هر سین در سفره هفت سین نماد چیست؟

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جشن‌های ما ایرانیان که به دوران باستان برمی‌گردد و آداب و رسوم زیادی نیز با خود همراه دارد، جشن عید نوروز است. مردم در این جشن از یک المان مشخص و پرطرفدار یعنی سفره هفت سین استفاده می‌کنند و چند ساعت قبل از تحویل سال آن را پهن خواهند کرد.

این سفره با نمادهایی از پیش تعیین شده تزیین می‌شود. این فاکتورها شامل سیب، سرکه، سماق، سنجد، سمنو، سبزه، سیر و غیره است که همگی مزین کننده این سفره زیبا و پر برکت هستند.

عدد ۷ در سین‌های نوروز

عدد هفت برای ایرانیان باستان مقدس بوده است. این عدد مفاهیمی چون فال نیک، احساس خوب و انرژی مثبت به همراه دارد. برای مثال هفت خان رستم، هفت رنگ رنگین کمان، هفت اقلیم، هفت آسمان، هفت روز هفته، هفت شهر عشق، هفت پیکر، هفت فرشته و غیره که همگی دلالت بر این موضوع دارند.

همچنین نزد مسلمانان نیز عدد هفت در قرآن اهمیت دارد. در برخی از سوره‌ها و آیات از این عدد نام برده شده است. برای مثال مناسک حج شامل هفت مرحله است و اولین قاریان قرآن نیز هفت نفر بودند.

در ادامه به تفکیک توضیحات جالبی در مورد نمادهای سفره هفت سین برای شما ارائه خواهیم کرد:

قرآن کریم

اولین نماد سفره هفت­سین کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن کریم است. بعد از ورود اسلام به ایران مسلمانان بر آن شدند تا این کتاب مقدس را در چیدن سفره هفت سین پیش از همه استفاده کنند. به عبارتی سال نو را با توسل و توکل به خداوند متعال آغاز خواهند کرد.

سبزه همیشه سبز

دومین نماد در سفره هفت‌سین سبزه است که آن را با هدف شادی و طراوت بر سر سفره قرار می‌دهند. ایرانیان عادت دارند که در روزهای پایانی سال خود عدس، گندم یا سایر حبوبات را در آب قرار داده، چند روز خیس کنند و سپس آنها را بعد از رویش اولیه یا تنجه زدن در ظرف تزیینی هفت­سین ریخته و بر سر سفره قرار دهند.

در گذشته ایرانیان دقیقاً ۲۵ روز قبل از ورود بهار و عید نوروز، در عمارت و کاخ‌های پادشاهان خود ۱۲ ستون از جنس خشت خام برپا می‌کردند بر هر کدام از اینها یک غله کاشته می‌شد. اگر این سبزه‌ها به خوبی رویش داشتند، به معنای پربرکتی سال جدید بود. به عبارتی سبزه نماد و نشانه‌ای از سبزی و شادابی و پیوند انسان با طبیعت است.

سیب سرخ هفت سین

سیب را نماد زیبایی و تندرستی می‌دانند و ایرانیان برای حفظ سلامتی افراد خانه آن را در کنار سایر نمادهای سفره هفت­سین قرار می‌دهند.

سمنوی شیرین 

سمنو سَمبل خیر و برکت است. ایرانیان چند روز پیش از شروع سال جدید این ماده را از پخت جوانه های گندم تهیه می کنند و معتقدند که قرار گیری آن بر روی سفره هفت سین، سبب افزونی نعمت و برکت در زندگی آن ها خواهد شد.

سنجد

سنجد با دو نماد در میان افراد شناخته می شود. اغلب مردم سنجد را نماد عشق و دلباختگی می دانند و آن را به منظور افزایش علاقه در بین اعضای خانواده، بر روی سفره هفت سین قرار می دهند. اما برخی دیگر از افراد معتقدند که سنجد نماد گرایش به عقلانیت است؛ از این رو قرار دادن آن بر روی سفره می تواند سبب شود تا تمام تصمیمات فرد در سال جدید بر اساس عقلانیت صورت پذیرد.

سیر معطر

سیر را برای پاکیزگی، میکروب زدایی و حفظ سلامت بدن و همینطور از بین بردن چشم زخم در سفره هفت سین قرار می‌دهند. زرتشتیان سیر را در این سفره می‌گذارند و اعتقاد دارند که بوی سیر دیوان را از خانه گریزان می‌کند. آنها سیر را پوست گرفته و سپس در سفره هفت­سین قرار می‌دهند.

سرکه

سرکه را نیز برای حفظ پاکیزگی، باطل­کردن سحر و جادو و از بین­بردن آلودگی‌ها در سفره هفت­سین قرار می‌دهیم.

سماق

نماد و چاشنی شادی و صبر و استقامت سماق است. وجود این ماده بر روی سفره هفت سین به این منظور بوده است که سال پیش رو را با نهایت شادی و استقامت در برابر سختی ها دنبال نماییم.

سکه

سکه یکی از نمادهای رزق و روزی است. افراد سکه را در میان سفره خود جای داده اند تا در سال جدید از درآمد مناسبی برخوردار گردند و روزی آن ها از سوی خداوند افزایش یابد.

تخم مرغ

تخم مرغ نماد زایش و تولد است.

آینه

آینه نماد شفافیت و پاکی بوده قرار دادن آینه بر روی سفره هفت سین به این معنا است که باید سال پیش روی را بدون دروغ به پایان رساند. اغلب افراد آینه را در بالای سفره قرار می دهند.

ماهی

ماهی نماد تازگی و تکاپو است. اغلب افراد ماهی را در تنگ آب شفافی قرار می دهند تا سالی پر از انرژی و سرزندگی را پیش روی خود داشته باشند.

 

این سفره زیبا و منحصر به فرد در نهایت نشانی از برکت‌ها، شادی‌ها، سلامتی‌ها، خوبی‌ها و حال خوش برای افراد خانواده و تمام ساکنان کره زمین است. به همراه دعاهایی سرتاسر خیر و خوشی که حال همه را به بهترین حال‌ها تغییر دهد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt