روستای فوشه؛بهشتی کوچک در گیلان

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

روستای فوشه، یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان فومن استان مازندران می باشد. روستاهای حیدر الات و قلعه رودخان، در مجاورت این روستای سرسبز، دیدنی و زیبا هستند و این روستا هرساله سیل عظیمی از بازدید کنندگان را در خود جمع می‌کند.

این روستای کوهپایه ای در جنوب غربی شهرستان فومن و در مجاورت شهر قلعه رودخان قرار دارد که مساحتی بالغ بر هشتاد و دو کیلومتر مربع دارد. روستا بکر فوشه از سمت جنوب و جنوب غربی خود به جنگل‌های سر سبز و ارتفاعات و کوهستان‌های زیبا و از سمت شرق و شمال شرقی خود به روستاهای حیدر الات و قلعه رودخان راه دارد.

جاهای دیدنی فوشه

رودخانه فوشه:

مناطق جنگلی و رودخانه روستای فوشه بسیار زیبا هستند. برای دست‌یابی به مناطق جنگلی باید به بالا فوشه و انتهای محل بروید. پس از عبور از پل اول و ادامه‌ مسیر در روستا، به رودخانه می‌رسید. در فصول خشک سال این امکان وجود دارد تا حتی با خودروهای سواری سبکی همچون پراید از رودخانه عبور کنید و مسیر خود را ادامه دهید. در فصول دیگر سال نیز این امر بیشتر با خودروهای شاسی‌بلند میسر است. با این حال، می‌توانید خودروی خود را قبل از رودخانه پارک کنید و از پل چوبی روی رودخانه به‌سمت دیگر بروید.

در فصول گرم سال می‌توانید از حوضچه‌هایی که در امتداد مسیر رودخانه به‌ وجود آمده‌اند، استفاده کنید و تنی به آب بزنید. تراس‌های رودخانه‌ای نیز از جاذبه‌های فوشه هستند که از ابتدا تا انتهای روستا و در دو قسمت رودخانه و حتی مناطق مرتفع‌تر وجود دارند.

غار فوشه:

غار خون فوشه از مقاصد گردشگری فومن است که در جنوب غربی روستای فوشه در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد. برای بازدید از غار بهتر است از راهنمایی محلی کمک بگیرید و سپس با حدود ۱٫۵ تا دو ساعت پیاده‌روی می‌توانید به غار برسید که در دل جنگل‌های کوهستانی قرار دارد. در طول راه شاهد جنگل‌های بکر و آبشارهای کوچکی در مسیر رودخانه خواهید بود که تجربه متفاوتی را برایتان رقم می‌زنند.

طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر برآورد می‌شود. غار خون فوشه، چهار دهانه دارد و در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا جای گرفته است. در ابتدای ورودی غار، شیبی ملایم وجود دارد که در این مسیر آن آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی حاصل از خردشدن سنگ‌ها حس می‌شود و رنگ قرمز خاک قابل رویت است. پس از طی ۱۰ متر به سنگی در مدخل ورودی می‌رسید که برای عبور از آن باید تا طول یک متر به‌صورت سینه‌خیز پیش بروید.

در داخل غار چند دالان بزرگ در جهت‌های مختلف دیده می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای طول و عمق متفاوتی هستند. در برخی قسمت‌های غار سفال‌های شکسته و خفاش‌ها را نیز می‌توان دید.

پیمایش این غار نیازمند تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی است. این غار در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی کشف شد و دلیل نامگذاری آن قرارگیری در منطقه‌ای جنگلی به نام خون (به زبان تالشی محل جاری شدن چشمه) است.

اقامت در روستای فوشه:

بهترین اقامتگاه بومگردی روستای فوشه را می‌توان خانه دو طبقه روستایی در بالای کوه دانست که در میان جنگل قرار دارد. برای اقامت در کلبه چوبی باید خودرویتان را در پارکینگی بگذارید که در فاصله ۴۰۰ متری از اقامتگاه تعبیه شده است و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

صاحبان خون‌گرم این کلبه چوبی، حیوانات خود را نیز برای حمل وسایل گردشگران آماده کرده‌اند و از این نظر جای نگرانی نیست. این اقامتگاه به‌دلیل قرارگیری در ارتفاع نه‌تنها هوای بسیار خنکی دارد؛ بلکه منظره فوق‌العاده بی‌نظیر و سکوت و آرامش وصف‌ناپذیری را به شما هدیه می‌دهد. در این کلبه برایتان نان می‌پزند و با شیر و ماست و تخم‌مرغ محلی از شما پذیرایی می‌کنند.

اگر بخواهید با اندکی هزینه می‌توانید انواع غذاهای محلی مانند باقلاقاتق، میرزا قاسمی، ترشی تره، کباب و مرغ ترش، سیر قلیه و… را سفارش دهید تا برایتان درست کنند. علاوه بر این، تعدادی از روستاییان نیز خانه خود را به گردشگران کرایه می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به فوشه

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که برایتان مناسب تر است. بدین منظور اگر سرما و زیبایی های سپیدی برف را در مناظر ترجیح می دهید می توانید در اواخر پاییز و زمستان به روستای فوشه سفر نمایید. اگر قصد دارید در تعطیلات برای شنا کردن در دریاچه خزر به این ناحیه بروید بهتر است تابستان را انتخاب کنید. ولی فراموش نکنید در تابستان به علت تعطیلات تابستانی، تجمع و تعداد بالای مسافران ممکن است برایتان آزار دهنده باشد.

بهترین زمان مناسب برای سفر به روستای فوشه اواسط بهار و اوایل پاییز است. در این مواقع از سال هم می توانید زیبایی های محیط را تماشا کنید و هم از آب و هوای مناسب تر بهره ببرید. لازم به ذکر است که در پاییز می توانید شاهد بارش زیبای باران های پاییزی و رنگارنگی برگ های طبیعت بکر این منطقه باشید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

ماسال؛بهشت گمشده گیلان

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt