رستوران خاور خانم!

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

سرولات، روستایی زیبا و سرسبز در استان گیلان و سه کیلومتری جنوب چابکسر است، که رستوران خاور خانم در آن واقع شده و امروزه به لطف همین رستوران، افراد بسیاری هنگام سفر به استان گیلان، نیم نگاهی هم به آن می‌اندازند تا طعم غذاهای لذیذی مانند ترش کباب، ماهی و مرغ شکم پر، باقالی قاتق و به ویژه میرزا قاسمی را تجربه کنند.

داستان خاور خانم رو شنیدین؟!

داستان اینجوری بود که وقتی یه خانواده مسافر وقت ناهار زیر بارون موندند، خاور خانم مهربون بهشون پیشنهاد داد که بیان تو بالکن خونه ی کوچولوش!
خاور خانم هم توی بالکنش آتیش روشن میکنه، و براشون کباب درست میکنه! و شب اونهارو پیش خودش نگه میداره.
فردای اون روز خاور خانم میره بازار و ماهی تازه میگیره و ناهار براشون ماهی میپزه!
اون خانواده اونقدر جذب مهمان نوازی و دستپخت خاور خانم شدند، که بعد از برگشت به همه اطرافیانشون پیشنهاد میدادن که برن پیش خاورخانم!
اینجوری بود که طرفدارهای خاور خانم زیاد شدند و بالکن کوچولوش جوابگوی مهمونای عزیزش نبود!
و خاور خانم خونش رو‌تبدیل به یه ساختمون ۳ طبقه با تراس های بزرگ کرد.

بدون شک دستیابی به این شهرت در طبخ غذا اتفاقی نیست. خاور خانم دقت زیادی در کنترل آشپزخانه دارد و حسابی حواسش به همه‌چیز هست.

خاور خانم نه هزینه‌های گزاف کرده و نه به دنبال دکورها و چیدمان‌های آنچنانی بوده است. نه غذاهایی با اسم‌های دهن پر کن سرو می‌کند و نه ردپایی از تجملات در رستورانش پیدا می‌شود.

مواد اولیه‌ی غذا‌ها به صورت روزانه تهیه می‌شوند و تازگیِ آن‌ها در خوشمزگی غذا‌ها تأثیر زیادی دارد. طبخ غذا‌ها بر روی اجاق‌های کوچک قدیمی انجام می‌شود، و حال و هوایی سنتی را به غذا و کل فضای رستوران منتقل می‌کند.

برنج‌های این رستوران همگی کته هستند و به شکل ته‌دیگی سرو می‌شوند. وقتی پلوها را از آشپزخانه به سالن می‌آورند، عطر برنج ایرانی به همراه کره همه‌جا می‌پیچد. خاور خانم در استفاده از چاشنی‌ها هم دست و دلباز است و غذاهایش عطر و طعم ویژه‌ای دارند.

شیوه‌ی سرو غذا، در احساس ما نسبت به غذا تأثیر دارد. غذاهای خاورخانم در سینی بزرگی با کاسه و بشقاب‌های نوستالژیک ملامین سرو می‌شود و همیشه کنار آن، زیتون پرورده، ماست کوزه‌ای و دوغ محلی چشمک می‌زند.

اما مهم‌تر از همه‌، رمز اصلی آن است که خاور خانم با عشق غذا می‌پزد و خانواده‌ها را دور هم جمع می‌کند. غذای مورد علاقه‌ی خود خاور خانم باقلا قاتوق است که برای پختش سنگ تمام می‌گذارد. به قول خودش آن را آنقدری می‌پزد که لعاب بیندازد و همین لعاب این غذا را در رستورانش متمایز می‌کند.

 

گردآوری:مرسده رنجبر

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt