روستای سلین

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

روستای سلین یکی از سرسبزترین روستاهای منطقه هورامان در کردستان است. این روستا در کنار رودخانه سیروان قرار گرفته است. روستای سلین در حاشیه رودخانه است و باغهای انار و گردو دو طرف آن قرار گرفته اند که با پلی زیبا به هم متصل میشوند.

روستای سلین دارای بافتی کمانی است که الگوی ساخت ان ازروی رودخانه ی سیروان در پایین این روستا جریان دارد برگرفته شده است.این رودخانه بعد از پشت سر گذاشتن چند کوه، ودامنه ی بسیار زیبا به حالت کمانی یا خمیده در پاین روستای سلین عبور می کند.به طوری که باغ های بسیار زیبای انار وگردو دوطرف ان را گرفته وپل زیبایی انها را به هم متصل می کند. چشمه ها ی با اب زلال دردرون این باغها قرار دارند.

بافت این روستا به گونه ایست که می توان از هر زاویه ای به ان نگریست.شایان ذکر است که این روستا در میان همه ی روستا ها به عنوان با فرهنگترین روستا شناخته شده است. مردم این روستا کرد هورامی زبان هستند.

مذهب انها تسنن می باشد. بهار این روستا به قدری قشنگ است که ذهن هر گردشگری را به خود مجذوب خواهد کرد. در تابستا نها عده ای از مردم برای طبیعت گردی واستفاده از هوای خنک کوهستانی، به هوراگه درویان که در نزدیک این روستا می باشد می روند.

بافت روستا گرچه در برخی کوچه ها دارای شیب کمتری است. اما روستای سلین نیز مانند سایر مناطق هورامان دارای بافتی پلکانی و خشکه چین می باشد، که در دامنه کوه کوسالان به زیبایی خودنمایی کرده. و به همراه طبیعت زیبای آن که ترکیبی از کوه، جنگل و دریاچه می باشد موجب جذب گردشگر به روستا شده است.

صنایع‌دستی سلین:

در روستای سلین صنایع‌دستی‌های زیادی از جمله کلاش بافی. جاجیم بافی. ارغوان بافی. و نساجی سنتی(جولایی) همچون سایر روستاهای کردستان رونق دارد.

 


سوغات روستا:
خشکبار مشهور سلین. عسل و روغن محلی. کشک. از جمله سوغات این روستای تاریخی است.

جاذبه های گردشگری سلین:

قابل ذکر است که روستای سلین دارای جاذبه‌های دیگری مانند تماشای شکوفه‌های زیبای انار. قلعه تاریخی سلین. زیارت پیران طریقت (پیر قاسم و پیر اسماعیل). آبگرم معدنی موسوم به «آوه تال»(آب تلخ).و آبشار فصلی نیز است. که می‌تواند در برنامه‌ریزی تورهای گردشگری به‌عنوان سایر جاذبه‌ها به گردشگران معرفی شود.

گردآوری:مرسده رنجبر

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt