آشوراده؛ جزیره ای در بندر ترکمن

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

شمال کشور ایران، برخلاف خلیج فارس و آب‌های آزاد جنوب، جزایر کوچک و بزرگ مشهور ندارد و اگر قصد بازدید از یک جزیره را در مناطق شمالی داشته باشید، آشوراده تنها گزینه شما است؛ جزیره‌ای که تصویر آن با پل چوبی زیبایی گره خورده است و از دیدنی های استان گلستان محسوب.می‌شود.

آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای کاسپین، منطقه‌ای خالی از سکنه و متروک در استان گلستان است. هر سال، هزاران گردشگران برای بازدید از این جزیره منحصربه‌فرد و گشت و گذار در این منطقه تاریخی به بندر ترکمن سفر می‌کنند و با قایق، خود را به جزیره. می‌رسانند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جزیره آشوراده بیشتر آشنا کنیم.

جزیره آشوراده کجاست؟

بر خلاف خلیج فارس و آب‌های آزاد جنوب کشور، در شمال خبری از جزایر کوچک و بزرگ مشهور و توریستی نیست و اگر بخواهید در شمال کشور با قایق موتوری به جزیره‌ای زیبا و جذاب سفر کنید، مقصدی جز آشوراده نخواهید.داشت.

جزیره آشوراده در بندر ترکمن در استان گلستان واقع شده و فقط ۱۰ کیلومتر با این شهرستان فاصله.دارد. این جزیره در بخش شرقی شبه جزیره میان‌کاله واقع شده و به واسطه شرایط طبیعی و محیطی خاصش، به‌جرات می‌توان آن را به عنوان یکی از زیباترین جزایر شمال کشور معرفی.کرد.

فلسفه ی نامگذاری آشوراده

شاید برایتان سوال پیش بیاید که دلیل نامگذاری جزیره آشوراده در گلستان چه چیزی بوده است، از همین رو باید بگوییم که لفظ «آشوراده» در زبان ترکمنی به معنای «جزیرهٔ آشور» است، و دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره).است. ترکمن ‌ها به این جزیره «مال آشیر» هم می ‌گویند زیرا در زمان های گذشته از ساحل بندر ترکمن دام های خود را جهت تعلیف به جزیره می ‌رساندند و در این لفظ «مال» به معنای «دام» و «آشیر» به معنای مصدری «رساندن».است.

چرا آشوراده مهم است؟

دلایل بسیاری آشوراده را به یک مکان مهم تبدیل می‌کنند که از جمله مهم‌ترین‌های آن می‌توان به تولید چیزی در حدود ۴۰ درصد از خاویار کشور در این منطقه اشاره.کرد. خاویار آشوراده شهرت زیادی در جهان داشته و مرغوب‌ترین خاویارهای دنیا را دارد. در کنار خاویار، انواع دیگری از ماهی‌ها از جمله سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و ازون برون نیز در این منطقه قابل صید.است.

این جزیره یک پناهگاه مهم حیات وحش هم هست که علاوه بر مهاجرت سالانه بسیاری از پرندگان به آن، حیوانات مختلفی همچون روباه، گراز، شغال، قرقاول و نوعی اسب وحشی در آن زندگی.می‌کنند. اوایل قرن آشوراده محل زندگی ببر مازندران هم بوده و زمانی حیوانات مختلفی برای تغذیه ببر سیبری در این جزیره نگهداری می‌شدند که متاسفانه این ببرها از بین.رفتند.

دیدنی های جزیره آشوراده

همان‌طور که گفتیم، آشوراده بیشتر از نظر تاریخی و زیست‌محیطی اهمیت دارد و این یعنی در آن نباید به دنبال آبشارهای بلند یا بناهای تاریخی باشید؛ در عوض، گردشگران می‌توانند از محیط بکر، آرامش تکرارنشدنی و البته تفریح در کنار دریا لذت.ببرند. اسکله بندر ترکمن با بازارهای محلی و امکانات تفریحی مختلفی مثل قایق‌های پدالی و موتورسواری، حسابی می‌تواند شما را سرگرم کند.

پرندگان آشوراده

تماشای صحنه صید ماهیان خاویار،گوش کردن به صدای آرامش‌بخش موج‌های آب و شنا در سواحل مخصوص نیز از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه تجربه.کنید.

نکته قابل توجه در مسیر رسیدن به این جزیره، عبور از شهر بندر ترکمن است؛ در نتیجه، مکان‌های تفریحی متعدد این شهر و بازارچه‌های آن حسابی می‌توانند شما را سرگرم.کنند. دوشنبه‌بازار بندر ترکمن، یکی از همین بازارچه‌هاست که از ماهی و برنج و خاویار تا صنایع دستی، گلیم، فرش و لباس‌های محلی را می‌توان در آن پیدا.کرد. اگر وقت کافی داشته باشید هم می‌توانید از برخی از شهرهای اطراف از جمله بندر گز دیدن کنید.

پوشش گیاهی منطقه هم در نوع خود جالب است؛ با کمی گشت‌وگذار در آشوراده می‌توان درختان انار ترش و بوته‌های تمشک، گیاهان وحشی و انواع بوته‌های خشک را پیدا.کرد. آثار به جا مانده از قلعه روس‌ها، دژهای صفوی و خانه وزیر مختار روس‌ها هم برخی از بناهای تاریخی این جزیره هستند.که به‌نوعی تاریخچه کهن آن را یادآوری.می‌کنند.

گفتنی‌ست در حال حاضر فقط ۱۰ درصد از این جزیره در اختیار صنعت گردشگری قرار دارد.

چه زمانی به جزیره آشوراده سفر کنیم؟

اگر قصد سفر به این جزیره زیبا را دارید، بهتر است بدانید آشوراده در منطقه‌ای با بارش‌های سنگین باران واقع شده و این یعنی در نیمه دوم سال، اکثر روزها شاهد هوایی بارانی و البته سرد خواهید.بود. با این تفاسیر، بهترین زمان برای بازدید از جزیره آشوراده، اوایل بهار تا تا اواخر تابستان است.

بعد از ورود به بندر ترکمن، کافی‌ست.خود را به اسکله برسانید تا از آنجا با قایق موتوری به آشوراده.بروید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

کلوت شهداد؛ سرزمین آفتاب درخشان

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt