مجموعه تفریحی، چالیدره

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

معرفی چالیدره مشهد

چالیدره مجموعه تفریحی و توریستی بزرگی است که فاصله چالیدره با مشهد ۳۰ کیلومتر است و فاصله چالیدره مشهد تا حرم حدود ۳۵ کیلومتر (۴۵ دقیقه) است. این مجموعه تفریحی و توریستی در مجاورت دریاچه سد چالیدره قرار دارد. این مکان تفریحی از ۱۶۰ هکتار وسعت برخوردار بوده و امکانات رفاهی و تفریحات متنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. پس از احداث سد چالیدره در سال ۱۳۸۱ بر روی رودخانه جاغرق در منطقه طرقبه، دریاچه ای پشت آن و در میان کوه‌ها ایجاد شد. این دریاچه پتانسیل‌های بالایی برای امور گردشگری داشت، از این رو پروژه ساخت مجموعه چالیدره کلید خورد.
این مجموعه که با بودجه ای چندین میلیاردی ساخته شده است، دارای بخش‌های مختلف و امکانات و تفریحات متنوعی همچون رستوران، کافی شاپ، تله سیژ، قایق سواری و … می‌باشد. چالیدره در سال‌های اخیر و با افتتاح فاز دوم به یکی از پربازدیدترین اماکن تفریحی مشهد مقدس تبدیل شده است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند.

تاریخچه چالیدره مشهد
کار ساخت سد چالیدره در منطقه کوهستانی غرب مشهد در سال ۱۳۷۶ آغاز شد. در آن زمان شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه ای خراسان جهت رفع اختلافات توزیع آب، حفظ محیط زیست، تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و … تصمیم به ساخت یک سد بر روی رودخانه جاغرق گرفتند. این سد خاکی با هسته رسی در مدت زمان ۵ سال ساخته شد و در سال ۱۳۸۱ افتتاح گردید.

چالیدره مشهد کجاست؟
برای دسترسی به چالیدره از طریق وسیله نقلیه شخصی باید در شهر مشهد از میدان آزادی وارد بلوار وکیل آباد شده و تا انتها بروید. سپس به سمت طرقبه از بلوار امام رضا (ع) ادامه مسیر دهید و وارد کمربندی امام خمینی طرقبه شوید. پس از رسیدن به میدان شهر طرقبه، با توجه به تابلوهای راهنما، وارد جاده کنگ و نغندر شده و پس از طی ۳ کیلومتر به مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره می‌رسید.

امکانات رفاهی و جاهای دیدنی چالیدره مشهد
چالیدره به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های مشهد میزبان مسافران و زائران بسیاری می‌باشد. از این رو در مجموعه گردشگری چالیدره برای رفاه حال مسافران و بازدیدکنندگان امکانات متنوعی فراهم شده است. خانواده‌ها می‌توانند چالیدره را به عنوان مقصدی مناسب برای استراحت و تفریح انتخاب کنند. استراحت در کنار دریاچه سد چالیدره و استفاده از امکانات رفاهی روز خاطره انگیزی را برای گردشگران به ارمغان خواهد آورد.

رستوران‌
چالیدره مشهد خراسان رضوی دارای دو رستوران باکیفیت و خاص است که می‌توانید تجربه نوش جان کردن انواع غذاهای لذیذ را در آنها داشته باشید. رستوران چالی با دکوراسیون چوبی بسیار زیبا و به شکلی سنتی است که نیمی از آن بر روی آب قرار دارد. دیوارهای این رستوران شیشه ای بوده و می‌توانید هنگام صرف غذا از تماشای طبیعت و مناظر چشم نواز دریاچه و کوه‌های اطراف آن لذت ببرید. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی مانند شیشلیک، ماهیچه، دیزی، کباب و … سرو می‌شوند.
رستوران دیگر چالیدره در برج گردان این مجموعه قرار دارد. برجی با ارتفاع ۴۰ متر در این مکان توریستی و تفریحی ساخته شده است که صرف غذا در رستوران آن و در ارتفاع بالا می‌تواند تجربه ای تکرار نشدنی برای گردشگران باشد. علاوه بر رستوران در برج گردان کافی شاپ نیز وجود دارد و به عنوان مکانی ایده آل برای برگزاری دورهمی‌های دوستانه و یا برگزاری جشن‌ها و مراسمات مانند تولد و سالگرد ازدواج شناخته می‌شود.

لمکده و چایخانه
از دیگر امکانات رفاهی که در مجتمع چالیدره مشهد مشاهده می‌شود، لمکده‌ها و چایخانه‌ها هستند. اگر در سفر به مشهد به دنبال مکانی آرامش‌بخش و زیبا برای صرف عصرانه و استراحت نیمروزی هستید، این چایخانه‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شوند. لمکده‌های چالیدره با فضایی دلنشین و چشم انداز دریاچه بهترین مکان برای استراحت و صرف چای و دورهمی‌های خانوادگی در روزهای گرم تابستان به شمار می‌روند. زیرا در این منطقه آب و هوا بسیار خنک و مطبوع می‌باشد.

ماساژ ماهی
از دیگر امکانات رفاهی مجموعه چالیدره مشهد می‌توان مراکز ماساژ را نام برد. در این مراکز انواع ماساژ در فضایی کاملا بهداشتی و توسط متخصصان به گردشگران ارائه می‌شود. یکی از معروفترین ماساژهای مجموعه چالیدره مجموعه دکتر ماهی است. حوضچه‌های مخصوصی در مرکز ماساژ چالیدره ساخته شده است که در آنها نوعی ماهی به نام «گارای قرمز» وجود دارد. این ماهی‌ها پوست پا را مکیده و بافت‌های مرده را جدا می‌کنند و پاکسازی طبیعی لذت‌بخش و مفیدی صورت می‌گیرد. اگر به دنبال کسب آرامش هستید و می‌خواهید یک تجربه خاص از ماساژ داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم ماساژ ماهی چالیدره را از دست ندهید.

ترن کوهستان
چالیدره طرقبه مشهد در میان دو کوه قرار گرفته است، از این رو برای رسیدن به آن از محوطه پارکینگ می‌توان از پلکان استفاده نمود و یا با ترن کوهستان خود را به بالای کوه و ورودی مجموعه رساند. برای سنین بالا و کودکان و کسانی که توانایی پیمودن مسیر شیبدار و کوهستانی ندارند، ترن کوهستان بهترین گزینه است. ترن کوهستان قطاری کوچک و جذاب است که با سرعت آرامی گردشگران به بالای کوه و ورودی مجموعه می‌برد.

زورب بال
اگر در مشهد به دنبال تفریحی متمایز و خاص هستید به شما زورب بال سد چالیدره را پیشنهاد می کنیم. در این تفریح جدید باید وارد توپ های بزرگ شده و با دوستان و همراهان خود به بازی و مسابقه مشغول شوید. این توپ ها در واقع حباب های بزرگی از جنس پلاستیک بوده که دو لایه هستند و در لایه وسط آنها هوا قرار گرفته است.
کشتی شناور
اگر به دنبال مکانی زیبا و آرامش بخش در سد چالیدره مشهد هستید می توانید به سراغ کشتی شناور بروید. این کشتی بزرگ که جزو جاهای دیدنی چالیدره مشهد محسوب می شود، درون دریاچه سد قرار گرفته و دارای طراحی مدرن و جذابی است. داخل این کشتی دو طبقه رستوران و کافی شاپ به همراه منوی متنوع و با کیفیت تعبیه شده که می توانند لحظات خوش و خاطره انگیزی را برای گردشگران رقم بزنند. برای استفاده از کشتی شناور باید بلیط تهیه کنید.
از مزیت های این کشتی داشتن چشم انداز فوق العاده زیبا از محوطه دریاچه سد و موسیقی زنده است. شما می توانید برای برگزاری جشن ها و دورهمی های مختلف نیز این کشتی را انتخاب کنید.
لنج سواری
در دریاچه مجموعه گردشگری چالیدره مشهد لنج‌های تفریحی با سقف سرپوشیده وجود دارند که گردشگران را برای گشت دریایی و آبی به داخل دریاچه می‌برند. سوار شدن در این لنج‌ها و دور زدن در محیط دریاچه مخصوصا در شب می‌تواند بسیار مفرح و جذاب باشد.

بهترین زمان بازدید از چالیدره مشهد
آب و هوای چالیدره به دلیل اینکه منطقه‌ای ییلاقی است و در میان کوه‌ها قرار گرفته، در پاییز و زمستان بارش باران و برف در این منطقه رخ می‌دهد و هوا سرد است. بهترین زمان بازدید از چالیدره و استفاده از امکانات تفریحی آن فصل بهار می‌باشد. در این فصل منطقه چالیدره سرسبز و پوشیده از گیاهان و گل‌های زیبا شده و آب و هوای مطبوعی دارد. در تابستان نیز به دلیل وجود دریاچه و موقعیت کوهستانی هوای چالیدره خنک و دل‌انگیز است.

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt