چشمه های باداب سورت

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

 

وقتی به شمال کشور و استان مازندران و شهر ساری می رویم. روستای اروست ما را به سمت خود می کشاند. در این روستا یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران را میتوانید مشاهده کنید!

با دیدن چشمه های باداب سورت انگشت به دهان خواهید ماند. آن ها به قدری زیبا هستند که ساعت های متمادی می توان از دیدن آن ها لذت برد.

باداب سورت چشمه ای بی نظیر در ایران است. که نمونه مشابه انگشت شماری از این نوع چشمه در جهان وجود دارد. این اثر که دومین میراث طبیعی ملی ایران محسوب می شود. با داشتن چندین چشمه با آب و مزه متفاوت پدیده ای بی نظیر محسوب می شود.

باداب سورت کجاست؟

چشمه های باداب سورت در روستای ارست. و در بخش چهاردانگه ساری، در مسیر کیاسر قرار دارند. این چشمه‌ها که به‌عنوان میراث طبیعی کشور شناخته می‌شوند. در ایران بی‌نظیر و در جهان کم‌نظیرند. چشمه‌های شگفت‌انگیز سورت در همسایگی روستای دیدنی و تاریخی اروست قرار دارد. اروست روستای نسبتأ وسیع با محله‌های قدیمی است. که یکی از این محله‌ها با نام سورت شناخته می‌شود.

چشمه های مشابه چشمه های باداب در کشور های دیگر جهان وجود دارد که عبارتند از:

پاموکاله در ترکیه
چشمه‌هایی مشابه باداب سورت در کشور ترکیه به نام پاموکاله وجود دارد.
پاموکاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی است که نسبت به چشمه های اروست خواص درمانی کمتری دارند.

بایشوایتای در چین
منطقه سنگ زرد در ایالات متحده آمریکا
این چشم انداز طبیعی در کشور آمریکا پلکانی نمی‌باشد و فقط شباهت کمی به چشمه‌های اروست دارد.

ایوان های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند
این پدیده طبیعی در کشور نیوزیلند سال هاست که از بین رفته و فقط در کتاب‌های تاریخی تصاویری از آن موجود است.

هیرو ال آگورا در مکزیک

باگنی سان فلیپو در ایتالیا

چرا چشمه ی سورت به این شکل به وجود آمده است؟

چیزی که باعث منحصربفرد بودن چشمه باداب سورت شده است. صدها طبقه و دهها حوضچه و رنگ زیبای نارنجی اش است. که در نتیجه ی غلظت زیاد رسوبات اکسید آهن به وجود آمده است.
رسوبات مختلف می‌توانند رنگ آب را تغییر دهند.
به عنوان مثال رسوب آهن آب را به رنگ قرمز، رسوب مس به رنگ سبز، گوگرد به رنگ زرد و آهک و نمک هم آب حوضچه‌ها را به رنگ سفید در می‌آورند.
همچنین باکتری‌های موجود در آب نیز باعث تغییر رنگ آب حوضچه‌ها می‌شوند.

فواید این چشمه:

این رسوبات، همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، رماتیسم و میگرن سودمند است. و به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به‌هیچ‌عنوان در فصل زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی‌کند.

آب و هوا و بهترین زمان سفر

آب و هوای منطقه باداب سورت با توجه به تغییر فصول، متغیر است. در سردترین ماه سال به ۷- درجه سانتیگراد و در گرم ترین زمان به ۳۵ درجه می رسد. به طوری کلی بهترین زمان سفر به باداب سورت ماه اردیبهشت است. ولی با این حال فصل بهار این مکان جلوه ای زیبا دارد. فصل تابستان حوضچه های آبتنی موقعیت خوبی برای شنا است. پاییز و زمستان هم با وجود آب و هوای سرد و دسترسی سخت جلوه ای تازه از این مکان را مشاهده خواهید کرد.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt