مازیچال؛ بهشتی گمشده در دل ابرها

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

دهکده مازیچال به‌عنوان یکی از مناطق ییلاقی کلاردشت، جایی که به ” همیشه‌بهار” شهرت دارد مکان مناسبی است تا بهترین روزهای زندگی‌ را در آن قدم بردارید و خاطرات خوشی را بسازید. وقتی خودتان را به ارتفاع ۲۶۰۰ متری مازیچال می‌رسانید اقیانوسی از ابرها، جایگزین اقیانوسی از آب‌شده است. بیشتر به رؤیا می‌ماند تا واقعیت.

به‌قدری دهکده مازیچال زیباست که حاضرید شب را تا به صبح بیدار بمانید و از وجود پدیده‌های اطرافتان استفاده کنید. محلی‌های دهکده، مازیچال را به گودالی که پر است از درختان بلوط معنا کرده‌اند. پوشش گیاهی این دره به‌قدری متنوع است که حس دویدن در میانشان آدمی را وسوسه می‌کند.

اینجا نه خبری از آلودگی هواست نه صدای سرسام آورم اتومبیل‌ها!

اینجا فقط صدای خوش طبیعت به گوش می‌رسد. صدای گله گوسفندان و پرندگانی که به شما خوش آمد می‌گویند. در نزدیکی کلبه افراد محلی، بوی نانی که در حال پخته شدن است حتماً به مشامتان خواهد رسید. خوش‌تر از این بو را دیگر نخواهید شنید. مردم محلی مازیچال بسیار صمیمی و خونگرم هستند. می‌توانید از آن‌ها لبنیات خوشمزه که محصول دست رنج خودشان است را تهیه کنید.

چطور به مازیچال برویم؟

اگر می‌خواهید به این دهکده زیبا برسید با فرض بر اینکه از تهران حرکت می‌کنید، ابتدا باید از جاده چالوس به سمت مرزن آباد حرکت کنید. سپس به کلاردشت رفته و از کلاردشت نیز مسیر عباس آباد را در پیش بگیرید. پس از ۷ کیلومتر رانندگی به ابتدای ارتفاعات مازیچال خواهید رسید. از اینجا به بعد جاده آسفالت نیست.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

پوشش گیاهی که منطقه مازیچال را در برگرفته از نوع جنگل‌های هیرکانی است. در اینجا انواع مختلف درخت‌های زیبا مانند بلوط، تمشک، توت، آلو جنگلی، سیب، نراد، فندق، سپیدار، افرا، گلابی و … وجود دارد. گفته می‌شود قدمت جنگل‌های این منطقه به عصر دوم زمین شناسی برمی‌گردد و حداقل ۱۵۰ گونه گیاهی در اینجا وجود دارد.

همین جنگل‌ها، خانه حیوانات مختلف و فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به دارکوب، قوچ، کبک، خوک، شغال، جوجه تیغی، بز، سنجاب، پلنگ، خرس، خرگوش، مار، لاک‌پشت، کبوتر و ده‌ها گونه دیگری از پستانداران، خزندگان و پرندگان وحشی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به مازیچال

مازیچال کلاردشت از آن مناطقی است که هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد. در هر فصلی از سال می توان چهره تازه ای از این منطقه را دید.

دَر فصل بهار و تابستان این منطقه پر از گل های خاص و درختان پوشیده از برگ های سبز و طبیعتی عجیب و بکر است.

در فصل پاییز تصویری رنگارنگ از جاده ای جنگلی می بینید و در نهایت به دهکده مازیچال می رسید و در ارتفاعات می توانید اقیانوسی از ابرهای سفید را در کنار رنگ های زرد، نارنجی و قرمز به تماشا بنشینید.

اما مناسب ترین زمان برای سفر به این منطقه نیمه دوم فصل بهار تا اواخر تابستان است که هوا گرم شده و می توان با برپاکردن چادر، در این منطقه اقامت کرد.

نکات پایانی

  • به دلیل سردی هوا در ارتفاعات دهکده مازیچال حتی در فصل تابستان، توصیه می‌شود لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید؛ چراکه گاهی دمای هوا در این منطقه به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد.
  • قبل از سفر به این منطقه از شرایط آب و هوایی مطلع شوید و از سلامت وسیله نقلیه خود مطمئن شوید.
  • به دلیل مه آلوده شدن منطقه مراقب باشید که در تپه‌های مازیچال گم نشوید.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt