیق عاقرقرحا به خوبی شناخته نشده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که ریشه عاقرقرحا حاوی آلکالوئید PELLITORIN (PYRETHIN) و ALKYL AMIDES است. آلکیل آمید در ریشه عاقرقرحا از آمیدهای تیرامین و ایزوبوتیلامیدها ساخته شده است. آلکیل آمیدها دارای خواص محرک میل جنسی و محافظت کننده عصبی هستند. اندام هوایی گیاه عاقرقرحا حاوی ANACYCLIN است. سایر ترکیبات فعال عبارتند از: INULIN، SESAMIN و HYDROCAROLIN .

آیا میدانستید عاقرقرحا یک گیاه دارویی است؟، ماه خاتونطرز تهیه دمنوش عاقرقرحا

برای تهیه دمنوش عاقرقرحا ۲ قاشق پودر عاقرقرحا را دم کنید. یک یا دو بار در روز بعد از غذا با آب ساده یا عسل میل کنید.

دوز مصرفی عاقرقرحا

کپسول عاقرقرحا یک یا دو بار در روز.

پودر عاقرقرحا ۲ تا ۴ پنچ یک یا دو بار در روز.

روزی یک یا دو بار بعد از غذا با آب ساده میل شود.

دوز Anacyclus Pyrethrum (Akarkara) یا عاقرقرحا بسته به سن و شرایط سلامتی متفاوت است. حداکثر دوز Anacyclus Pyrethrum نباید از ۴ گرم در روز تجاوز کند.

شکل مصرف عاقرقرحا

پودر ریشه عاقرقرحا (به شکل خام) ۱ تا ۲ گرم دو بار در روز.

عصاره ریشه عاقرقرحا ۱۲۵ تا ۲۵۰ میلی گرم دو بار در روز.

جوشانده با ۱۰۰ میلی لیتر آب با ۳ گرم پودر ریشه عاقرقرحا یک بار در روز تهیه می شود

ایمن ترین دوز Anacyclus Pyrethrum 250 میلی گرم تا ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز است.

اگر از احساس سوزش، گاستریت، زخم، اسیدیته و بیماری التهابی روده رنج نمی برید. Anacyclus Pyrethrum (Akarkara) احتمالا ایمن است.

کاربردهای دارویی دمنوش عاقرقرحا

عاقرقرحا در تسکین دندان درد و در ترویج جریان آزاد بزاق است. فارماکوپه بریتانیا دستور می دهد که از آن به عنوان جونده و به شکل قرص برای اثر رفلکس آن بر روی غدد بزاقی در خشکی دهان و گلو استفاده شود. تنتور تهیه شده از ریشه خشک شده را می توان برای تسکین درد دندان پوسیده استفاده کرد، روی پشم پنبه مالید، یا روی لثه مالید، و برای این منظور ممکن است با کلروفرم کافوردار مخلوط شود. این ماده افزودنی به بسیاری از خمیرهای دندانی است. به عنوان یک محرک موضعی و ساینده، وقتی برش خورده و روی پوست مالیده شود، باعث ایجاد گرما، سوزن سوزن شدن و قرمزی می شود. ریشه پودر شده با تحریک جریان آزاد مخاط بینی و اشک، برای درمان آب مروارید مزمن سر و سوراخ های بینی و پاکسازی مغز مناسب است. در انزال زودرس نیز کاربرد دارد.

کاربردهای دارویی دیگر دمنوش عاقرقرحا

عاقرقرحا گیاهی چند ساله است که در منطقه هیمالیا می روید. ریشه های این گیاه کمی معطر و طعمی تند دارد. عاقرقرحا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن به طور کلی برای مدیریت درد و التهاب مربوط به آرتریت استفاده می شود. همچنین برای سوء هاضمه مفید است. زیرا ترشح بزاق و همچنین آنزیم های گوارشی مورد نیاز برای هضم را تحریک می کند. عاقرقرحا با حفظ سطح تستوسترون به دلیل خاصیت تقویت جنسی، میل جنسی و همچنین عملکرد جنسی مردان را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است در سم زدایی بدن مفید باشد زیرا به دلیل فعالیت ادرارآوری که دارد باعث افزایش ادرار می شود. همچنین به دلیل تقویت حافظه و فعالیت ضد افسردگی، به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

دمنوش عاقرقرحا به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی برای مشکلات پوستی و نیش حشرات مفید است. مالیدن خمیر پودر عاقرقرحا به همراه عسل روی لثه ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد درد به تسکین دندان درد کمک می کند.

تسکین سوهاضمه

دمنوش عاقرقرحا ترشح بزاق و سایر آنزیم های گوارشی را تحریک می کند و در نتیجه به هضم کمک می کند. دمنوش عاقرقرحا به مدیریت سوء هاضمه کمک می کند. سوء هاضمه به معنای وضعیت یک فرآیند ناقص هضم است. دلیل اصلی سوء هاضمه، تشدید کافای است که باعث آگنیماندیا (آتش ضعیف گوارشی) می شود.

عاقرقرحا به بهبود آگنی (آتش گوارشی) کمک می کند که به هضم آسان غذا کمک می کند. این به دلیل طبیعت اشنا (گرم) آن است.

۲ تا ۴ عدد پودر عاقرقرحا بردارید. یک یا دو بار در روز بعد از غذا با آب ساده یا عسل میل کنید. برای بهبود هضم این کار را تکرار کنید.

عاقرقرحا و آلرژی

از دیدگاه علم مدرن افراد حساس به گل های داوودی، گل همیشه بهار، بابونه و سایر اعضای یک خانواده ممکن است به عاقرقرحا حساسیت داشته باشند. بنابراین، اگر به اعضای خانواده گیاهان Asteraceae یا Compositae حساسیت دارید، قبل از مصرف عاقرقرحا توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.

تسکین نیش حشرات

از دیدگاه علم مدرن حتی با وجود اینکه شواهد علمی کافی در دسترس نیست، عاقرقرحا ممکن است در جلوگیری از رشد میکروب ها و محافظت از پوست در برابر بیماری ها به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی مفید باشد. عاقرقرحا در سراسر جهان برای درمان بیماری‌های مردانه، سرماخوردگی، دندان درد و پیوره استفاده می‌شود.

تقویت قوای جنسی

Anacyclus Pyrethrum یا عاقرقرحا دارای خواص محرک میل جنسی و تقویت قوای جنسی است، بنابراین قدرت بدنی و عملکرد را در هنگام تماس فیزیکی بهبود می بخشد.

عاقرقرحا عمدتا برای مشکلات مردان مفید است. این به درمان تمام بیماری های فوق که در بخش نشانه های درمانی این مقاله ارائه شده است کمک می کند. در اینجا برخی از کاربردهای اصلی دارویی و فواید سلامتی عاقرقرحا در زیر آورده شده است.

آیا میدانستید عاقرقرحا یک گیاه دارویی است؟، ماه خاتوناثرات جانبی دمنوش عاقرقرحا

دوز بالاتر و استفاده نابخردانه از عاقرقرحا می تواند منجر به عوارض جانبی زیر شود:

  ترشح بیش از حد بزاق (شایع)

  زخم دهان (شایع و زمانی رخ می دهد که به تنهایی استفاده شود)

  احساس سوزش

  سوزش سردل

  اسیدیته

  تشدید وضعیت زخم (ناشایع)

هشدار در مصرف دمنوش عاقرقرحا

عاقرقرحا برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست. در صورت استفاده درازمدت، اثرات تقویت‌کننده‌ی آن کاهش می‌یابد. استفاده کوتاه مدت از ۱ تا ۴ هفته متفاوت است، احتمالا ایمن است.

عاقرقرحا می تواند انقباضات رحمی را القا کند و جریان قاعدگی یا خونریزی رحم را تحریک کند. بنابراین، در بارداری ناامن است.

عاقرقرحا همچنین می تواند جریان شیر را کاهش دهد، بنابراین در شیردهی نیز ناامن است.

——————————-

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

گیاه پرسیاوشان 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt