سازه های آبی شوشتر

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

گردآوری: ندا حاج رسولی

سازه های آبی شوشتر یکی از آثار باستانی بی نظیر ایران زمین می باشد، که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این مجموعه ، یک سیستم آبی پیچیده است . که با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده ، قدمت آن به دوران حکومت داریوش بزرگ و قرن پنجم قبل از میلاد می رسد.
از دوران هخامنشیان تا دوران ساسانیان برای بهره برداری از نیروی آب روان ، این مجموعه ی شگفت انگیز با مهندسی بی نظیر ش طراحی و بهره برداری شده است.


این سازه پیچیده شامل مجموعه ای بهم پیوسته از پل ها، آبشارها ، کانال ها ، بندها ، آسیابها و تونل های عظیم هدایت آب میباشد.
سایت آبی شوشتر شاهکار مهندسی نیاکان ما می باشد . که از انرژی آب جهت چرخاندن پره های آسیاب های آبی استفاده می کردند . شوش و شوشتر انبار غله ،آرد و علوفه ساسانیان و هخامنشیان بوده ،که سد گرگر با مسدود کردن مسیر رودخانه وبا بالا بردن سطح آب، سه تونل حفر شده در تخته سنگ ها را پر می کرده است . در اثر سرازیری و شیب تند تونل ها هنگام خروج و ریزش به حوضچه آب، باعث چرخش پره های آسیاب های آبی می شده . و از نظر بصری نیز با ایجاد آبشار جلوه ی زیبایی نیز به مجموعه اضافه می کند . که محلی برای نشستن و تفرج نیز در نظر گرفته شده است .

به جرات میتوان اظهار داشت که این مجموعه را باید موزه زنده صنعت آب ایران باستان نامید.که سندی بر اثبات دانش پیشرفته ایرانیان باستان در رابطه با بهره برداری ار نیروی آب بوده است.
طراحی زیبا و منحصر بفرد این سازه و همچنین دوام و استحکام آن ،از شاهکارهای بشری و باعث افتخار و مباهات هر ایرانی وطن پرست می باشد .
‎شهر شوشتر در دوره اشکانیان پایتخت حاکمان محلی خوزستان بوده . و در زمان ساسانیان نیز یکی از مراکز مهم به شمار میرفته است.


‎این شهر در زمان حکومت شاهپور ساسانی به شهرت فراوانی دست یافت.
‎اگر سفری به جنوب ایران داشتید ، پیشنهاد میکنم حتما به دیدن شهر شوشتر و این اثر تاریخی بی بدیل بروید.

گرد آوری: ندا حاج رسولی

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt