روش‌هایی برای کنترل بوی بد دهان

 در پزشکی, سلامتی

ما برای برقراری ارتباط با دیگران راهی جز حرف زدن نداریم اما اگر بد بویی دهان ما مانع از ایجاد این ارتباط شود می‌تواند باعث ایجاد انزوای اجتماعی و یا اضطراب شود.

بوی بد دهان یا هالیتوز یا هالیتوزیس به رایحه‌‎ای که هنگام تنفس و یا حرف زدن با دیگران به مشام می‌رسد گفته می‌شود که دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. در بیشتر موارد با اقدامات خود مراقبتی و روش‌های درمان خانگی از بین می‌رود.

علت بوی بد دهان چیست؟

ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد که در اینجا به این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • مصرف مواد غذایی مانند سیر و پیاز به علت داشتن گوگرد
  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد حساسیت و افسردگی
  • تشکیل و تجمع باکتری‌ها در پشت زبان و یا بین دندان‌ها
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • بازگشت اسید به معده
  • عفونت‌ دهان
  • خشکی دهان
  • بیماری دیابت
  • مصرف سیگار و تنباکو
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • رژیم غذایی کم کربوهیدرات
  • استرس، اضطراب و افسردگی
  • عفونت بینی و گلو
  • بیماری‌های لثه
  • پوسیدگی دندان

روش‌هایی برای پیشگیری و کنترل بوی بد دهان

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند: «پیشگیری بهتر از درمان است.» در ادامه به چند روش اثربخش برای پیشگیری و کنترل بوی بد دهان اشاره می‌کنیم:

۱. مسواک، مسواک، مسواک!

سه مکانی که هر روز باید دست‌کم دو بار مسواک بزنید، شامل دندان‌ها، دهان و پلاک دندان می‌شود. مسواک زدن نه تنها نقش غیرقابل‌انکاری در برطرف کردن بوی بد دهان دارد، بلکه لثه‌ها را هم به‌طور ملایم پاکسازی می‌کند.

٢. نخ دندان بکشید. 

متأسفانه بسیاری از افراد از اهمیت نخ دندان کشیدن غافل هستند؛ در حالی که جزء مهم‌ترین بخش‌های روتین مراقبت از دهان و دندان به شمار می‌رود. ذرات ریز غذا بین دندان و پوشش لثه‌‌ها گیر می‌کنند و می‌توانند منجر به بوی متوسط تا شدید دهان شوند. بنابراین حتما به‌طور مرتب (و نه فقط زمانی که غذا لای دندانتان گیر کرده است!) نخ دندان بکشید. نخ دندان کشیدن به‌صورت مرتب می‌تواند به رها شدن از بوی بد دهان کمک کند.

۳. بعد از غذا دهانتان را آبکشی کنید. 

مسواک زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی (یعنی سه بار در روز) توصیه نمی‌شود، چون این کار می‌تواند مینای دندان‌ها را از بین ببرد. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که هر زمان که چیزی می‌خورید، دهانتان را به‌طور کامل آبکشی کنید.

به محض اینکه غذا می‌خورید، باقی‌مانده‌های غذا در دهانتان جمع می‌شوند. باکتری‌ها شروع به تغذیه‌ کردن از باقی‌مانده‌های غذا می‌کنند و باعث می‌شوند دهان بوی بدی بگیرد. آبکشی دهان بعد از هر بار غذا خوردن می‌تواند به از بین بردن بخش زیادی از این باقیمانده‌های غذا کمک کند.

۴. از یک شوینده‌ی دهان مناسب استفاده کنید. 

استفاده از دهان‌شویه‌ی مناسب کلید پیشگیری از هالیتوز محسوب می‌شود. بعد از مسواک زدن و نخ‌ دندان کشیدن، با استفاده از یک دهانشویه‌ی خوب اسیدیته‌ی دهانتان کاهش پیدا می‌کند. دهانشویه به‌عنوان یک ترکیب ضدباکتری عمل می‌کند و هالیتوز را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

۵. پیاز و سیر ممنوع!

همه‌ی ما خیلی خوب می‌دانیم که بعضی از مواد غذایی مثل سیر و پیاز باعث بدبو شدن دهان می‌شوند؛ بنابراین دست‌کم روزهایی که قرار است بیرون بروید، از خوردن چنین مواد غذایی به‌صورت خام اجتناب کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، به جای استفاده از سیر و پیاز خام، از این مواد غذایی در تهیه‌ی غذاهای مختلف استفاده کنید.

۶. به‌طور مرتب غذا بخورید. 

اگر برای مدت طولانی غذا نخورید، دهانتان خشک می‌شود که این موضوع بروز باکتری‌های ایجادکننده‌ی بو را به دنبال دارد. وعده‌های غذایی خود را به هیچ‌وجه جا نیندازید.

٧. از خوردن مرکبات غفلت نکنید. 

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از خوردن یک عدد پرتقال بوی بد دهانتان رفع شده است؟ علت این موضوع این است که اسیدسیتریک موجود در مرکبات به تولید بزاق کمک می‌کنند. تولید بزاق روش بدن برای حفظ تعادل PH در محدوده‌ی سالم و هیدراته نگه داشتن دهان است. بنابراین مرکبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا دچار هالیتوز نشوید.

۸. مصرف کربوهیدرات پیچیده را کاهش دهید. 

کربوهیدرات پیچیده باعث بروز بوی بد دهان می‌شود. مصرف نان سفید، قند تصفیه شده و برنج سفید را به حداقل برسانید. این مواد غذایی نه تنها باعث بروز بوی بد دهان می‌شوند، بلکه تجزیه‌ی آن‌ها هم برای بدن دشوار است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt