دره ستارگان قشم

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

جزیره قشم یکی از بزرگترین جزایر ایران و جهان است . و پدیده های زمین شناختی متعدد و متنوعی در آن وجود دارد. که هر کدام زیبایی های منحصر به فردی دارد.

دره ستارگان قشم یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری قشم است . که بخشی از شگفتی های طبیعی این جزیره را به نمایش می‌گذارد.


دره ستارگان

دره ستارگان با صخره‌های باشکوه و رمزآلود خود، سکوت و آرامشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد که می‌توانند تا ساعت‌ها غرق در این شاهکار آفرینش شوند. علاوه بر این، در شب‌هاى مهتابى سكوت همه جا را فرامی‌گیرد . که احساس می‌کنید، ستاره‌ها دست‌یافتنی هستند، آسمان و ستاره‌های پرنور بالای این دره، نزدیک به زمین به نظر می‌رسند. دره‌ ستارگان واقعا مملو از ستاره است . و در شب‌هایی که از هوای ابری و غبارآلود خبری نیست.  ستاره‌ها به‌حدی زیاد هستند که حس می کنید با درزا کردن دست می‌توانید آن‌ها را بچینید.

اعتقادات مردم در شکل گیری دره ستارگان:

برخورد یک ستاره از آسمان با این نقطه از جزیره را می‌توان یکی از باورهای مردم بومی این منطقه درباره شکل‌گیری دره ستارگان دانست.

آن‌ها معتقدند پس از برخورد ستاره، شکافی بزرگ در دل زمین ایجاد شد . و تمام ماسه‌هایی که در اثر برخورد به سمت بالا در حال حرکت بودند، در همان حالت تشکیل ستون‌هایی جذاب را دادند که هم اکنون قابل مشاهده هستند.

 

دلایل علمی ایجاد دره ستارگان:

نتایج بررسی‌های انجام شده توسط زمین‌شناسان نشان می‌دهد آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها باعث فرسایش این ناحیه و به وجود آمدن دره ستارگان شده‌اند. فلات اولیه در بخش شمالی این دره منحصر‌به‌فرد، قابل مشاهده بوده که تقریبا دست نخورده باقی مانده است.


این دره به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم و آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.
زمین‌شناسان معتقدند تمام اشکال این دره همانند ستون‌های شنی از دوران سنوزوئیک باقی مانده‌اند.

 

باور های بومیان منطقه درباره دره ستارگان:

صدای بادی که در میان این اشکال می پیچد باورهایی را در مردم بومی این منطقه، مبنی بر وجود ارواح سرگردان ایجاد کرده است. آن ها معتقدند شب ها و با تاریک شدن هوا، روح های سرگردانی در این منطقه رفت و آمد دارند . و به همین دلیل هرگز بعد از تاریک شدن هوا به سمت این دره نمی روند. با وجود این، شب های این منطقه یکی از بهترین زمان ها برای لذت بردن از مناظر زیبا و سکوت مرموز آن است.

 

موقعیت مکانی دره ستارگان قشم:

دره ستارگان در جنوب‌شرقی جزیره زیبای قشم واقع شده و در نزدیک‌ترین فاصله با روستای برکه خلف قرار گرفته است. شما پس از طی کردن مسافت ۵ کیلومتر از قشم، خود را به ورودی دره ستارگان و روستای برکه خلف خواهید رساند. در ادامه وارد جاده خاکی خواهید شد که مستقیما شما را به این دره شگفت‌انگیز می‌رساند.

 

بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از دره:

بهترین زمان سفر با تور قشم از نظر آب‌وهوایی، در فصل زمستان و بهار است. بدون شک بازدید از دره ستارگان در روزهای خنک لذت‌بخش‌تر خواهد بود . و گرمای هوا شما را اذیت نمی‌کند. در ماه‌های خنک بیش‌ترین تعداد سفر به این شهر انجام می‌شود.

 

گردآوری : صبا طاهری

Maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt