سفر به جنوب ایران در عید نوروز

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

تابحال به جنوب ایران سفر کرده اید؟ درباره جاهای دیدنی شهرهای جنوبی ایران چه می دانید؟ حتی اگر به مناطق جنوبی سفر نکرده اید، حتما درباره مردم خونگرم و دوست داشتنی آن زیاد شنیده اید.

 لازم است بدانید که این مناطق علاوه بر مردمانی دوست داشتنی، جاهای دیدنی زیادی دارد؛ به همین دلیل سفر جنوب ایران یکی از پرطرفدارترین سفرها به ویژه در فصل های زمستان و بهار، به خصوص روزهای پایانی سال است.

جاذبه‌های گردشگری جنوب:

گردشگری نوروزی به بوشهر

سواحل آفتابی بوشهر دارای مناظر دیدنی است که ترکیبی از رنگ های سفید، زرد و قهوه ای است. معماری باستانی این شهر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بندر بوشهر با توجه به موقعیت خاص در بازرگانی، واردات و صادرات، برخی شرکت‌ های بزرگ پتروشیمی و برخی پروژه‌ های بزرگ صنعتی را هم در خود جای داده است. ای شهر بندری زیبا با کشتی‌ های بزرگ، یکی از مهم‌ ترین مناطق صنعتی و قطب اقتصادی ایران است که از دلایل مهاجرت نیروی کار به این شهر هستند.

بوشهر همچنین یکی از شهرهای اصلی در تولید خرما علاوه بر صیادی است. پس در سفر نوروزی به جنوب ایران، خرمای بی نظیر بوشهر را فراموش نکنید.

گردشگری نوروزی به قشم

قشم، بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس، با جنگل‌ های حرا، سواحل جذاب و ۶۰ روستای بندری در حاشیه است. فضای داخلی آفتاب سوخته آن دارای دره‌ ها، تپه ‌ها، غارها و دره‌ های مهم زمین‌ شناسی است که بیشتر آن ‌ها به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده محافظت می‌ شوند – سعادتی برای دوستداران طبیعت و سفر نوروزی به جنوب ایران.

می خواهید با دلفین های باهوش و شگفت انگیز شنا کنید؟ ماهی های رنگارنگی را ببینید که در آب شفاف بازی می کنند؟ یا شاید صنایع دستی زیبا و ظریف ساخته شده از صدف و گوش ماهی نظر شما را جلب می کند؟ یا شاید یکی از شگفت انگیزترین سواحل ایران که مانند نقره می درخشد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، حتما باید از جزیره هنگام در قشم هم در سفر نوروزی به جنوب دیدن کنید.

گردشگری نوروزی به کیش

نه، اینجا هاوایی نیست. این جزیره بهشتی در خلیج فارس، به طور مشخص، در ایران قرار دارد! طول جزیره کیش از شرق به غرب حدود ۱۲ کیلومتر و عرض آن ۷ کیلومتر و مساحت آن ۹۰ کیلومتر مربع است. این منطقه آزاد تجاری با دریای آبی، سواحل خیره کننده، درختان نخل و مراکز خرید، امکان بازدید از یک جزیره فوق العاده را با سفر به جنوب ایران برای همه فراهم می کند. همه ملیت ها می توانند هنگام ورود به کیش ویزا دریافت کنند!

کیش یک مقصد ساحلی آفتابی است، پس مطمئناً در سواحل شنی سفید و زیبا زیر درختان نخل و در حین تماشای خلیج فارس آبی باورنکردنی کمی استراحت کنید! برای اضافه کردن لذت بیشتر به تعطیلات تان، می توانید برخی از ورزش های آبی مانند غواصی، اسکی روی آب، جت اسکی یا پاراسیلینگ را هم انجام دهید. تقریباً در هر ساحلی مراکز تفریحی آبی متعدد و هتل های متعدد وجود دارد.

گردشگری نوروزی به چابهار

یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری چابهار لباس محلی و موسیقی محلی اقوام بلوچ است. جاده چابهار به گوادر یکی از مسیرهایی است که می توان از جاذبه های بی نظیر آن در سفر نوروزی به جنوب دیدن کرد: روستای رامین و اسکله آن، تالاب لیپار یا تالاب صورتی، کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری و ساحل و اسکله بریس.

از دیگر جاذبه های تاریخی چابهار می توان به این موارد اشاره کرد: روستای باهوکلات یا گاندو، شهر کنارک نزدیک شهر چابهار و اسکله کنارک، بازار محلی (بازار لاته) و چشمه گل افشان بندر تنگ و روستای باستانی تیس.

علاوه بر این، چابهار دارای جاذبه های طبیعی متعددی نیز می باشد که عبارتند از: غارهای بان مسیتی، قلعه باستانی تیس (یا قلعه پرتغالی ها)، مسجد جمعه تیس، باغ گیاه شناسی تیس، اسکله و ساحل تیس، موزه محلی چابهار، ساختمان تلگراف، کلبه غواصی چابهار، حرم امامزاده سید غلام رسول، حرم خضر پیامبر و استراحتگاه های دریای کوچک و دریای بزرگ.

گردشگری نوروزی به بندرعباس

بندرعباس یکی از بهترین مقاصد گردشگری جنوب ایران در نوروز است. موقعیت استراتژیک بندرعباس آن را به شهری مهم در طول تاریخ ایران تبدیل کرده است. مردم بندرعباس به مهربانی و مهمان نوازی بی بدیل معروف هستند. آنها فارسی را با لهجه زیبای خودشان صحبت می کنند و فرهنگ و سنت های آنها در کشور بی نظیر است. بندرعباس بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ جنوب ایران است.

بندرعباس به دلیل موقعیت استراتژیک از دیرباز شهری مهم بوده است. این اهمیت باعث ساخت بناهای تاریخی زیادی در شهر شده، اما مساجد و عمارت های باشکوه با تزئینات خیره کننده در جنوب ایران در مقایسه با شهرهای مرکزی که در بسیاری از ادوار پایتخت کشور بوده اند، کمتر دیده می شود. متأسفانه برخی از آثار تاریخی بندرعباس به دلیل عدم نگهداری مناسب و رطوبت زیاد آسیب دیده اند.

گردشگری نوروزی به اهواز

اهواز محل زندگی بسیاری از ایرانیان خونگرم، مهربان و مهمان نواز است که پس از جنگ طولانی با عراق، با وجود زندگی سختی که می گذرانند، همچنان شادی خود را حفظ کرده اند. این شهر تا ساعات پایانی شب بیدار است در حالی که مردم در پیاده روها قدم می زنند، بیرون غذا می خورند و به موسیقی محلی نشاط آور گوش می دهند.

در سفر نوروزی به جنوب و شهر اهواز جاهای زیادی برای دیدن وجود دارد. جاذبه های زیبایی از قبیل رودخانه کارون که طولانی ترین و پرآب ترین رود ایران است و پل های زیبایی دارد و مکانی فوق العاده برای پیاده روی در شب است؛ پل سیاه، قدیمی ترین پل اهواز و تنها پلی است که روی آن راه آهن وجود دارد؛ پل سفید که اولین پل معلق ایران است؛ آبشار اهواز که طولانی ترین و زیباترین آبشار مصنوعی خاور میانه است؛ میدان چهار شیر که نماد شهر است؛ بازار فلافل در لشکر آباد؛ عمارت سه گوش؛ موزه چوب ‌کاری اهواز، تالاب بام دژ و خانه معین ‌التجار.

گردشگری نوروزی به آبادان

امروزه آبادان به خاطر بازار ماهی پر جنب و جوشش معروف است که در آن محلی ها صید تازه روز را می خرند. بسیاری از غذاهای دریایی لذیذ را در رستوران های این شهر طی یک سفر نوروزی به جنوب ایران می توانید امتحان کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt