معرفی فیلم Spotlight

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

اسپات‌لایت(Spotlight) یا نور موضعی یک فیلم زندگینامه‌ای -جنایی آمریکایی، به کارگردانی توماس مک‌کارتی و نویسندگی جاش سینگر و توماس مک‌کارتی است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

این فیلم را می‌توان یکی از برترین و خالص‌ترین درام‌های دیده شده در سال‌های اخیر دانست. اثری جذب‌کننده که با قصه‌ی پرکشش و حقیقی‌اش، تجربه‌ای تلخ و فراموش نشدنی را می‌آفریند و با روایتی یکتا و ستایش برانگیز، به نهایت تاثیرگذاری می‌رسد.

در کشاکش بازار پر رونق بلاک‌باسترهای هالیوودی و در دورانی که خیلی‌ها ساخته‌های درام‌شان را برای دیده شدن و جذب مخاطب بیشتر، با انواع و اقسام ژانرها در می‌آمیزند، عرضه‌ی شاهکاری داستانی همچون «اسپات‌لایت» که به روایت قصه‌ای شدیدا تلخ اما واقعی می‌پردازد، مانند آب گوارایی است که در هر صورت، نوشیدن‌اش برای مخاطبانِ جدی‌‌ترِ سینما واجب است.

خلاصه داستان:

اتفاقات این فیلم از سال ۲۰۰۱ و پس از روی کارآمدن سردبیرِ جدیدِ روزنامه‌ی بوستون گلوب “مارتی بارون” آغاز می‌شود. بارون بلافاصله پس از ورودش به ماساچوست دست روی پرونده‌ای جنجالی و بسیار حساس (پرونده‌ی کشیش‌های کودک‌آزار و متجاوز) می‌گذارد. او از گروه اسپات‌لایت که متشکل از گروهی روزنامه‌نگار می‌باشد که هفته‌ها و بعضاً ماه‌ها برروی مقالاتِ تحقیقاتی و مهم کار می‌کنند، می‌خواهد تا رسیدگی به این پرونده را برعهده بگیرند. “رابی رابینسون” سردبیرِ گروهِ اسپات‌لایت و گروهش پس از شروع به کار بر روی این گزارشِ جنجالی متوجه می‌شوند که این موضوع بسیار بزرگتر و فجیع‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردند. در ادامه آنها به اسنادی دست پیدا می‌کنند که…

فیلم “Spotlight” مسیری مشخص را برای روایت داستانش مشخص کرده و به دور از سیاه‌نمایی و اغراق در راهِ نشان دادنِ حقیقت گام برمی‌دارد. 

در این فیلم حادثه‌ای پوشش داده می‌شود که جزئیات آن در اختیار عموم قرار دارد، پس در فیلم از نشان دادن جزئیات این پرونده و قربانیان و..‌. خبری نیست. در واقع مک‌کارتی بدون اتلافِ وقت و حاشیه‌پردازی به سراغ افرادی می‌رود که باعث شدند این رازهای سربسته برملا شود. افرادی که با به خطر انداختن موقعیت شغلی و اعتبارشان در راستای اخلاقیاتِ کاری و مسئولیتشان پیش می‌روند. در این فیلم شاهد ماجرایی هستیم که ضربه‌ای بسیار محکم و جبران‌ناپذیر به کلیسای کاتولیک وارد کرد و اعتقادات و عقاید بسیاری از مردم را دچار دگرگونی ساخت.

نقاط قوت فیلم:

بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید پذیرفت که یکی از بزرگ‌‌ترین نقاط قوت «اسپات‌لایت»، بازیگران بی‌نظیر آن هستند. ستارگان بزرگ هالیوود که در یک اتاق خبرنگاری دور هم جمع شده‌اند و در ثانیه به ثانیه‌ی پیش‌روی این قصه، بیننده را دیوانه‌ی هنرشان می‌کنند و این در حالی است که در «اسپات‌لایت» چیزی به نام نقش اصلی وجود ندارد. به بیان دیگر، فیلم شخصیت‌های زیاد و محکمی دارد که همواره در صف جلوبرندگان این قصه قرار گرفته‌اند و فقط در کنار یکدیگر است که معنا پیدا می‌کنند. اما با این حال، نقش‌آفرینی گروه بازیگری خارق‌العاده‌ی اثر به اندازه‌ای خواستنی است که به همین افراد ناشناس و زیاد که حتی چیزی از گذشته‌شان نمی‌دانیم، جلوه‌ای فراموش نشدنی می‌بخشد.

جوایز فیلم:

“اسپات لایت” توانست نظرها و نقدهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدین و مردم دریافت کند. این فیلم نامزد دریافت جوایز فراوانی در جشنواره‌های گوناگون و معتبر بوده‌است و برنده‌ی جوایز زیادی نیز شده‌است. از جمله نامزدی در شش رشته‌ی مختلف در مراسم اسکار و در نهایت برنده شدن جایزه‌ی اسکار “بهترین فیلم” و “بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی” که از مهم‌ترین جوایز سال می‌باشند. “Spotlight” نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۵ در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و سپس در تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۱۵ در سینماهای آمریکا به اکران رسید.

بازیگران فیلم:

  • مارک روفالو
  • مایکل کیتون
  • ریچل مک‌آدامز
  • لیو شرایبر
  • جان اسلتری
  • استنلی توچی
  • لن کری‌یو

و در آخر

این فیلم نه‌تنها از لحاظ داستانی و به‌عنوان یک فیلم جذاب است. بلکه داستانش شما را در جریان اتفاقات مهم بسیاری قرار می‌دهد. پس اگر فیلم‌های برگرفته از واقعیت برایتان جالب است یا به دنیای روزنامه‌نگارها علاقه دارید، در برنامه خود جایی برای این فیلم‌ هم بگذارید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt