معرفی فیلم ماجرای نیمروز

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

ماجرای نیمروز فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که فیلمنامه‌اش توسط محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی نوشته شده و تهیه‌کنندگی آن بر عهده سید محمود رضوی است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۵ است.

ماجرای نیمروز یک اثر باشکوه است. نه به خاطر کارگردانی منحصربه فردش و نه به خاطر مستندنمایی یک داستان حادثه‌ای. ماجرای نیمروز به این دلیل فیلم بزرگی است که ما را به عنوان مخاطب سینما به جور دیگر دیدن دعوت می‌کند.

داستان فیلم:

فیلم به ترور‌های سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین می‌پردازد. این درگیری‌ها پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور توسط مجلس شورای اسلامی شدت می‌گیرند. گروه‌های ضد حکومت مانند گروه سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان دست به جنگ داخلی در ایران پس از برکناری ابوالحسن بنی صدر و ترور‌های موفق مقامات ارشد حکومت می‌زنند.

از سوی دیگر، سازمان اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه سازمان منافقین هستند. در این میان، روابط سابق بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای گروه سازمان منافقین که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند، نشان می‌دهد.

خوب است بدانید:

مهدویان داستان حساس و تاریخی‌اش را چنان نفس‌گیر و با حوصله روایت می‌کند که این داستان‌های بارها شنیده شده را با اشتیاق می‌بلعیم. مَهدویان تمام این پازل را با چنان شکوه و دقتی کنار هم می‌چیند که نمی‌توان جور دیگری تصورش کرد. مهدویان به خوبی می‌داند از فرم چگونه استفاده کند تا تماشاگر را روی صندلی میخکوب نماید. نماهای فیلم که انگار یک‌سری نمای گزارشی بی‌کیفیت هستند نه تنها بافت و معماری آن زمان را به خوبی بازسازی می‌کند بلکه به فیلم چنان التهاب فزاینده‌ای می‌بخشد که در سینمای ایران بی‌سابقه است.

جوایز:

این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین بهزاد جعفری طادی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شده است.

تعدادی از بازیگران فیلم:

  • مهرداد صدیقیان (حامد)
  • احمد مهران‌فر (رحیم)
  • هادی حجازی‌فر (کمال)
  • جواد عزتی (صادق)
  • مهدی پاکدل (مسعود کشمیری)
  • حسین مهری (عباس زریبافان)
  • مهدی زمین‌پرداز (مسعود)
  • لیندا کیانی (طاهره)
  • محیا دهقانی (فریده)

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt