سالاردو ییونی

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

سالاردوییونی(Salar de Uyuni) با مساحتی به وسعت ۱۰۵۸۲ کلیومتر مربع بزرگترین کویر نمکی جهان، در جنوب غربی بولیوی واقع شده است. برخلاف دیگر مناطق بیابانی که سرشار از شن و ماسه هستند، این کویر زیبا پوشیده از نمک درخشان و سفید رنگ است.

سالاردو ییونی نام بزرگترین کویر نمک دنیاست که در آمریکای جنوبی قرار دارد . و حقیقتا یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های گردشگری در دنیا به حساب می آید. این کویر همچون آینه ای گسترده در پهنای این جهان هستی کشیده شده و رنگ آبی آسمان را به وضوح منعکس می کند.

سالاردو ییونی کجاست؟

سالاردو ییونی بزرگترین کویر نمک و آینه طبیعی جهان است که در بولیوی قرار دارد.
این کویر در استان دانیل کامپوس در پوتوس، در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی رشته کوه آند. در ارتفاع ۳۶۵۶ متری از سطح دریا قرار دارد. سالاردو ییونی مساحتی بیش از ۱۰۵۸۲ کیلومتر مربع را پوشش می دهد که تقریبا ۱۰۰ برابر اندازه کویر نمک بونویل در ایالات متحده است.

 

سالاردو ییونی چگونه پدید آمده است؟

توضیح علمی این پدیده این است که این منطقه در هزاران سال قبل یک دریاچه بوده که از ریختن آب کوه های اطراف به وجود آمده بود. سطح فلات آلتیپلانو (که این دریاچه در آن قرار دارد) زهکشی مناسبی برای خروج آب نداشته. در نتیجه آب در آن باقی مانده است. آب این دریاچه در طول هزاران سال زیر آفتاب داغ منطقه‌ی آند تبخیر شده و آنچه باقی مانده، لایه‌ی ضخیمی از نمک است. به این ترتیب وسیع‌ترین منطقه نمکی تشکیل شده است.

چه زمانی برای سفر به سالار د یونی مناسب است؟

این منطقه دو فصل کاملا متمایز دارد. در فصل بارانی که از ماه دسامبر آغاز و تا ماه آوریل ادامه می‌یابد. زمان مناسبی برای دیدن منظره نفس‌گیر آینه‌ای شکل آن است. اما باید در خصوص باران‌های شدید منطقه محتاط باشید.

کاربرد:

در فصل تابستان این منطقه به کویری نمکی و خشک تبدیل می شود که منبع عظیم لیتیوم و نمک است. در واقع، حدود ۷۰% لیتیوم دنیا از این منطقه تامین می‌شود. هنگامی که باران می‌بارد این سطح صاف به آیینه‌ای خارق‌العاده تبدیل می شود . که آنچنان بزرگ و صیقلی است که کشورهای مختلف از این دریاچه برای تنظیم ماهواره استفاده می کنند.

ویزگی های ظاهری سالاردو ییونی:

زمین سالاردو ییونی به قدری صاف است که اختلاف ارتفاع آن در تمامی این منطقه ی ۱۰،۵۸۳ کیلومتر مربعی بیشتر از چند سانتیمتر نیست. به همین دلیل، وقتی در فصل بارش دریاچه های مجاور به سمت این کویر سرریز می شوند. زمین سالاردو ییونی تبدیل به یک «دریاچه» ی کم عمق با عمقی حداکثر ۵۲ سانتیمتر می شود. این لایه ی نازک آب، سالاردو ییونی را به یک آینه ی عظیم طبیعی تبدیل می کند . که تصویر آسمان را در خود انعکاس می دهد.

 

حس «نامتناهی بودن» زیبا است. اما چه خشک و چه با آب، سالاردو ییونی برای هر عکاسی یک مکان رویایی محسوب می شود. وسعت چشم انداز و نبود یک مرز مشخص در آن، امکان بازی با پرسپکتیو به شکلی منحصر به فرد را برای عکاسان به وجود می آورد.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt