روستای صخره ای کندوان

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

شادی آورترین لحظه ی زندگی هر کسی در زندگی وقتی است که قدم به سرزمینی ناشناخته می گذارد.در مقابل چیزی که روحتان را به پرواز در می آورد. ترسی نداشته باشید. سفر یکی از آن هاست.

سفر باعث می شود تا به عظمت این دنیا پی ببرید. چون می بینید که در چه جای کوچکی زندگی می کنید.

اینبار میخواهیم به سراغ روستایی برویم که در دل کوه به وجود آمده است،این روستای زیبا “کندوان” است.

موقعیت مکانی کندوان:

روستای کندوان در دامنه سرسبز سلطان داغی ، در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو و ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد.این روستا ، به روستای صخره ای مشهور است و یکی از ۳ روستای صخره ای در جهان است .
مانند (کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در ایالات متحده آمریکا ). روستای کندوان ،تنها روستای صخره ای است که در حال حاضر در آن سکونت دارند.

تاریخچه کندوان:

تاریخچه این روستا به قرن هفتم هجری میرسد.در آن زمان، مردم روستای “حلیه ور” که در ۲ کیلومتری در غرب زندگی میکردند ، تصمیم میگیرند برای در امان ماندن از مغول ها به “دشت کنار” (کندوان) بروند تا بتوانند در دل آن برای خود پناهگاهی بسازند .

آنها شروع به کندن روستا با دست میکنند و پناهگاه های خود را میسازند و اینگونه سکوت در این روستا آغاز میشود.در حال حاضر ۱۱۷ خانواده در این روستا زندگی میکنند و قصد دارند خانه های خود را به همان شکل حفظ کنند.

بناهای کندوان:

بنای خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای از جنس سنگهای آتشفشانی میباشند و به شکل مخروطی یا کله قندی هستند.
این بناها دارای طبقات مختلف هستند ،طبقات زیرین به انبار و آغل ها اختصاص دارند و طبقات بالاتر خانواده ها زندگی میکنند.


چشمه های آب این روستا آبی بسیار گوارا دارند.

این آب به دلیل نوع خاک کندوان نسبت به سایر آب های آشامیدنی از درصد سختی و آهک بسیار کمتری برخوردار است ، لذا برای درمان بیماری هایی مانند سنگ کلیه مفید میباشد.

ییلاقات ارشد چمن:

بعد از روستای کندوان باید امتداد رودخانه ای که از داخل کندوان میگذرد را به سمت دامنه سهند ادامه بدهید.این مسیر خاکی است ، حدود ۱۵ کیلومتر باید این راه را تحمل کنید ، تا به مناظر بدیع و زیبای ارشد چمن در دامنه سهند برسید.در آنجا جویبار هایی را میبینید که از میان چمن سرازیر میشوند و به هم میپیوندد.

این منطقه بدلیل داشتن اب و هوای خنک و  مطبوع ،برای سفر در روزهای گرم تابستان بسیار مناسب است .گل و گیاه و چمن زار‌های آن همانند روز‌های نخست بهار، ارتفاعات ارشد چمن را آذین بسته و منظره زیبایی از رویش گل و چمن را در کنار برف به میهمانان عرضه می‌کند.

امیدوارم که لذت برده باشید.. تا یه سفر دیگه خدانگهدار.

گرد آوری : مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt