مشکل همرنگ جماعت نبودن

 در داستان پندآموز, داستانک

«اریک اسکیمو» بخاطر کمک در اکتشافات قطبی دعوت می شود تا بازدید کوتاهی از شهر نیویورک داشته باشد.
اسکیمو از دیدن مناظر شگفت انگیز و شنیدن سر و صدای وحشتناک شهر حیرت می کند و موقعی که به روستای خود باز می گردد، شروع به تعریف و توصیف ساختمان هایی میکند که سر به آسمان کشیده بودند. او از ترنِ خیابانی سخن می گوید و آن را به خانه متحرکی تشبیه میکند که در کوره راهی در حال حرکت است و ساکنان آن علیرغم حرکات شدید آن بی هیچ دغدغه ای در داخل آن زندگی می کنند. او درباره پل های غول پیکر، روشنایی های روز مانند شب و دیگر زیبایی های خیره کننده شهر بزرگ نیویورک داستان ها تعریف می کند. مردم به سردی به حرف های او گوش می دهند و راه خود را می گیرند و می روند.

 

چیزی نمی گذرد که مردم او را « دروغگوی کبیر » لقب می دهند.

او این لقب را تا لب گور با خود یدک می کشید.

در سفر دیگری که دکتر « نادر الموسین » به مناطق قطبی داشته، اسکیمویی به نام «میتک» از همان روستا او را همراهی می کند. «میتک» بعد از همراهی این دکتر بنا به دعوت او به کپنهاک و نیویورک می رود و برای نخستین بار همانند هم روستایی خود شاهد چیزهایی میشود که شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرد. اما به هنگام بازگشت به روستای خود به یاد « دروغگوی کبیر » می افتد و تصمیم می گیرد از گفتن حقایق پرهیز کند و به جای آن داستان هایی سرهم کند که مردم روستا قادر به درک آن باشند و به این ترتیب آبروی خود را حفظ کند.

او در مورد تعمیر و به راه اندازی یک کایاک (قایق کوچک اسکیموها)، در رود هادسون و اینکه چگونه هر روز صبح با یک قایق پارویی به شکار اردک،غاز و خوک آبی می رفتند، سخن می گوید. میتک همچنین از دیدار لذت بخش خود با «بومیان» آنجا بس داستان تعریف می کند. «میتک» به نظر مردم روستا انسان بسیار صادقی تلقی می شد و همسایگانش احترام خاصی برایش قائل بودند…

نکته:

گاه اهداف و برنامه های بلند پروازتان برای انسانهای کوته فکر و کوچک اندیش غیرقابل هضم و باور است.

شما متهم به خیال پردازی و جنون می شوید.

کافی است این حقیقت را به یاد بسپارید که هرکس به قیاس سطح اندیشه و بزرگی فکرش امور را « ممکن » یا « غیرممکن » می پندارد.

آن که بزرگی و عظمت را هدف خویش قرار داده با موانع زیادی روبرو خواهد شد، و یکی از مهم ترین این موانع، استهزاء و فشارهای اکثریت دلسوز منفی بافی است که همه جا وجود دارند و چیزی جز خواندن آیه یأس بلد نیستند.

کتاب: مشکلات را شکلات کنید اثر مسعود لعلی

گردآوری: پریسا مشکین پوش

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt