ضد عفونی و تقویت سیستم ایمنی بدن

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

این روزها که مبتلایان به بیماریهایی مثل کرونا و انواع آنفولانزا در جهان و ایران رو به افزایش است از مهمترین عواملی که در کنار رعایت بهداشت در حفظ سلامتی فرد تاثیر به سزایی دارد، تقویت سیستم ایمنی بدن است.

ما قصد داریم علاوه بر انواع مواد غذایی و میوه هایی که در این روزها مرتبا توصیه می شوند مواردی رو هم پیشنهاد کنیم که در ضد عفونی و تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار موثر هستند هرچند که بهتر است مصرف آنها همراه با مصلح باشد تا تعادل مزاج حفظ شود.

آویشن: ثابت شده است که گیاه آویشن مخصوصا آویشن باغی دارای اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است و برای درمان بیماریهای مجاری تنفسی فوقانی از قبیل آسم، سرفههای خشک مکرر، گلودرد، آمفیزم و برونشیت مفید است

دم کرده آن اثرات ضد سرفه و خلط آور دارد. این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس این گیاه است و که دارای اثرات ضداسپاسم، ضد سرفه و خلطآور است.

اکالیپتوس: در قرن نوزدهم در امریکا کارشناسان گیاه درمانی از روغن اسانس اکالیپتوس برای ضدعفونی کردن زخمها استفاده کرده و بخور آن را برای برونشیت و آسم و سیاه سرفه توصیه می کردند.

کارشناسان معاصر امریکا از اکالیپتوس به عنوان ضد عفونی کننده موضعی، به صورت غرغره برای ضدعفونی گلو و به صورت بخور برای آرام کردن آسم و برونشیت و خناق و ناراحتیهای بینی در اثر سرماخوردگی وآنفلونزا استفاده میکنند.

طبق پژوهشهایی که دانشمندان روسی در مورد جانوران به عمل آوردهاند نشان داده شده است که اکالیپتوس ویروس آنفلونزا را میکشد. از نظر خاصیت میکروب کشی، وجود اکالیپتول در اسانس اکالیپتوس برای اخراج اخلاط سینه مفید است و موجب تسهیل خروج اخلاط سینه و قطع سرفه است.

بابونه: برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونتهای ناشی ازسرماخوردگی را از بین میبرد.

بخور گل بابونه تاثیر زیادی در جمع کردن بیماری و دوران نقاهت و کاهش درد در ناحیه پیشانی دارد.

دارچین: از جمله گیاهانی است  که تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماریهاست و حتی میتوان گفت كه اثری مشابه پنی سیلین و آنتی بیوتیك دارد.

استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله باکتری و ویروس محافظت میکند.بدین منظور و همچنین برای درمان سرفه های مزمن و سرماخوردگی و سینوزیت به مدت ٣ روز از مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین استفاده کنید.

کرفس: تحقیقات نشان میدهد کرفس حاوی مادهای است بنام کومارین (Coumarins) که از تخریب سلولها بوسیله رادیکالهای آزاد جلوگیری میکند.

همچنین کومارین فعالیت گلبولهای سفید، که مدافعان سیستم ایمنی هستند را افزایش می دهد و سلولهای غیر طبیعی را مورد هدف قرار میدهد.

زوفا: از دمکرده بخش هوایی زوفا در مراحل اولیه سرماخوردگی و آنفلوانزا به صورت محلول داغ بنوشید.

در اسانس زوفا چند ماده آرام بخش وجود دارد که برای درمان سرفه و رفع تحریکهای تنفسی و سرماخوردگی مفید است سرفه و ناراحتیهای ریوی را برطرف میکند و نرمکننده سینه و همچنین خلطآور است.

نوشيدن جوشانده ی زوفاي با گياه سداب و عسل به کساني که به سرفه هاي شديد، تنگي نفس مبتلا هستند و کساني که نفسشان با خس خس همراه است کمک ميکند.

بنابراین اين گياه براي کاهش بيماري خلط بسيار مناسب است و در تمام مشکلات ناشي از سرما يا بيماريهاي قفسه سينه و يا ريه مناسب است و اين تاثير هنگامي است که مثل شربت استفاده شود. غرغره دم کردههای آن برای رفع درد گلو و ورم لوزهها به کار میرود.

کدو: در موسسه ملی امریکا محققان به این نتیجه رسیدند که در تخم کدو مواد شیمیایی وجود دارد که از گروه مهار کننده های پروتئاز تریپسین می باشند که فعالیت ویروسها و همچنین آثار ترکیبات شیمیایی مولد سرطان را در بستر رودهها خنثی و متوقف می کند.

شیرین بیان: اثرات ضدباکتری، ضد ویروس SARS و ضد عملکرد پلاکتی نیز برای شیرینبیان گزارش شده است.

عصاره ریشه ی شیرینبیان، به عنوان سد مقاوم در برابر برخی ویروسها مثل هرپس و  هپاتیت A و یا در برابر عفونت کاندیدا کاربرد دارد. با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، مادهای سیاهرنگ (مایل به قهوهای) به دست میآید که همان عصاره است. میزان مصرف عصاره مایع ۴-۲ میلی لیتر بعد از غذا سه بار در روز میباشد.

مرزنگوش: در موارد عفونتهای مجاری تنفسی، سرفه، نزله های مزمن، آسم مرطوب، درد گلو، ضدعفونی کننده، خلطآور، استفاده می شود.

برای رفع تنگی نفس، جوشانده ۲۰ تا ۳۰ گرم سر شاخههای گلدار گیاه را در یک لیتر آب با عسلشیرین کنید. خوردن ۳ تا ۴ فنجان از این محلول بین غذاها برای بیماران مبتلا بهتنگی نفس توصیه شدهاست.

طیبه فرهانیدکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

farhani_tayyebeh 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt