معرفی مینی سریال غیر مومن

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

سریال غیر مومن (Unorthodox) یک مینی سریال درام آلمانی است که در ۲۶ مارس ۲۰۲۰ (۷ فروردین ۱۳۹۹) در نتفلیکس پخش شد؛ اولین سریال نتفلیکس که عمدتاً به زبان ییدیش ساخته شده‌ است.

این سریال با الهام از زندگینامه دبورا فلدمن (Deborah Feldman) در سال ۲۰۱۲ بر اساس کتاب غیرمتعارف: رد رسوایی ریشه‌های پرهیزکاری من، ساخته شده‌است.

این مینی سریال چهار قسمتی توسط آنا وینگر (Anna Winger) و الکسا کارولینسکی (Alexa Karolinski) ساخته و نوشته شده‌است، و ماریا شریدر (Maria Schrader) کارگردانی آن را بر عهده دارد.

خلاصه داستان:

استر شپیرو، یک زن ۱۹ ساله یهودی است که در یک جامعه ارتدکس در شهر نیویورک زندگی می‌کند. او بعد از یک ازدواج تحمیلی و برنامه ریزی شده زندگی ناخوشایندی را سپری می‌کند. استر به خاطر متفاوت بودن طرز تفکر و علایقش نسبت به هم کیشان و خانواده‌ی خشک و مذهبی‌اش تحت فشار روانی شدید به سر می‌برد و تصمیم به فرار و دنبال کردن سرنوشت خود می‌گیرد. او به برلین محل زندگی مادرش فرار می‌کند و یک مسیر متفاوت از آنچه در آن بزرگ شده را تجربه ‌می‌کند. و زندگی خارج از جامعه‌اش را بیشتر کشف ‌می‌کند. اما او …

در مینی سریال غیر مومن دو مورد بیش از سایر اِلمان‌ها شما را درگیر و تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مورد اول داستانِ جذاب و تاثیرگذاری است که Unorthodox‎ روایتگر آن است. مورد دوم نمایش زیبا و قدرتمند شیرا هاس در نقش استر شاپیرو است که محوریت اصلی داستان حول او می‌چرخد. و در صورتی که شیرا هاس موفق عمل نمی‌کرد می‌توان گفت مجموعه با شکست مواجه می‌شد اما در عمل نمایشِ چشم نواز و تحسین برانگیز او تجربه‌ای دوست داشتنی را برای بیننده رقم زده است.

مینی سریال غیر مومن از آن دسته سریال‌هایی است که به دنبال پیچیدگی و رنگ و لعاب دادن خاصی در ساخت نبوده است. بنابراین موسیقی متن و تصویربرداری اثر نیز به دنباله‌ی داستانی که روایتگر زندگی و مشکلات زندگی یک زن در جامعه مذهبی است ساده و بدون شلوغی انجام شده است. و از زرق و برق‌های معمول خودداری شده تا مضمون اثر به شکل قابل درک‌تری بازگو شود.

جالب است بدانید که:

جایگاه و محرومیت‌های زن در این سنت ارتجاعی بیشتر نمایان است. به عنوان نمونه، جامعه‌ای که زن را صرفا به عنوان دستگاه تولید مثل برای جبران هولوکاست می‌بیند و هدف ازدواج را فرزندآوری و جالب اینکه خود زنان یهودی این باور‌ها را پذیرفته و حتی از آن دفاع هم می‌کنند.

البته در طول سریال با دیگر تابو‌های جامعه‌ی بسته سنتی نیز مواجه و آشنا می‌شویم. حتی خود استر هم در مسیر فرار و گذر از این اعتقادات مذهبی با ترس و احتیاط و حتی گاهی شکننده عمل می‌کند. و بعضا انتظار عذاب دنیوی و یا اخروی را دارد، مثلا وقتی برای اولین بار ژامبون می‌خورد!

کارگردان این فضای متحجر را نه در قرون گذشته با کشور‌های جهان سوم، بلکه در آمریکای امروزی نمایش می‌دهد. تا شاید به مخاطب گوشزد کند، ارتجاع فکری و عقیدتی زمان و مکان نمی‌شناسد و هر جا و هر وقت می‌تواند زنده و محکم باشد.

دیدن سریال غیر مومن شما را به تعمق وامی دارد و ذهن‌تان را درگیر خواهد کرد.

امتیازات سریال:

نمرات سریال کوتاه غیر ارتدوکس ۲۰۲۰ عبارتند از نمره ۷.۶ از ۱۰ در IMDb و در نظرسنجی گوگل ۹۴ درصد علاقه تماشاگران را به خود جلب کرد. در نقد و بررسی راتن تومیتوز ۹۶ درصد نقدها مثبت ارزیابی شدند، و همچنین در متاکریتیک بر اساس نقد ۱۱ منتقد، ۱۰ نقد مثبت و ۱ نقد متوسط بوده و میانگین امتیازی که این سریال دریافت کرده نیز ۸۵ از ۱۰۰ بوده است.

و در آخر

این مینی سریال به دلیل شجاعتی که در روایت داستانش مشاهده می‌شود و بازیگری تماشایی “شیرا هاس” حتما ارزش وقتی که برایش می‌گذارید را دارد. این مینی سریال دیدنی را از دست ندهید.

 


اگر به بخش سینما علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt