معرفی سریال نهنگ آبی

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

سریال نهنگ آبی به کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه کنندگی سعید ملکان، درامی معمایی بر گرفته از مسائل روز جامعه است که فیلمنامه آن توسط بهرام توکلی به نگارش درآمده است. نهنگ آبی نخستین تجربه حضور لیلا حاتمی و ساعد سهیلی در شبکه نمایش خانگی و همچنین نخستین پروژه‌ای است که فریدون جیرانی برای انتشار در شبکه نمایش خانگی کارگردانی می‌کند.

جیرانی که بیش از ۴۰ سال تجربه فعالیت سینمایی در کارنامه خود دارد و صاحب آثار برگزیده ای، چون قرمز، شام آخر، صورتی، سالاد فصل و خفه گی است، حالا با گرد هم آوردن بازیگران برگزیده و با هدایت فیلمنامه پر رمز و رازی به قلم بهرام توکلی، نهنگ آبی را به برای توزیع در شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده است.

سعید ملکان نیز با تهیه کنندگی نهنگ آبی تجربه سال‌ها فعالیت در پروژه‌های بزرگ سینمایی از جمله ابد و یک روز، تنگه ابوقریب، آرایش غلیظ و برادرم خسرو را به شبکه نمایش خانگی آورده است تا محصولی بی رقیب در این حوزه را به نمایش عموم مردم برساند.

کنار هم قرار گرفتن این عوامل سازنده و بازیگری هنرمندان توانایی، چون لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، مصطفی زمانی، مجید مظفری، حسین یاری و … نهنگ آبی را به قوی‌ترین تولید شبکه نمایش خانگی در سال ۹۷ تبدیل کرده است. علاوه بر آن داستان پر کشش و جذاب این سریال نقطه قوت دیگر آن است که مانند آثار پیشین بهرام توکلی تماشاگر را پا به پای دیالوگ‌ها و روایت‌ها جلو می‌برد و تکه‌های پازل این داستان معمایی را با زیرکی هنرمندانه‌ای کنار هم می‌نشاند.

خلاصهٔ کلی داستان:

آرمین جوانی ۲۵ ساله و دانشجوی تیزهوش کامپیوتر؛ توان برقراری ارتباط با آدم‌ها را ندارد و بیشتر وقت خود را با سایت کتابخوانی‌اش که خودش ساخته می‌گذراند. پدرش مبتلا به بیماری ام اس شده و از مادرش جدا شده‌است. او در وبگاه کتابخوانی با ژاله دختری که فهرست کتاب‌های مورد علاقه‌اش بسیار شبیه به آرمین است، آشنا و علاقه‌مند می‌شود. ژاله او را که مشکل مالی دارد، برای کار به شرکتی که خودش در آن‌جا به عنوان گرافیست کار می‌کند، معرفی می‌کند. آرمین در شرکت با بهمن رئیس شعبه، آناهیتا نامزد بهمن، هاله منشی شرکت، نادر از اعضای هیئت مدیرهٔ شرکت مادر، و مروارید همسر نادر و یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت مادر آشنا می‌شود. آرمین در این شرکت به عنوان مسئول امنیت شبکه استخدام می‌شود و این شروع ماجراهای زندگی تازه او است.

بازیگران سریال:

در این سریال لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، ماهور الوند، ویشکا آسایش، حمیدرضا آذرنگ، حسین یاری، مصطفی زمانی، آزاده صمدی، مجید مظفری، ستاره پسیانی، دیبا زاهدی، پریوش نظریه، فرهاد آئیش و الهام کردا به هنرمندی پرداخته‌اند.

حواشی تولید و پخش نهنگ آبی:

انتقاد به گریم لیلا حاتمی در نهنگ آبی

علی احمدزاده کارگردان فیلم مادر قلب اتمی، پس از یک سال بعد از اکران آن، نسبت به کپی کردن گریم یکی از شخصیت‌های این سریال از شخصیت اصلی فیلمش به سازندگان سریال پخش خانگی «نهنگ آبی» واکنش داده و تصویر منتشر شده از گریم لیلا حاتمی در این سریال را به چالش کشیده‌است. او در مطلبی با کنار یکدیگر قرار دادن تصویر حاتمی در این سریال با چهره ترانه علیدوستی در فیلم خودش، طراح گریم «نهنگ آبی» را متهم به دزدی شخصیت کرده‌است. سعید ملکان که در فیلم احمدزاده طراح گریم بوده، گویا از کلاه گیس و گریم مشابهی برای لیلا حاتمی در این سریال هم استفاده کرده‌است.

دریافت نکردن مجوز پخش نهنگ آبی

پخش این سریال در ابتدا قرار بود ۲۵ دی ۱۳۹۷ باشد که به علت بعضی مشکلات گرفتن مجوز و ممیزی‌ها از سوی وزارت ارشاد چند هفته به تعویق افتاد و در نهایت قسمت اول این سریال در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۷ عرضه شد.

جداشدن لیلا حاتمی از مجموعه

لیلا حاتمی در روز ۵ خردادماه ۱۳۹۸ به دلیل سطحی بودن شخصیت آناهیتا، طی توافق با نویسنده و تهیه‌کننده از سریال خارج شد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt