معرفی کتاب چهل سالگی

 در فرهنگ و هنر, معرفی کتاب

گردآوری: هایده محمودی ( کارشناس ارشد بهداشت و روان)

«تحلیلی روانشناختی بر کتاب، چهل سالگی»

نویسنده : ناهید طباطبایی

دراین داستان نویسنده با نثری ساده به یکی از بحران‌های رشد و تکامل در زنان اشاره نموده و با ظرافت چگونگی بروز ان را توصیف می نماید؛

آلاله زنی در اغاز چهل سالگی است. و با  نگاهی به چهره خود، دچار اضطراب تغییرات ناشی از سن خود هست که خبر برگشتن دوست و عشق جوانی اش هرمز، سبب بروز تلاطم های عاطفی بیشتر او می شود.

● تغییرات نیمه دوم زندگی محرکی است برای روبرو شدن با واقعیت های پنهان و آشکار در آلاله، که او را به سفری موشکافانه به هزار توی پر پیچ و خم درون و بیرون برده، و با رسیدن به شناختی دقیق تر از نیاز ها و خواسته هایش به شکوفایی می رسد.

● فرهاد، همسر آلاله، مردی که عاشق او هست، در این سفر نقشی موثر دارد. و همینطور شقایق دختر نوجوان که در خانواده با گرمای عشق هردو رشد یافته و بخصوص با فرهاد ارتباط عاطفی عمیق دارد.

در داستان خانم طباطبایی جای پای نظریه یونگ روانشناس سویسی را در تحولات رفتاری متناسب با مراحل زندگی می توان یافت.

● یونگ معتقد هست که در نیمه دوم یا اغاز میانسالی فرد نیازمند دست یابی به شناخت و یافتن ویژگی های خاص فردگرایانه خود متناسب با نیاز های این دوران هست.
آلاله با توجه به گذشته رابطه اش با هرمز  از روبرو شدن با او نگران بوده و نوعی گریز دارد. در این شرایط حمایت همدلانه فرهاد و شقایق چتر حمایتی او می شود.
ترکیب انتخابی اعضای خانواده باحضور  شقایق نوجوان. هوشمندانه بوده و اشاره به اهمیت رابطه همدلانه هست. هر سه عضو خانواده در مورد موضوع گفتگو دارند و در عین بروز احساسات خود ، مانند اندکی اضطراب فرهاد در روبرو شدن با هرمز  دارد. و یا حس درونی حسادت، اما آلاله با خانواده خود به دیدار هرمز می رود.

●  بر اساس نظریه یونگ، در طی سال های میانی، انطباق با تحولات بیرونی دچار تردید می شود. و بر همین امر نیازمند ثبات بیشتر درونی است. چون این دوران چالش های منحصر به خود را دارد، و ممکن هست فرد به دلایل متفاوت امادگی رویارویی با ان را ندارد. بطور مشخص در آلاله این آمادگی به دلیل سرکوب کردن علایق خود به موسیقی و صرف نظر از عشق اول در ابهام باقی مانده بود.

نویسنده با انتخاب فصل پاییز در قصه خود، اشاره ای به چهار فصل از دوران زندگی دارد. بهار، نشانگر کودکی، تابستان، نوجوانی و جوانی، پاییز، دوران میانسالی، و زمستان سالمندی.  آلاله در اشتغالات ذهنی خود  واگویه هایی در باب ترس از پیر شدن و حسرت از دست رفتن ارزوهای جوانی ناکام مانده دارد‌. که در ضمیر ناخودآگاه او همچون آتش زیر خاکستر بوده که با ورود هرمز، سر بر آورده و مجبور به رویارویی با ان هست تا از خود عبور کند.

آلاله در این سفر درونی با تکیه بر اعتماد به عشق خود به فرهاد و حمایت همدلانه همسر و دخترش، می تواند با سایه های پنهان در ناخودآگاه مواجهه شده. و نیاز های سرکوب شده گذشته را بیدار کرده و به خودآگاه بیاورد.

این همان تولد دوباره آگاهانه هست که شور و شوق خواستن را در آلاله زنده می کند. و این که می تواند به آرزوی دیرینه خود که موسیقی است واقعیت داده و توانمندی در او به باور می نشیند ، که البته با چهره جدید ان هست و ثبات یافته.

نویسنده با ظرافت شواهد رفتاری کهن الگوی میان سالی را در مسیری که دوباره پس از دیدار هرمز  و تشویق برای شروع مجدد نواختن ساز ، انجام می دهد ، اشاره کرده است. در حقیقت رسیدن به چنین مرحله، به دلیل درک فرهاد از شرایط آلاله و همراه کردن شقایق و باور رساندن او به این که می توانند به آلاله کمک کنند تا از این راهرو  پر چالش موفق عبور کند.

نکته برجسته پایانی، عنوان رمان هست، “ چهل سالگی” که درست و مرتبط با محتوی روانشناسانه داستان انتخاب شده.

در واقع، موضوع و عنوان داستان، هردو، حول محور چهل سالگی، بحران میانسالی است و گذر از یک مرحلة زندگی به مرحله دیگر، مهم ترین هدف نیمه دوم زندگی.

در واقع رسیدن به ثبات درونی و یا پایان “سفر قهرمانانه” از دیدگاه یونگ به یاد داشته باشیم که غرق شدن در روزمرگی‌ها ی زندگی دشمنی بیرونی است و می‌تواند پیامد های فراموشی خویشتن را داشته و زمانی سر بر آورده و بی آن که بدانیم چرا، ما را از مسیر خود منحرف سازد .

قلم توانای نویسنده ، آلاله را در عبور از این بحران با ساختارها ی درست حمایتی موفق نمود .

بسیاری از زنان در بهت و برزخ ان مانده و راه رهایی را ندانسته

در انزوای درون و افسردگی باقی می مانند و سالمندی سالم را تجربه نمی‌کنند.

_______

منبع: کتاب چهل سالگی

نویسنده: ناهید طباطبایی

________________

اگر به بخش فرهنگ و هنر علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی کتاب؛ سمفونی مردگان!

Maahkhatoon97

___________________

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt