ماهی شکم پر

 در -, آشپزی, خانه داری, غذا, غذای اصلی

ماهی شکم پر یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که شما می‌توانید هم با ماهی شمال و هم جنوب درست کنید.

معمولا برای تهیه ماهی شکم پر شمالی از «رب انار و گردو» و برای تهیه ماهی شکم پر جنوبی از «سیر، تمبرهندی و ادویه‌های جنوبی» استفاده می‌شود.

این غذا منبع غنی ویتامین دی، پتاسیم، امگا۳، منیزیم و ویتامین سی می‌باشد و بسیار برای بدن مفید است. برای یک تجربه متفاوت از طبخ ماهی با ما همراه باشید.

مواد لازم:

پیاز ۱ عدد

سیر ۴ حبه

گردو ۶ عدد

لیمو ترش ۱ عدد

زعفران به میزان لازم

گشنیز   ۸ قاشق غذاخوری

شنبلیله ۳ قاشق غذاخوری

رب انار   ۲ قاشق غذاخوری

ماهی سفید یا قزل آلا ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه:

برای شروع شکم ماهی را برش دهید و محتویات داخل آن را خالی کنید. پس از خالی کردن شکم ماهی، آن را بشویید و با دستمال خشک کنید. سپس ماهی را با نمک، زردچوبه و آب لیمو ترش مزه‌دار کنید و داخل یخچال قرار دهید تا حداقل یک ساعت استراحت کند.

می‌توانید در زمانی که ماهی استراحت می‌کند، محتویات داخل شکم آن را آماده کنید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید. بعد از این که پیاز طلائی و کمی سبک شد، زردچوبه، فلفل سیاه و سیر رنده‌شده را به آن اضافه کنید.

ساقه‌های گشنیز و شنبلیله را جدا و فقط برگ‌های تازه و کوچکشان را خرد و به پیازها اضافه کنید.

سبزی را برای ۱۵ دقیقه با پیاز تفت دهید. سپس رب انار، رب گوجه فرنگی و گردوی آسیاب شده را به آن اضافه کنید و چند دقیقه‌ی دیگر به تفت دادن ادامه دهید.

شکم ماهی را با موادی که آماده کردید پر کنید و با استفاده از نخ و سوزن یا خلال دندان شکم آن را بدوزید.

کمی روغن کف تابه بریزید و یک طرف ماهی را کاملا سرخ کنید. در این حین، با استفاده از یک فرچه کمی زعفران روی سمت خام ماهی بمالید.

وقتی یک طرف ماهی سرخ شد، با احتیاط آن را بچرخانید و سمت سرخ شده را به زعفران آغشته کنید. در صورت تمایل می‌توانید باقی‌مانده‌ی مایه‌ی داخل ماهی را هم کنار ماهی سرخ کنید.

شعله را کم کنید، یک دم‌کنی روی در تابه قرار دهید و اجازه دهید ماهی برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مغزپخت شود.

در آخر ماهی شکم پر را همراه با سبزی پلو یا پلوی زعفرانی سرو کنید و لذت ببرید.

نکته:

اگر خواستید ماهی شکم پر را در فر قرار بدهید، داخل ظرف فر را با کره چرب کنید، ماهی را داخل ظرف گذاشته و هر سبزیجاتی که مایل هستید، کنار آن بچینید. سپس مقدار کمی آب داخل ظرف بریزید و روی ظرف را با فویل بپوشانید.

ظرف را به مدت ۴۰ دقیقه داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید. سپس فویل را بردارید، مقداری زعفران روی ماهی بریزید و فر را به مدت ۱۰ دقیقه روی حالت گریل بگذارید تا سطح ماهی طلایی‌رنگ شود.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt